Deel dit artikel
-

Insights: Verslag van Affiliate Summit New York

Google probeert een steeds steviger positie te claimen op de markt voor affiliate marketing. Hiermee is het nog niet actief in Europa, maar daar moet verandering in komen. Daarbij loopt Google echter tegen de grenzen aan, organisatorisch en competitief.

Dat constateert Henk Jan Bijmolt van Cleafs. Hij bezocht vorige week Affiliate Summit 2010 in New York en deelt zijn inzichten in onderstaand verslag.

De Amerikaanse affiliatemarkt is groter en daarom diverser dan de Nederlandse markt.  Een aantal duidelijke verschillen met Nederland:

  • Er zijn niche netwerken voor vrijwel alle branches. Denk bijvoorbeeld aan gezondheid- en welnessproducten (Healthmarket.com) en softwaredownloads (Revenuewire.com)
  • Op de beursvloer stond veel grote bedrijven met een eigen partnerprogramma, wat meestal niet verder gaat dan cookietracking
  • Lead generation voor financiële producten, goudstaven, gokken, credit cards et cetera is beter vertegenwoordigd dan CPA voor retail shopping
  • Veel Amerikaanse bedrijven uit de affiliate wereld willen uitbreiden naar Europa. Het valt op dat ze alle Europese landen als een geheel zien, terwijl er qua wet- en regelgeving enorme verschillen zijn tussen bijvoorbeeld Nederland en Duitsland. Dat geldt ook voor de betalingsmogelijkheden.

Google Affiliate Network en Base naar Europa

Een gesprek met een medewerker op de stand van Google Affiliate Network leert dat Google serieuze plannen heeft met zijn affiliate netwerk. In de Amerika behoort Google al tot de top 5 netwerken, samen met CJ, Clickbank, Share-a-sale, Linkshare en Clickbank. Ook Google wil zijn affiliate-activiteiten naar Europa brengen. Enkele maanden geleden is er een nieuwe manager die dat proces moet begeleiden.

Want als Checkout hier een stevige marktpositie heeft, kan Google beide producten aan elkaar koppelen. Zo kan Google bijvoorbeeld Affiliate Marketing gratis aanbieden voor Google Checkout gebruikers. Erg handig voor Google, want zou kunnen we het afkeuren van sales alleen toelaten als het bedrag is teruggestort via Google Check Out. Nu gaat het proces van keuren door de huidige affiliatenetwerken van sales nog veel op basis van vertrouwen en intensieve relaties.

Google Affiliate Network komt voort uit een overname. Het is anders dan AdWords in het feit dat er wordt afgerekend met een percentage van de omzet uit een verkoop. Anders gezegd: no cure, no pay.

Ik denk trouwens dat de internationale uitbreiding van deze affiliate-activiteiten tot problemen zouden kunnen leiden. Affiliate marketing is iets waarbij persoonlijke relaties met merchants belangrijk is. Dat is erg arbeidsintensief, zeker als je op basis van no cure, no pay werkt. Dan moet je alle sales stuk voor stuk keuren. Als Checkout in dit proces verankerd ligt, kan wat van dat handwerk verdwijnen.

Tijdens de sessie ‘How to avoid the Google Slap’ leerde één van de Amerikaanse Adwords-managers ons dat Google geen hekel heeft aan affiliates maar wel steeds strengere eisen stelt.

Zo loopt een landingspage met content en uiteindelijk steeds dezelfde affiliatelink gevaar. Ook zeer korte ‘ time on site’ affiliatesites worden kritischer bekeken. Affiliates die vergelijken en reviews bieden worden als goede voorbeelden genoemd. Maar daar zit wellicht juist de ergernis bij veel affiliates. Veel vragen konden door Google niet publiekelijk beantwoorden worden, maar na afloop van de sessie werd er wel 1 op 1 tekst en uitleg gegeven.

Concurrentie voor productvergelijkers

Een grote SEO publisher vertelde ons dat hun UK inkomsten sinds Google Base met 20 procent zijn gedaald als gevolg van minder ruimte op de pagina met zoekresultaten. Er rijzen bij affiliates al vragen op of dat geen monopolistengedrag is van zoekreus Google. Zeker als Google hun eigen affiliate netwerk gaat koppelen aan Google Base. Base is trouwens ook wel bekend als Google Product Search, ooit nog bekend als Froogle.

Deze uitgever vindt dat Google ruimte inpikt op de resultatenpagina waar normaalgesproken zijn resultaten zouden staan. Ik denk dat hij een punt heeft, zeker als je kijkt naar het nieuws dat Google Like.com heeft overgenomen. Dat is een grote stap om te concurreren met vergelijkingssites, waar ook veel affiliates in actief zijn.

Het schijnt dat Google Base in het vierde kwartaal van 2010 ook in Nederland actief wordt. Webwinkeliers kunnen hun product feeds dan aan Google opgeven en zo hun producten in de zoekresultaten zien verschijnen.

Sla je in Amerika een willekeurig business tijdschrift open dan lees je ook veel verhalen in de trant van: "Google on the way back". Op het gebied van social networking (Facebook) en snel nieuws (Twitter) heeft Google compleet de boot gemist. De Adwords-inkomsten stijgen minder hard dan voorheen, de beurskoers stagneert en steeds meer (affiliate) marketeers hekelen het steeds commerciëler worden van Google. Met Android, Youtube en een alternatief voor Microsoft Windows en Office (Chrome en Docs) heeft Google natuurlijk nog genoeg troeven in handen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Dennis

Stof tot nadenken dus voor zowel webshops als affiliates, interessant verslag. Maar Wanneer komt Google base hier dan exact?

SEA

Als Nederlandse affiliate, actief (en woonachtig) in de US, ben ik naar de Affiliate Summit East 2010 afgereisd en dit zelfde "nieuws" heb ik vorig jaar nog gehoord. Er zit dus vooralsnog weinig schot in… Overigens heb ik uit Europa slechts Tradetracker gezien met een stand. Ik heb Cleafs niet gezien. Hadden jullie misschien een tafeltje bij de Meet Market? Misschien dat er nog andere Europese netwerken met een stand aanwezig waren, maar ik heb bijvoorbeeld Zanox en TradeDoubler niet gezien.

Joris Toonders

Leuk stukje Henk Jan! In januari ook naar de Affiliate Summit in Vegas? Die is ?cht geweldig… erg inspirerend, top sfeer en leuke presentaties. Aanrader. In de US gebeurd er op ?t moment veel rondom affiliate marketing.. met name de nieuwe wetgeving rondom rebills is daar debet aan. Veel ontwikkelingen, maar ik verwacht dat er een nog sterkere consolidatie zal gaan plaatsvinden… er ligt veel druk op de R&D van netwerken daar!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond