Deel dit artikel
-

Facebook betreedt speelveld van Foursquare and Gowalla

Facebook heeft Facebook Places gelanceerd, een locatiegebaseerd platform op het sociale network. Hiermee begeeft het zich op het terrein van populaire startups als onder meer Foursquare.

Gebruikers kunnen inchecken op een bepaalde plaats, zelf plaatsen aanmaken en zien welke vrienden en andere Facebook-gebruikers in de buurt zijn. Bovendien is het mogelijk om andere Facebook-vrienden die ook op dezelfde plek zijn, mee in te loggen. Ook bedrijven kunnen een plaats of gelegenheid aanmaken. Facebook Places staat los van Facebook, in die zin dat een bedrijf dat al aanwezig is op Facebook, op Facebook Places opnieuw een eigen pagina aan moet maken.

Met een iPhone-applicatie, of via de mobiele site, is Places te bereiken. Vooralsnog is de nieuwe dienst enkel beschikbaar in de Verenigde Staten, maar Facebook is van plan in de nabije toekomst Places open te stellen voor andere landen.

Dataverkoop

Facebook laat weten vooralsnog geen geld te willen verdienen aan de data die voortvloeit uit Places, maar zal in de toekomst wellicht naar manieren zoeken waarmee bedrijven gebruik kunnen maken van de data. Gebruikers krijgen vooralsnog dus geen advertenties of aanbiedingen voorgeschoteld. Het is wel mogelijk dat bedrijven die aanwezig zijn op Facebook, checkins van bepaalde leden op hun eigen pagina tonen. Deze checkins zijn dan alleen zichtbaar voor vrienden van Facebook-gebruikers.

Er zijn geen plannen om een spelelement, zoals wel het geval is bij Foursquare, toe te voegen in Places. Wat niet wegneemt dat derde partijen dit wel zouden kunnen doen. Met Places komt namelijk ook een API.

API

Zowel Gowalla als Foursquare hebben bekend gemaakt de Places API te gebruiken. De checkins van beide locatiegebaseerde netwerken, kunnen doorgezet worden naar de persoonlijke Facebook Places-feed van de gebruiker. Ook badges en pins die verdiend zijn worden overgeheveld naar Facebook Places. Ook Yelp en Booyah maken graag gebruik van de 500 miljoen Facebook-gebruikers en laten weten de API te gebruiken.

Inmiddels richt Faxcebook de pijlen op adverteerders. Met een how to-guide legt het sociale netwerk uit hoe een Place-pagina geregistreerd kan worden voor bedrijven en wat de voordelen zijn. Met een Facebook Place genereren bedrijven impressies in de feeds van vrienden, wanneer een gebruiker inlogt. Volgens Facebook een goede manier om een merk te verspreiden onder nieuwe klanten. De Facebook Place kan vervolgens ook weer geadverteerd worden binnen het Facebook-netwerk.

Privacy

Standaard staan de privacy-settings op delen met vrienden. Dit kan de gebruiker uitbreiden naar delen met vrienden van vrienden of delen met iedereen. Ook kan de informatie gedeeld worden met een beperkt deel van de vriendengroep. Het gaat dan om het laten zien waar er wordt ingelogd. Gebruikers kunnen hun Facebook-vrienden inchecken wanneer zijd op dezelfde plek aanwezig zijn. In de privacy-settings is het mogelijk dit uit te schakelen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond