Deel dit artikel
-

Loon Forbes-bloggers wordt gekoppeld aan site-verkeer

Uitgever Forbes Media gaat de bloggers betalen op basis van het soort verkeer naar en de interactie op de geproduceerde content. Social media zal een belangrijke rol gaan spelen bij het binnenhalen van verkeer naar de site.

Dat blijkt uit een intern document dat de website Crain’s in handen kreeg.

De nieuwe CPO (chief product officer), Lewis D’Vorkin, die sinds mei bij de 93 jaar oude uitgeverij is aangesteld, gooit het roer radicaal om. Het merk Forbes moet zich meer op het web gaan afspelen dan op dit moment het geval is, voornamelijk door blogberichten een belangrijkere rol te geven.

Zo zal Forbes.com het nieuws meer pitchen bij de verschillende social media, om zo een discussie gaande te krijgen en hier meer interactiviteit mee te willen creëren, alsmede nieuwe ideeën mee op te doen.

D’Vorkin, voorheen werkzaam bij AOL en The Wall Street Journal, zal een groep bloggers aansturen van bestaande werknemers en nieuwe aanwas. Deze groep zal het eigen gepubliceerde werk zelf moeten verspreiden binnen de verschillende sociale media. Schrijven voor een kleine groep zal dus minder aantrekkelijk worden. Bij AOL was D’Vorkin nog verantwoordelijk voor de lancering van de populaire roddelsite TMZ.

Naast de bloggers die betaald krijgen op basis van verkeer en interactie, is er ook een grote groep die niet betaald wordt. Dat zijn bloggers die vrijwillig content zullen leveren. In dezelfde categorie, gratis content, mogen ook marketeers content aanleveren via een daarvoor opgezet platform. Het gaat om content voor print en online. Er zal duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen de content van eigen bloggers en werk van marketeers.

Forbes doet er verstandig aan zich te beraden op de vroegere strategie. Het aantal advertentiepagina’s daalde de afgelopen twee jaar met 40 procent. Het verkeer daalde het afgelopen anderhalf jaar eveneens met 40 procent, zo schotelt onderzoeksbureau Compete voor.

Helemaal nieuw is deze insteek niet. Uitgever Gawker Media,  bekend van weblogs als Gizmodo en Gawker, kent een businessmodel waarbij schrijvers een bonus krijgen bovenop hun salaris, gebaseerd op unieke bezoekers. Eerder was de bonus nog geënt op pageviews.

Nick Denton, oprichter van het blognetwerk Gawker Media, sprak eerder de hoop uit dat de schrijvers zich meer zouden gaan richten op artikelen die de aandacht trekken op sociale media, als bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Een post waar nieuwe bezoekers op afkomen, zou meer waard zijn dan een stuk waar vaste bezoekers op klikken.

Deel dit bericht

1 Reactie

Ewald Smits

Is bekend model. Sync.nl doet het al jaren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond