Deel dit artikel
-

Sociaal iPad-magazine schendt mogelijk auteursrecht

Flipboard verzamelt links van sociale netwerk-feeds en content van andere sites, om het vervolgens om te zetten in een gepersonaliseerd sociaal tijdschrift op de iPad. In plaats van gebruikt te maken van RSS-feeds, schraapt het de content van het web, inclusief foto’s en andere complete content.

De populaire applicatie toont ook content van vrienden, van bronnen waarop de gebruiker zelf niet geabonneerd is. Flipboard wist binnen twee dagen na de lancering op te klimmen naar de meest gedownloadde nieuws-applicatie voor alle landen waar de tablet beschikbaar is. Daarnaast is het, in het algemene lijstje, de nummer 1-applicatie in acht van de negen landen waar de iPad deze vrijdag is gelanceerd.

Bij de content van andere partijen, die de applicatie op de iPad toont, blijven de advertenties achterwege. Deze worden verwijderd. Volgens site Boing Boing, is de startup van plan om eigen advertenties rondom de geleende content te plaatsen, om hiervan vervolgens de opbrengsten te delen met de content-eigenaar.

Doordat het bedrijf hele stukken verzamelt en geen gebruik maakt van RSS-feeds, waarin uitgevers zelf bepalen welk deel van een artikel ze vrij willen geven, stelt Flipboard zich bloot aan schending van het auteursrecht.

Bij bepaalde artikelen, van bijvoorbeeld de CNN-site, toont Flipboard de kop, foto en meerdere paragrafen tekst, waar de RSS-feed van de site slechts een kop en een samenvatting van een artikel geeft.

Tegen Gizmodo laat medeoprichter van Flipboard, Evan Doll weten dat de techniek achter het verzamelen voor een groot deel automatisch gaat. Per site zou het wel mogelijk zijn om de hoeveelheid content die getoond wordt te limiteren. Hiervoor zou de eigenaar zelf contact moeten opnemen met de startup. Ook wanneer een uitgever niet wil dat de content wordt opgenomen in de applicatie, moet hiervoor zelf het initiatief genomen worden.

Mochten veel uitgevers en andere content-eigenaren hierop inspringen, dan wordt het sociale tijdschrift ineens een stuk minder interessant. 

De gratis applicatie hoopt uiteindelijk omzet te halen bij uitgevers. Flipboard verwacht dat content-bedrijven gecharmeerd zijn van de manier waarop de content in de applicatie getoond wordt en dat ze bereid zijn de omzet van abonnementen te delen. Dit terwijl de meeste grote uitgevers zelf ook inspringen op de tablet-markt, door hun eigen uitgaven, in eigen beheer in de vorm van een applicatie uit te brengen.

Het bedrijf achter de applicatie maakte vorige week nog bekend Ellerdale over te hebben genomen, de startup van de Nederlandse Arthur van Hoff, dat gebruik maakt van een semantische analyse op meerdere real-time datastromen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Kjeld

Net zoals Youtube dus.. We weten allemaal hoe groot dat is geworden..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond