Deel dit artikel
-

‘Megamediaonderzoek’ registreert op persoonsniveau

De Media Standaard Survey (MSS), het nieuwe gestandaardiseerde consumentenonderzoek voor radio, print, web en televisie, gaat niet enkel op niveau van huishoudens, maar ook op persoonsniveau vragen voorleggen.

Het gezamelijke onderzoek naar mediagebruik moet crossmediale vergelijkingen mogelijk maken. Op dit moment voeren de organisaties SKO, NOM, STIR en RAB nog elk onderzoek uit voor hun eigen media.

"Het wordt een steekproef van 6000 huishoudens", aldus Bas de Vos, directeur van SKO. Het onderzoek wordt op jaarbasis gepubliceerd, waarbij de huishoudens doorlopend worden ondervraagd. "Binnen de huishoudens wordt ook op persoonsniveau ondervraagd. Dat gebeurd elke keer aan de ‘eerstjarige’ persoon. Een aantal zaken wil je op dat niveau registeren, en dat is heel breed, als bijvoorbeeld wat mensen met media doen en of ze ook internettoegang hebben op hun werk." Het gaat in het onderzoek om welke media door wie met welke intensiteit gebruikt wordt.

De Vos: "Het is bijzonder dat we nu met deze samenwerking allemaal dezelfde bronnen hebben over mediabezit van televisie, internet, radio en kranten. Het is de eerste grote stap op weg naar standaardisatie in mediabereiksonderzoek." Uiteindelijk moeten in de panels die gebruikt worden, zoveel mogelijk dezelfde soort vragen gesteld worden.

Het project gaat van start in januari, de eerste resultaten zullen halverwege 2011 worden gepubliceerd. Vanmiddag wordt het contract voor de MSS getekend. De opdracht wordt uitgevoerd door TNS-NIPO.

STIR en NOM werken al samen in de fusie van bereiksdata en zo ook SKO en STIR in het onderzoek naar online televisiekijken (WEB-TV).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond