Deel dit artikel
-

Buzzcapture publiceert API voor social media-analyse

Buzzcapture publiceert binnenkort een API waardoor communicatie- en marketingafdelingen social media trends direct in hun eigen systemen kunnen nestelen. Later brengt het bedrijf een alarmeringsdienst uit om snel online incidenten te kunnen signaleren.

Het Amsterdamse bedrijf brengt de techniek volgende maand op de markt. Het stelt klanten, zoals ING, Nuon en Tele2 in staat om trends rondom hun merken en producten te visualiseren in hun eigen, reeds aanwezige systemen. De continue gegevensstroom uit social media kan daardoor binnen een bedrijf opschuiven richting de primaire bedrijfsprocessen.

Buzzcapture werkt overwegend voor afdelingen Marketing en Corporate Communications.

Zij profiteren van de nieuwe techniek omdat de medewerkers niet meer constant tussen verschillende, externe systemen hoeven te schakelen. Alle voor hen relevante data, in theorie, verschijnt op één afgeschermde (web)pagina. Marketingafdelingen zouden naast die Buzzcapture-data ook gegevens uit hun analytics-systeem en AdWords-account kunnen presenteren. Van die diensten zijn immers ook API’s beschikbaar.

De vraag naar de API is nog niet overweldigend, zegt directeur Alex van Leeuwen. “Maar we zijn hier vroeg mee in de markt”.

Reclamecampagnes weinig over de tong

Buzzcapture is een van de weinige Nederlandse technologiebedrijven die zegt alle social media te monitoren. Klanten kunnen aangeven op welke trefwoorden en thema’s ze diensten als Hyves, Facebook, Twitter, Nujij, blogs, fora en nieuwssites willen kunnen monitoren. Een bedrijf als Nuon kan zo bijvoorbeeld zien in welke mate en met welk sentiment er over zijn eigen reclameacties of duurzame producten wordt gesproken. Maar ook hoe die van de concurrenten presteren.

Van Leeuwen: “Zeker bij reclamecampagnes denken bedrijven nogal eens dat consumenten direct na het zien van hun campagnes daarover gaan twitteren. De praktijk is heel anders. De meeste campagnes zijn niet veel veelbesproken. Bovendien is het veel interessanter om structureel discussies rondom je merk te monitoren".

Alarmbellen rinkelen

Het monitoren van social media is niet enkel van belang voor commerciële afdelingen van bedrijven. Dat bleek recent nog toen bekend werd dat Unilever in Nederland en Engeland de ‘nieuwe media’ gaat besnuffelen op zakelijk relevante informatie, bijvoorbeeld voor investeerders.

“Voor hen, maar ook voor Webcare-afdelingen, formuleren we een zogeheten impact factor. Daarmee kunnen we weging, of meer betekenis, geven aan de inhoud van social media-berichten”. Immers, het openingsverhaal van De Telegraaf heeft een heel andere impact dan een tweet van een anonieme gebruiker. “Daarvoor gebruiken we variabelen als gewenste zoektermen, volumeschommelingen rondom die termen en de identiteit van bronnen”.

“Op basis daarvan kunnen we scenario’s creëren en, indien gewenst, alerts sturen naar het bedrijf. Dat kan soms nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan de periode dat DSB Bank onderuit ging. Toen stak ook het bericht de kop op dat het slecht zou gaan met SNS Bank. Als bank wil je dat soort zaken snel signaleren om kordaat op te reageren. Maar ook voor webcare teams is dit natuurlijk interessant”.

Buzzcapture geeft reeds inzicht in de financiële waarde van berichten die op social media verschijnen. Het toevoegen van zo’n impact factor verfijnt die berekening. Een bedrijf kan zo uitrekenen hoe rendabel een online reclameactie is.

Uitbreiding naar het buitenland staat ook op Van Leeuwens verlanglijstje, maar de gedachten daarover beginnen nu pas gestaag vorm te krijgen.

Deel dit bericht

31 Reacties

Peter P

"Buzzcapture is een van de weinige Nederlandse technologiebedrijven die zegt alle social media te monitoren" Get real! Kan er zo 5 noemen :-()

Erwin Boogert - Emerce

Ga je gang Peter. Ik kom niet zo ver (wat op zich natuurlijk niets zegt)

Harold Franssen

"Buzzcapture is een van de weinige Nederlandse technologiebedrijven die zegt alle social media te monitoren" Vraag: Heeft de journalist bovenstaande voor lief aangenomen, of is dit met hoor en wederhoor gecontroleerd?

Patrick Speijers

"weinigen" is slechts een waarde-oordeel, maar er zijn er vast meer dan alleen buzzcapture. Bijvoorbeeld bedrijven als Trackur.com, Tracebuzz.com, Clipit.nl en Alterian.com zijn in NL zeker actief in deze markt, maar zoals gezegd, 1 van de 5 bedrijven is natuurlijk nog steeds een van de weinigen…

Fred van Dijk

Dan wil ik ook graag FinchLine van HowardsHome aan dit rijtje toevoegen. Wij nemen niet alleen alle Social Media bronnen mee maar ook de reguliere nieuwsbronnen (ruim 7000 in NL).  En zo'n combi van nieuws en social, ja dat zijn er echt maar weinig …

Alex van Leeuwen

Ter aanvulling: Buzzcapture monitort sociale media en online nieuwsbronnen. Vergelijkingen met TrackUr en Tracebuzz gaan niet op omdat deze oplossingen zeer beperkte dekking hebben (maar wel veel ruis opleveren), of op basis van RSS feeds werken en dus geen content ophalen. Dit is trouwens maar een deel van het verschil, want vervolgens gaat het erom hoe je met die enorme hoeveelheid data omgaat, dus je klant niet opzadelt met een bak data, maar snel inzicht kunt geven wat er zich afspeelt in hun markt. Daar onderscheidt Buzzcapture zich in.

Bas

De social media monitoring tools schieten als paddestoelen uit de grond, het zijn er veel meer dan 5. Elk met zijn eigen "unieke" waarmee zij zich profileren. De ??n claimt "alle social media", de ander bijvoorbeeld "de beste sentiment tracker". Naast de genoemde diensten zijn er ook nog Social Mention, Social Media Check, Klout, UberVu, etc, etc.

Alex van Leeuwen

@Bas: zijn er zeker meer dan 5. Ik lees soms aantallen van 200-300 wereldwijd, maar de diversiteit tussen oplossingen is heel groot. Van de tools die je noemt vind ik Klout uniek maar dat is beperkt tot Twitter en (mede) daarom geen concurrent van Buzzcapture. Grootste deel van de tools zijn (bijna) gratis, daar mag je dus ook niet te veel van verwachten. Ze kunnen wel bruikbaar zijn. Tip: check Ken Burbary's lijst op wikipedia, daar staat een behoorlijk volledige lijst.

Bas

Is er eigenlijk nergens een goed overzicht van alle tools? Zou bijvoorbeeld best eens een demo willen zien van bijvoorbeeld een Buzzcapture, kijken wat dat nou zo bijzonder maakt :).

Alex van Leeuwen

Die lijst van Ken Burbary op Wikipedia is volledig maar geeft iid geen inzicht wat wel en niet kan en waar de focus ligt van de tools.

Marco van de Kamp

Statements maken over tooling die je zelf niet maakt wil ik me niet aan wagen. Graag nodig ik een onafhankelijke partij uit om een vergelijking te maken tussen de diverse partijen die in Nederland actief zijn. TraceBuzz verleent hieraan graag haar medewerking.

Martijn at Clipit

In Nederland zijn er al een aantal partijen sinds jaar en dag actief waaronder HowardsHome en Clipit. Inmiddels zijn er vele andere partijen bijgekomen die ook een soortgelijke dienst aanbieden als Tracebuzz en Buzzcapture. Goed nieuws want hoe meer partijen hoe scherper de dienstverlener wordt en hoe groter de markt schijnbaar is?! Zoals Alex al aangeeft zit er een groot verschil in de aanbieders onderling. We gaan niet oordelen over anderen (dat mag de klant doen), wat wij in ieder geval wel essentieel vinden is dat er fulltext wordt gescand en opdrachtgevers realtime berichten kunnen inzien. @Erwin: met een klein beetje speurwerk had je een aardig vergelijk kunnen maken? Aan de andere kant nu wel een aardige discussie en ruimte voor een vervolgartikel ;-))

Pieter Vlamings

Ik nodig alle bedrijven uit voor een vergelijkend warenonderzoek, zou ik graag een artikel over schrijven na een maand lang testen en vergelijken. Ik weet zeker dat er geen duidelijke nummer 1 uit rolt maar dat een verschil in aanpak te vinden is die voor verschillende types klanten interessant is. Of een combinatie van beide.Dat is tot dusver nergens helder gepubliceerd en het zou de bedrijven in kwestie alleen maar helpen. Benieuwd van wie ik iets hoor (als het goed is monitoren ze dit artikel allemaal ;))

Martijn at Clipit

@Pieter: de eerste monitorings klap is een daalder waard? ;-) We zijn benieuwd naar je onderzoeksopzet en staan er zeker voor open…!

Alex van Leeuwen

@Marco: ik geef een heel essentieel verschil aan, namelijk tools die zelf content ophalen vs. tools die via RSS / Google API data verzamelen. Als mijn constatering niet klopt dan hoor ik dat natuurlijk graag. Redelijk volledig artikel waar veel aan gerefereerd wordt is van Erik van Roekel "Social Media Monitoring & Marketing Tools" op Marketingfacts. (ik ga er even vanuit dat hier geen hyperlinks geplaatst mogen worden)

Erwin Boogert - Emerce

Natuurlijk mag je hier linken Alex, zo lang het maar relevant is.  Ik ben even zo vrij geweest de verwijzing naar het artikel van Erik van Roekel op Marketingfacts.nl op te snorren en in te korten:   http://bit.ly/94b2RS

Marco van de kamp

@alex er is idd een duidelijk verschil in de aanpak. Jullie en naar mijn weten clipit maken gebruik van een voorgedefinieerde set aan miljoenen bronnen. Wij en anderen maken gebruik van zoekmachines. Ik denk dat wij meer resultaten leveren en idd daardoor ook meer ruis. Graag zie ik een onafhankelijke partij de resultaten en mogelijkheden van de tools vergelijken op snelheid van gevonden data, relevantie, volume, flexibiliteit, sentiment, bereik, integratie mogelijkheden, prijs etc… Doet Buzzcapture mee? @pieter TraceBuzz doet mee.

Alex van Leeuwen

@Marco, wij staan daar zeker open voor.

Pieter Vlamings

De teerling is geworpen, ik zal me volgende week eens buigen over een onderzoeksopzet en deze voorleggen aan bovennoemde partijen. Er zit een heel interessant artikel in denk ik, een flink tijdverslindende klus ook ben ik bang. Binnenkort hang ik dus aan de bel en in de mailbox, wees gewaarschuwd 😉

Erwin Boogert - Emerce

Pieter e.a. zou je me op de hoogte willen houden van de ontwikkelingen en het nieuws dat daar uitrolt? Dat zou ik op prijs stellen.

Tom

@Pieter heel interessant, ik heb als afstudeeropdracht een verkennend marktonderzoek gedaan naar de Nederlandse SMM markt voor het bedrijf Isobar Human Media. Ik hield interviews en heb van een aantal tools ook proeflogins ontvangen. Wellicht kan ik je wat tips geven.

Patric Kint

aantal andere tools: Zeer goed: Sysomos, ScoutLabs, Radian6, UberVu Redelijk: HowSociable, Twnedz, Addict o Matic, Technoratie, Google Trends, Twilert, Social Mention

Kees Romkes

Ik doe graag mee aan het onderzoek en lever een paar praktische cases aan ter ondersteuning van dit onderzoek. Zeer de moeite waard als je het mij vraagt ! (ik ben op dit artikel gewezen door Marco, mooi om hier "de clubs" waar het om gaat even bij elkaar te hebben :))

Bas van Bokhorst

@pieter Met Greenberry ben ik bezig met de verdere ontwikkeling van socialmediacheck.nl. Ik werk graag mee aan het onderzoek als je daar interesse in hebt.

Pieter Vlamings

Ik zal komende week een opzet schrijven en wellicht ter discussie aanbieden op mijn blog. Alle geboden hulp is meer dan welkom! Wat zijn we toch 'social' samen 😉

Jasper van Bladel

Ik heb een overzicht gemaakt van (het gebruik van) social media monitoring tools. Het staat op: http://bit.ly/cnltNc

Lex Berghuis

Bijna twee maanden later ben ik toch erg nieuwsgierig of het artikel inmiddels is verschenen, wellicht aardig om een update of een verwijzing hier op te nemen?

Pieter Vlamings

Verder dan een opzet voor een artikel is het niet gekomen Lex, als snel bleek ik meer opdrachtgevers te hebben dan tijd. Te druk met mijn klanten om zo'n uitgebreide vergelijking goed te kunnen maken.

Lex Berghuis

Ai, dat is jammer, want als ik de discussies zie op Linkedin over dit onderwerp vermoed ik dat veel mensen er erg geinteresseerd in zouden zijn. Ik zou aanbieden je te helpen, ware het niet dat ik niet erg geloofwaardig kan claimen onafhankelijk te zijn. Hopelijk is er nog iemand anders die het kan overnemen.

martijn

@lex…kun je aangeven waar deze discussie te volgen is?

Lex Berghuis

In de LinkedIn groep Social Marketing Platform staat de interessante discussie 'Wie heeft ervaring met social media monitoring tools en wil deze delen?' met 57 comments. http://www.linkedin.com/groups?home=&gid=1248027  Ook in de NIMA Online Marketing groep komt het aan bod http://www.linkedin.com/groups?about=&gid=1880103 in de discussie NIMA merknaam monitoren in google en twitter – beetje hulp gevraagd! (*sluikreclame alert*)  En in Online Marketing Nederland staat een post genaamd Ik heb een overzicht gemaakt van (het gebruik van) social media monitoring tools. Heeft iemand aanvullingen en/of ervaring met deze tools? Waar verder weinig discussie in zit, maar wel 38 reacties waaruit blijkt dat mensen op zoek zijn naar deze info. http://www.linkedin.com/groupItem?view=&gid=59135&type=member&item=28302726&qid=d6058a11-5b0d-4d1d-b74f-57f07b5b79b3&goback=.gde_59135_member_22748460.gmp_59135   

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond