Deel dit artikel
-

Adverteren bij Google op merknaam concurrent

Adverteerders mogen bij Google adverteren op de merknaam van de concurrent. Dat is het gevolg van een wijziging in het merkbeleid die Google heeft doorgevoerd in Europa.

Met de wijziging is het per september mogelijk dat bedrijven trefwoorden kopen bij Googles advertentieprogramma AdWords, zoals merknamen van producten van concurrenten. Het gaat enkel om het plaatsen van advertenties bij zoekwoorden. Het is niet toegestaan om een beschermde merknaam op te nemen in een advertentietekst.

De aanpassing is het gevolg van een rechtszaak. Het Franse modeconcern LVMH, bekend van merken als Louis Vuitton, Moët en Hennessy, klaagde Google aan voor inbreuk op merkrecht.

Het Europese Hof van Justitie oordeelde toentertijd dat bedrijven op internet mogen adverteren op product- en merknamen van hun concurrenten. De afzender van de advertenties moet wel duidelijk zijn, de consument mag niet misleid worden en er mag geen inbreuk op merkrecht plaatsvinden.

Bij het intypen van een merknaam van een televisiefabrikant, is het per september goed mogelijk dat er een advertentie verschijnt van een concurrerende fabrikant. Eerder konden eigenaren van merken een klacht indienen bij Google wanneer een concurrent adverteerde bij de merknaam van de klachtindiener. In de Verenigde Staten en Canada was het al langer mogelijk om te adverteren bij de merknamen van concurrerende bedrijven.

Deel dit bericht

11 Reacties

Rob Demmers

Dat komt Google wel goed uit. Zal eerst flink meer geld opleveren. Adverteerders moeten nu dus gaan meebieden op de eigen brand. Juist door de branding campagnes in Adwords konden de resultaten wat opgepoetst worden. Tenminste van adverteerders met een bekend merk.

Nils Rooijmans

In dit kader overwegen wij (Aggregate) ons platform in te zetten voor een Merkbewakingsdienst waarvan de salespitch in vorming is en op onderstaande zal lijken.  Momenteel monitoren wij al een tijdje voor verschillende zoekopdrachten, waaronder merknamen, welke adverteerders er bij Google verschijnen. De vraag is of een een dienst die hierover alarmeert en rapporteert levensvatbaar is.  Is er interesse voor merkbewaking bij Google, en welke maandelijkse fee zouden jullie er voor over hebben? dank alvast voor feedback!

Hedwig Wassing

Wat gaan we doen? Op elkaars merknamen bieden en de prijs van deze zoektermen opdrijven? Wie kan dan zijn brand campagnes volhouden? In Duitsland worden "code of conducts" voorbereid om dit te (zelf)reguleren. Lijkt mij een goede zaak. Hoe denken jullie daarover?

Erwin Boogert - Emerce

Hedwig, zou je naar wat bronmateriaal kunnen verwijzen over de Duitse situatie/plannen die je beschrijft?

Harmen Visscher

Naast concurrenten die op je merknaam gaan adverteren (waarbij een code of conduct in bepaalde branches een mogelijke oplossing zal zijn) moet ook rekening gehouden worden met a.) resellers, b) eigen affiliates en c.) affiliates van je concullega's. Indien je actief bent met affiliate marketing en je nog geen Search policy hebt opgenomen in je programma is het aan te raden om hierin expliciet te vermelden dat het adverteren op (varianten van) de merknaam binnen PPC platformen niet is toegestaan.

Tim de Vrind

@Hedwig Misschien goed om per branche hier afspraken over te maken? Wat Harmen zegt, sluit ik me bij aan. Zorg voor een goede policy. Veel bedrijven hebben dit nog niet geregeld, of weten hier niks van/over.Tevens een mooie gelegenheid (al is het wat laat) om extra aandacht te schenken aan SEO. Heb je geen registratie bij het Benelux merkenbureau, dan kan je bedrijf ook nog extra gepakt worden asl derden je brandname in hun adteksten gaan gebruiken.

Hedwig Wassing

Erik van der Veen

Vraag me bij zo'n bericht dan direct af of Bing gaat adverteren op de term "Google AdWords".

Erik van der Veen

@harmen. Ik kan me ook goed voorstellen dat het voor veel adverteerders wel eens onverstandig kan zijn een te strikte keyword policy op te stellen. Zeker indien de concurrentie een ander beleid voert. Affiliates, in welke vorm dan ook, zullen namelijk enorme bezoekersaantallen gaan genereren en zo veel mogelijk aanbieders op hun site te verzamelen. Merchants die te streng zijn, zullen dan domweg niet door de affiliate worden opgenomen. Bijv. als iemand op een pagina tarieven van internetproviders onder elkaar zet, dan kan de bezoeker kiezen uit Online, Tele2, UPC, Ziggo, KPN, XS4ALL e.d. Door deze merknamen in te kopen, zal een affiliate veel verkeer kunnen genereren. Als alleen Tele2 streng is in hun beleid, zullen zij geen clicks van de affiliate ontvangen. Het gros van de bezoekers ziet echter al genoeg mogelijkheden dat het hem/haar misschien niet eens opvalt dat er een provider ontbreekt. Ben benieuwd naar jouw visie hierop…

Harmen Visscher

@ Erik, Ik verwacht dat het 'plaatsen van de tarieven' los zal staan van het 'inkopen van verkeer op merknaam'. Immers, waarom zou je als affiliate zijnde een incomplete vergelijking gaan aanbieden omdat je niet mag adverteren op 'partij x'? Daarnaast kun je door verkeer op 'partij y' in te kopen ook prima conversies genereren voor 'partij x'. Desalniettemin snap ik dat het heel belangrijk is om als adverteerder zijnde 'vrienden' te blijven met je affiliates om zodoende een maximaal rendement uit het kanaal te halen.

Erik van der Veen

"Affiliates" die een naam hoog te houden hebben, zoals sites als die van Ben Woldring moeten inderdaad volledig zijn. Maar er zijn tal van huis-tuin-en-keuken-affiliates die zeer goed geld verdienen met onvolledige vergelijkingen. Zij spelen in op het feit dat ze in de perceptie van de sitebezoeker volledig zijn of profiteren van het gegeven dat er voldoende satisficers (zie het boek "De Paradox van Keuzes") zijn. Bovendien hoeft het niet altijd om prijsvergelijkingen te gaan. Als ik zoek op Dell, wil ik waarschijnlijk een notebook of desktop. Een affiliate die links maakt naar meerdere aanbieders van notebooks en desktops moet daar ook aan kunnen verdienen. Ik ben ervan overtuigd dat affiliates die het goed aanpakken uitstekend kunnen verdienen aan deze nieuwe regelgeving.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond