Deel dit artikel
-

Meer aansluitingen dan abonnementen bij glasvezel

De groei in het aantal abonnees met een glasvezelaansluitingen blijft achter bij de stijging in het aantal huishoudens met glasvezel voor de deur of in de meterkast.

Ondanks de grote groei in de uitrol, blijven erg rote verschillen bestaan tussen de provincies. Onder de vrije marktwerking gebeurt de uitrol in de sociaal-economisch sterkste provincies.

KPN vergrootte eerder zijn aandeel in de glasmarkt en nam via de Reggefiber joint venture deel aan de aanleg van een glasvezelnetwerk in Amsterdam.

Op dit moment zijn er, zo blijkt uit cijfers over het tweede kwartaal van Stratix Consulting, 568 duizend huishoudens met glasvezel voor de deur. Een jaar eerder was dit in april nog 349 duizend, een groei van 63 procent.

Van de 568 duizend woningen met glasvezel voor de deur, hebben er 71 procent, 451 duizend, glasvezel in de meterkast. Dat komt neer op een groei van 108 procent. Een jaar geleden hadden nog maar 218 duizend huishoudens glasvezel in de meterkast.

In de politiek werd de glasvezeluitrol in de sociaal-economische gebieden gestimuleerd op basis van de verkoopopbrengsten van Essent en Nuon. Dit lijkt nog niet echt te hebben gewerkt. Onder meer Zeeland en het Noorden blijven achter. Flevoland heeft de grootste glasvezeluitrol en Brabant de meeste abonnees.

Toch stagneert de groei in de verglazingsplannen. In Amsterdam is de sterke groei langzaam aan het afzwakken. Stratix Consulting verwacht dat in 2012 er 1,2 miljoen glasvezelaansluitingen zijn en een verglazing van de rest van Nederland zal nog 20 jaar duren.

OPTA legde eerder een tariefbesluit voor aan de spellers op de breedbandmarkt om hiermee prijsmaatregelen af te dwingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond