Deel dit artikel
-

MasterCard via overname in Europees e-commerce

MasterCard verstevigt zijn online positie met de overname van DataCash uit Engeland. De Amerikanen betalen 405 miljoen euro voor de Europese payment service provider.

Met de overname verstevigt Mastercard zijn positie op de Europese e-commercemarkt. Het zegt op dit vlak al stevige posities te bekleden in Azië en Australië. Europa ontbrak nog aan het lijstje.

Interessant is ook de opmerking dat Datacash het vehikel voor MasterCard wordt om zijn nieuwe generatie mobiele commerce en e-commerceproducten op de markt te brengen. Het is niet duidelijk of dat via het MasterCard- of Maestro-merk gaat of via Datacash.

Het Engelse bedrijf, dat geheel is van 5 eerder overgenomen ondernemingen, verwerkte in 2009 240 miljoen transacties voor ruim 1.400 winkeliers. Het heeft een sterke positie op de Travel-markt, maar bedient ook klanten in de segmenten Retail, Telecom, Entertainment en Gaming.

De omzet over 2009 bedroeg 34 miljoen euro (PDF), een toename van 37 procent ten opzichte van het jaar ervoor. MasterCard betaalt ruim 10 keer de jaaromzet.

MasterCard is bekend van zijn credit card-diensten. In de online omgeving ziet het echter ook nieuwe concurrentie opkomen van geldverwerkers als Paypal, Apple iTunes en Google Checkout. Zodra de overname dit najaar is afgerond kan het ook e-wallets, e-vouchers, prepaid diensten en PIN-transacties afhandelen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond