Deel dit artikel
-

Bertelsmann: Digitaal financieel steeds belangrijker

“Het hele veld van digitalisering wordt steeds belangrijker voor ons”, zegt Hartmut Ostrowski van uitgeefconcern Bertelsmann. Hij stelt de financiële verwachtingen voor de rest va het jaar naar boven bij.

Vanochtend presenteerde het moederbedrijf van RTL Group, Random House Gruner + Jahr en Arvato de financiële cijfers over het tweede kwartaal van 2010.

Bestuursvoorzitter Ostrowski ziet de economie aantrekken en verhoogt daarom de winstverwachting, van ‘tussen de 400 en 500 miljoen euro’ naar ‘meer dan 500 miljoen’. “Vooral de advertentiemarkt is vriendelijker geworden. We profiteren ervan dat we ons bereik hebben vergroot, maar ook de kosten structureel te hebben verlaagd. Dat geeft vertrouwen voor de rest van het jaar, alhoewel het vierde kwartaal nog mistig blijft”.

De halfjaaromzet kwam uit op 7,4 miljard euro. Het netto resultaat sloeg om van 333 negatief vorig jaar naar 246 miljoen winst dit jaar. 

Bertelsmann geeft geen details over de resultaten uit digitale activiteiten. Wel is het bedrijf stellig wat de uitgeeftoekomst betreft: die is digitaal. Het aantal vertoonde online video’s steeg afgelopen jaar met 50 procent tot 715 miljoen, bij RTL.

Videoadvertenties dreven daar de groei in de totale online advertentieomzet. De online advertentieomzet steeg in een jaar met 55 procent. Exacte bedragen geeft RTL niet voor de omzet uit online advertenties.

Ook van de boekenuitgeverij vindt Ostrowski dat zijn uitgangspositie goed is. Bij tv, e-commerce en de boekenhandel wordt digitaal handelen steeds belangrijker voor Bertelsmann, stelt hij.

Random House ziet de digitale boekenverkoop ‘rap stijgen’. In de VS steeg het aantal verkochte elektronische boeken in het eerste halfjaar van 2010 met 300 procent. In Duitsland en Engeland schetst hij vergelijkbare percentages. In die landen heeft Random House rond de 20.000 titels in omloop. De boekenuitgever experimenteert ook met het uitgeven van mobiele applicaties. Resultaten blijven geheim, maar de mobiele applicatie van tv-kok Nigella Lawson wordt een instant hit genoemd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond