Deel dit artikel
-

LBi pocht met plan tot wereldwijd marktleiderschap

LBi heeft, na de fusie met Obtineo, nu de zinnen gezet op wereldwijd marktleiderschap. Met een investering van 40 miljoen euro op zak en een nieuwe notering aan de Amsterdamse beurs, gaan er overnames volgen in Azië en de Verenigde Staten.

"Om ook onze positie buiten Europa te versterken, komen er acquisities aan", aldus Chris Clarke, Chief Creative Officer bij LBi. Welke overnames op stapel staan, dat kan hij nog niet zeggen. "Dat hangt er van af wat we vinden op onze weg. We kijken vooral naar crm en de datakant."

Obtineo, waarvan dochterbedrijf Bigmouth Media onderdeel is, fuseerde met LBi. Hiermee haalde het interactieve bureau LBi meer kennis over zoekmachinemarketing binnen om zo een completer pakket aan diensten aan te kunnen bieden. Clarke: "De fusie met Bigmouth Media is om full service digitale media aan te kunnen bieden. Daarmee hebben we schaalbaarheid in huis gehaald. We kunnen nu meer bieden op het gebied van social media en zoekmachinemarketing. Dat brengt mogelijkheden met zich mee."

Investeerders Carlyle, Cyrte en Janivo namen een belang in LBi van 40 miljoen euro. Met de nieuwe beursnotering aan de Amsterdamse beurs komt daar nog eens, door de uitgifte van nieuwe aandelen, 10 miljoen euro bij voor overnames. Sinds donderdag staat LBi enkel nog genoteerd aan NYSE Euronext. Voorheen had het bedrijf een notering op zowel Nasdaq OMX Stockholm als NYSE Euronext. Na de fusie met Obtineo zouden aandeelhouders een belang van 51 procent in het nieuwe bedrijf krijgen wanneer LBi enkel de notering in Amsterdam zou hebben.

Bij de officiële gebeurtenis tijdens de nieuwe notering sloeg CEO Luke Taylor op de gong om de beurs donderdag te openen. Met de champagne in de hand liet Taylor weten blij terug te zijn waar LBi ooit begon. Het aandeel LBi was in de ochtend de sterkste stijger. Een kwartier na opening stond het aandeel op 1,57. De openingsprijs stond op 1 euro. De beursnotering werd eind juli opgeheven vanwege de fusie met Obtineo. Nu deze is afgerond, is LBi teruggekeerd naar de beurs.

De afgelopen jaren kampte LBi met tegenvallende resultaten in Nederland. Dat tij moet nu gekeerd worden. Naast overnames moet LBi buiten Europa grote klanten winnen. Clarke is er van overtuigd dat dat gaat lukken. Zeker met de reorganisaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden, onder meer in de top van het bedrijf.

"De zware jaren kwamen deels omdat het management team dat het bedrijf leidde, geen inzicht in de juiste zaken had. Ze begrepen onze core business niet. We kochten bedrijven op, maar keken niet meer naar de strategie. Er was geen focus op resultaten en geen creatieve visie." Clarke vervolgt: "Wat onze CEO Taylor heeft gedaan, meer foscussen op een wereldwijde strategie en het management team aanpassen waar nodig, dat moet zijn vruchten af gaan werpen." Het leiderschap van 12 van de 16 management teams binnen LBi werd ‘aangepast’. Clarke laat verder weten dat er veel creatief talent aangetrokken gaat worden om LBi overal goed op de kaart te zetten.

"Met de notering op de Amsterdamse beurs gaat LBi weer terug naar zijn wortels, daar waar het ooit begon", aldus Clarke. LBi ontstond ooit uit het door Michiel Mol opgerichte Lost Boys. Nu, veel fusies, reorganisaties en overnames later, moet de notering een nieuwe start voor het bedrijf inluiden.

Deel dit bericht

5 Reacties

Nomen Nescio

"Kennis van sociale media en zoekmachinemarketing in huis halen." De een koopt een boek, de ander hele bedrijven. Aan megalomanie bij dit bedrijf helaas nog geen gebrek, des te schrijnender dat aan lerend vermogen.

Dave Versteeg

Volgens mij krijg je bij aandelen LBi voortaan gratis een setje bellenblaas en een aansteker.Bellenblaas om mee te helpen bij het creeren van een nieuwe "bubble" en de aansteker is erg handig als je snel geld wil verbranden. :) LBi heeft niks geleerd van het verleden als ze denken dat dwangmatige expansie de formule voor success is.  Ook altijd mooi om te lezen dat het huidige LBi management de schuld voor de jarenlange puinhoop vakkundig afschuift op het 'oude' management en ondertussen een heel artikel vult met loze 1liners, holle frases en buzzwords zoals : "wereldwijde strategie" , "creatieve visie" en "core business" etc.  Dat soort types nemen zichzelf gewoon veel te serieus. 😀

Peter

Ik vind het juist geweldig dat een Nederlands bedrijf wereldleider geworden is. Natuurlijk zullen er ups en downs geweest zijn maar LBi staat al vele jaren aan de top. Met die visie en strategie zit het dus sinds de oprichting lang geleden wel goed.

rmangnus

Ik vind het jammer om te zien dat wanneer je je kop boven het maai veld uit steekt je massa's kritiek moet verduren ipv. support krijgt. Ik vind het juist geweldig dat een Nederlands bedrijf blijft vechten voor zijn bestaan en positie in de markt en het is soms vallen en opstaan.

danny van der cingel at easyconcepts dot kom

LBI gefeliciteerd, enne ''kritiesie'' kunnen we gewoon niet eens gewoon apetrots zijn op deze global player in .nl?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond