Deel dit artikel
-

Hyves opent sociaal filmpjesplatform

Met de huidige 26 miljoen actieve embedded YouTube-video’s op Hyves, werd het tijd om deze content te verzamelen op een plek en het delen van de populaire filmpjes te vergemakkelijken. Donderdag gaat Hyves.tv dan ook officieel van start.

Yme Bosma van Hyves laat weten dat er dagelijks 100.000 nieuwe YouTube-filmpjes op Hyves worden geplaatst. Daar komt nog eens een veelvoud aan views bij. Op basis van deze data genereert Hyves populariteitslijstjes die op Hyves.tv worden geplaatst.

Bosma: “In totaal staan er nu 26 miljoen actieve YouTube video´s op Hyves. Het is niet ingewikkeld om te beredeneren dat via Hyves dus enkele tientallen procenten van al het Nederlandse YouTube-verkeer loopt.”

Hyvers kunnen op dit moment al zelf YouTube-films op hun profiel embedden en deze delen met hun directe vriendenkring. Het was tot nu toe niet mogelijk om makkelijk de meest populaire films van alle Hyvers te doorzoeken.

Met het nieuwe onderdeel van het Nederlandse sociale netwerk kunnen gebruikers makkelijker de populaire video’s bekijken en delen. De content wordt opgedeeld in verschillende categorieën als muziek, sport en nieuws. De filmpjes worden per categorie in een afspeellijst gezet en gesorteerd op basis van aantal views. Een Hyver kan een bekeken filmpje toevoegen aan een zelfgemaakte openbare playlist of een privé-lijst. Uiteraard hoopt Hyves ook dat gebruikers hiermee langer op de site blijven hangen.

In de toekomst wordt op Hyves.tv ook content van Uitzendinggemist.nl en RTLGemist.nl toegevoegd. Een gadget van Uitzendinggemist op Hyves, die eerder dit jaar werd gelanceerd, personaliseert televisie via de Hyves-pagina. Gebruikers kunnen hun favoriete programma’s bewaren en delen met vrienden.

De testversie van Hyves.tv is ruim een week in de lucht en per uur worden duizenden video’s bekeken.

Volgens ComScore heeft in de Verenigde Staten YouTube de meeste views (143,2 miljoen). De cijfers over de maand juli tonen aan dat Yahoo op de tweede plek komt met 55,1 miljoen afgespeelde filmpjes. Sociaal netwerk Facebook neemt de derde plek in met 46,6 miljoen views. Bij dit laatste aantal zijn enkel de filmpjes meegenomen die geupload zijn via de player van Facebook en niet de filmpjes die vanuit YouTube op de site geplaatst worden.

Bosma laat weten dat op Hyves per dag 15.000 filmpjes via de eigen video-player worden geüpload. “Vergelijkbaar aan het aantal uploads op YouTube in Nederland. Daar stond ik zelf ook wel even van te kijken.” Wel verwacht hij dat YouTube veel hoger scoort op de kijkcijfers, waar hij niet direct de cijfers van heeft. “Bij ons gaat het alleen om user generated video.”

Deel dit bericht

12 Reacties

Maurice

idd s … maar laat de users van hyves (huisvrouwen en pubers) nou maar in de waan. De gemiddelde user weet toch niet hoe ze hyves 'moeten' / kunnen gebruiken. Ik heb vorige week mijn hyves account definitief verwijderd. Ik kon niet meer tegen het kinderachtige (standaard) design. Je eigen hyve pimpen is leuk maar dan zit je met het probleem dat je iemand anders zijn hyves niet meer kan lezen omdat de foto van de kinderen aardig in de weg zit. Als Yme slim is verkoopt ie de speeltuin / toko z.s.m. want in 2015 is er weinig meer over.

Mark

@Maurice: eens. ben er inmiddels ook weg. Maar wedervraag: wie denk jij dat er nu nog bereid is veel te betalen voor hyves? Bij (waarschijnlijk) teruglopende inkomsten en de almaar versnellende opkomst van juggernaut Facebook is de toekomst niet bepaald rooskleurig te noemen toch? Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de nieuwe comscore cijfers die Yme altijd naar buiten brengt.

fokke

ik zie een exit strategietje voor het management van hyves. hup een beetje laden, cashen en wegwezen.

bert

het idee is misschien leuk. Maar het werkt voor geen…

Paul Blok

Als er inderdaad al zoveel youtubefilmpjes op Hyves staan is het aan de late kant dat men nu pas met Hyves.tv begint. Waarom niet eerder? Het idee van persoonlijk geselecteerde youtubefilmpjes als alternatief voor TV is niet uniek. Er zijn diverse initiatieven op dit gebied. Recentelijk is "Youtubegasten" gelanceerd ( http://www.youtubegasten.nl ). Met een knipoog naar Zomergasten kunnen mensen hun persoonlijke topfragmenten laten zien. De fragmenten kunnen worden voorzien van een begeleidende tekst waardoor de relevantie van het fragment nog duidelijker wordt. Anders dan bij Hyves gaat het bij Youtubegasten (juist) niet om keuzes door je 'vrienden', maar door aanbod van onbekenden, waardoor de kans op onverwacht leuke fragmenten misschien alleen nog maar toeneemt. 

Remy

Ik vind het toch knap dat men telkens een paar jaar te laat is met nieuwe Hyves idee?n die vaak afgeleid zijn van iets dat al bestaat en die wat mij betreft weinig vooruitstrevend zijn.  Hyves zoals Facebook 2 jaar te laat, online betalen via Hyves zoals iDeal 3 jaar te laat, Youtube Hyves, 5 jaar te laat.  Als ?l mijn vrienden nu ook eens overstappen naar Facebook dan kan ik mjin account ook eens verwijderen.

arno

@ all, in mijn optiek is Hyves een prachtige Hollandse internet ondernemeing die continue op zoek is naar product verbetering en verbreding. Dat is ondernemen. @Maurice, denk niet dat Yme hyves zal verkopen, is namelijk niet van hem…..

Mark

@Arno: volgens mij beweert hier ook (bijna) niemand dat Hyves geen mooie internet onderneming is.Wat WEL zo is, is dat ze momenteel wel een beetje de plank misslaan met hun nieuwe ideeen. Een opsomming van de meest recente lanceringen uit hun koker: Hyves Mysteryguest, Hyves Skins, Hyves Payments, Hyves TV…het IS er allemaal al of er is geen behoefte aan.M.i. is de echte innovatie er wel een beetje vanaf. Dat is geen aanval op het bedrijf, het IS ook lastig om in de supercompetatieve social networkwereld…of nou ja…eigenlijk tegen Facebook te kunnen blijven concurreren.Dat neemt echter niet weg, dat het ze de laatste tijd niet lijkt te lukken…of zou jij bovenstaande producten een succes willen noemen?

Stefan Smit

Het zou interessanter zijn als ze momenteel ook meer zouden doen met 'check ins'. Inmiddels is Facebook ook al gekomen met een antwoord in de vorm van Places. Wellicht een idee voor Hyves om eens te gaan praten met Feest.je voor lokale check ins? Daar lijkt mij nog juist wel markt voor, aangezien de grotere jongens momenteel erg Amerikaans of wereldwijd geori?nteerd zijn en daarmee (nog niet) interessant voor Nederland (en de nationale/lokale retail)

Michiel

Als je de artikelen op Emerce terugleest, wordt Hyves sinds 2006 hier al afgekraakt in de reacties en wordt gehoopt op een snelle ondergang. Ik snap niet zo goed waarom, die jongens doen hard hun best en zetten iets neer wat je bijna nergens ziet. Natuurlijk zijn er bedreigingen en lukt niet altijd alles. Maar ondertussen is Hyves elk jaar gegroeid en itt andere landen groter dan Facebook. We zouden daar ook trots op kunnen zijn en het ondersteunen.Hyves.tv lijkt mij een erg leuke dienst die ik nog nergens op grote schaal heb gezien, al moeten dan wel alle genoemde uitbreidingen af zijn.

Onno

Haha Hyves samenwerken met feest.je? Beter zetten ze zelf iets op, hun hebben het bereik. En dan feest.je met die brakke interface etc.? Neh, mee eens dat Hyves nog flink kan uitbreiden maar dan liever zelf ontwikkelen ipv deze halfbakken samenwerkingen voorstellen.

Stefan Smit

@Onno het voordeel van Feest.je is dat de infrastructuur er al ligt (wat je er verder ook van mag vinden). Al is dat wellicht bij Hyves ook al het geval aangezien je bij Wie Wat Waar ook locaties kan aangeven, hetzij in lichte vorm. Het lijkt mij in ieder geval een logische keuze, omdat er volgens mij ook een interessant businessmodel omheen kan worden gevormd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond