Deel dit artikel
-

Video en reclame moeten Skype meer geld brengen

Skype wil 100 miljoen dollar ophalen met een beursgang en investeert een groot deel daarvan om nieuwe omzetbronnen aan te boren.

Gisteren werd bekend dat een nieuwe aandeelhouders van Skype, waaronder een Nederlandse b.v. van Mark Dyne, een deel van hun aandelen binnenkort al weer kunnen verzilveren. Skype wil naar de beurs in Amerika en verkoopt een nog onbekend deel van de aandelen.

Uit het prospectus wordt duidelijk dat het bedrijf in vrij nieuwe gebieden wil gaan investeren voor groei.

Het doen groeien van het gebruikersbestand is doel één. Dat ligt voor de hand, maar uit de financiële cijfers blijkt dat dat nodig is. Skype heeft 560 miljoen geregistreerde gebruikers, van wie er 124 miljoen maandelijks inloggen. Het ene kwartaal is Skype winstgevend, het andere schrijft het rode cijfers.

De omzet per betalende klant ligt al drie jaar stabiel op ongeveer 100 dollar. Eind juni waren er 8,1 miljoen betalende klanten. Over de eerste zes maanden van 2010 boekte het bij een omzet van 406 miljoen dollar een nettowinst van 13 miljoen. Bovendien heeft het bedrijf een schuld van 775 miljoen dollar.

Ten tweede wil Skype geld gaan verdienen door reclame te verkopen rondom zijn diensten. Dat is een nieuwe bron van inkomsten. Het is niet uitgesloten dat de ‘gratis gebruikers’ reclame gaan zien in hun Skype-omgeving, terwijl abonnees of prepaidklanten reclamevrij kunnen handelen. Hoe en met wie het bedrijf reclamediensten gaat leveren, is nog niet bekend.

Met video boort Skype een omzetbron aan die het tij mee heeft. Door de economische crisis zijn bedrijven minder gaan reizen en meer gaan videobellen. Daarnaast brengen bedrijven als Apple en Google steeds meer verfijningen van hun videodiensten uit. Een kenmerkend onderdeel van de nieuwe iPhones, bijvoorbeeld, is de mogelijkheid tot videotelefonie.

In het jaar tot eind juni 2010 telefoneerden Skypers voor 152 miljard minuten. Een opmerkelijke 40 procent daarvan werd voor de webcam doorgebracht. Het zal geen jaren meer duren voordat de helft van de belminuten een videogesprek is.

Videotelefonie via Skype is gratis, maar er komt binnenkort ook een betaalde variant. wie meer dan één persoon wil bellen met video moet daarvoor betalen. Videobellen in groepsverband, privé of zakelijk, wordt naast de telefoontikken vermoedelijk een aanzienlijke bron van inkomsten.

De honderden miljoenen televisies in de huiskamers van de Skypers zouden wel eens het Paard van Troje kunnen zijn om videotelefonie algemener geaccepteerd te maken. Skype werkte namelijk samen met tv-fabrikante om zijn software en camera’s in tv-toestellen te nestelen. Daarnaast publiceerde het vorige maand de SkypeKit waarmee andere ontwikkelaars de opties voor spraak- en videocommunicatie in hun producten kunnen verwerken.

Voorts wil de juridisch in Luxemburg gevestigde onderneming zich meer richten op de zakelijke markt. Enerzijds door Skype compatibel te maken met reguliere telefoniecentrales (PBX’en), anderzijds door telecom managers meer middelen te geven om mensen, nummers en facturen te beheren. Op dit vlak komt het diensten als Jajah van Telefónica en Ribbit van BT tegen.

Vorig jaar investeerde Skype 13,5 miljoen dollar in kapitaal. Dit jaar groeit dat met een factor drie tot 37 miljoen dollar. Dat geld gaat enerzijds naar zware SAP ERP-systemen, anderzijds naar nieuwe kantoren om het bedrijf wereldwijd te helpen groeien.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond