Deel dit artikel
-

Spil Games ruikt mobiele winst in HTML5

Spil Games gaat voor mobiele gaming portalen gebruik maken van HTML5-standaarden. “Ik zie het als een revolutie. We kunnen nu op een schaalbare wijze games aanbieden voor verschillende mobiele apparaten”, aldus Peter Driessen, CEO van Spil Games.

Op mobiel vlak investeerde het bedrijf in eerste instantie vooral in de ontwikkeling van Flash Lite-games. Flash Lite was lange tijd de belofte in de markt, maar het gebruik viel tegen. Met de iPhone als dominant platform, zette het online gaming-bedrijf vervolgens zwaar in op de iPhone-titels.

Driessen: “Wij geloven in HTML5. Daarmee kan je de games over alle devices heen distribueren binnen de browser, voor bijvoorbeeld de iPad, televisie en de iPhone. Het heeft voor ons het voordeel dat we om de AppStore van Apple heen kunnen.”

Overname applicatiemarkt

HTML5 is de nieuwe versie van de taal waarin het web wordt geschreven. Op de mobiele telefoon bijvoorbeeld kan de browser een substantieel deel van de applicatiemarkt overnemen. De nieuwe browsers kunnen met HTML5 wat op dit moment alleen met een app kan. Zoals bijvoorbeeld offline opslag van data of animaties, zonder Flash of andere plug-ins.

Om de nieuwe strategie kracht bij te zetten, lanceert het bedrijf dinsdag mobiele versies van elk van de 47 bestaande portalen. Een gebruiker van een mobiel apparaat dat HTML5 ondersteunt (iOS of Android vanaf versie 2.0), worden via websites als spel.nl en spelletjes.nl doorgestuurd naar de mobiele variant.

Bij Spil Games draait het sinds 2004 rondom de eigen portals op het vaste web. Het recept daarvoor is bekend. Het bedrijf werkt met gesegmenteerde portals: families, jonge tieners en jonge meiden. Als tweede is er de gelokaliseerde strategie. In de landen waar Spil Games actief is, wordt er gebruik gemaakt van domeinnaam en wordt de gamecontent aangeboden in de taal van dat land. Bijvoorbeeld de uitleg van een spel in Portugal is in het Portugees. De 41 portals trekken inmiddels 130 miljoen unieke bezoekers wereldwijd per maand. Casual gaming op mobiel is inmiddels sterk groeiend en daar hoopt Spil Games ook een deel van de markt te pakken.

Nieuwe ontwikkeling

“Je kunt nu wel Flash games spelen op het mobiele web, voor bijvoorbeeld Android, maar dat loopt vaak vast.” Driessen denkt dat Flash zal blijven bestaan, maar dat er over ‘een drietal jaar’ meer games in HTML5 zullen worden geschreven, dan in Flash. “Het is een nieuwe ontwikkeling voor developers.”

Spil Games volgt het verdienmodel waarbij er gratis games gespeeld kunnen worden, die advertenties tonen, of games waarbij de speler items kan kopen. “Dat zie ik ook op mobiel ontstaan”, aldus Driessen.

Bij een omgeving zoals Apple die creëert met de AppStore, voelt Spil Games zich minder thuis. “Wij bieden op onze portalen veel gratis games aan. Dat kan je niet allemaal wegzetten in een applicatie. Nu kunnen we onafhankelijk opereren. Over een paar jaar zullen j=honderden miljoenen mensen rond de wereld HTML5 games in de mobiele browser spelen.”

Wedstrijd

Om de ontwikkeling van games in HTML5 een zetje te geven, organiseert het bedrijf een competitie voor developers. Met een pot prijzengeld van 50.000 dollar worden er de komende zes maanden elke maand drie winnaars aangewezen. De winnende spellen worden onder de aandacht gebracht op alle mobiele portals van Spil Games. “De ontwikkelaars delen niet in de opbrengst, we staan nog aan het begin, zelf bieden we het ook nog aan zonder verdienmodellen. We willen eerst bereik opbouwen. Zodra er geld wordt verdiend met de games op onze mobiele portals, dan gaan we dat geld delen met de developers.” De winnaars van de wedstrijd geven de rechten weg aan Spil Games. De ontwikkelaars die overige spellen insturen, wordt gevraagd een niet-exclusieve licentie overeenkomst te tekenen.

Bedrijven als Google, Apple, Opera en Microsoft werken momenteel aan nieuwe web browsers.HTML5 als taal is nog niet uitontwikkeld.

Deel dit bericht

5 Reacties

Joost

50000 dollar verdeeld over 18 winnaars, dat is ongeveer 2800 dollar, of 2200 euro. Daar komt iemand die in staat is een game te bouwen in javascript/HTML5 niet zijn bed voor uit. Verder klopt de aanname dat er in HTML5 met flash vergelijkbare spelletjes gebouwd kunnen worden niet. Die techniek staat nog in de kinderenschoenen, laat staan dat er een ontwikkelomgeving voorhanden is (zoals bij de flash/actionscript architectuur) die snelle, effectieve multi-platform ontwikkeling mogelijk maakt. Als over een aantal jaren die er wel zou zijn zal blijken dat HTML5 met dezelfde technische mogelijkheden als flash dezelfde technische problemen zal geven als die flash op dit moment soms geeft.

stef boelens

Hilarisch, bij afnemende omzet gaan we de technologie toer op en noemen het strategie hahaha. Vanzelfsprekend is html 5 zeer de moeite waard om mee te nemen in je activiteiten maar is bij lange na nog niet waar het moet zijn en voor gaming absoluut geen concurrentie met android/iphone apps.

joep

Apple zal in zijn eigen (anti flash) gat vallen omdat met HTML-5 de games uit de app store blijven!

crisp

7 jaar geleden was dit al mogelijk: http://www.elizium.nu/scripts/lemmings/ HTML5 is puur een marketing term en wordt nu misbruikt door second-rate scripters die eerder niet 'outside-the-box' konden denken….

Daan

En voor die paar duizend euro al je rechten weggeven en dat ze ermee kunnen doen wat ze willen, dank je de koekkoek. Verder is de Canvas tag waarmee je de game maakt echt nog traag…geen hardware acceleratie enzovoorts. HTML5 gaat wel sprongen nemen maar duurt zeker nog een aantal jaar.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond