Deel dit artikel
-

Google TV in 2011 in Nederland

Google TV wordt deze herfst nog gelanceerd op de markt in de Verenigde Staten. De rest van de wereld, waaronder Nederland, is volgend jaar aan de beurt.

Eric Schmidt, CEO van Google vertelde over de lanceringsplannen tijdens de IFA in Berlijn. Vooralsnog is het bedrijf druk bezig content voor de dienst te regelen.

Google TV werkt met Android als besturingssysteem en gebruikt de browser Chrome evenals de eigen zoektechnologie. Het is met de dienst mogelijk om on demand video te bekijken. Ook de Android Market is beschikbaar via Google TV.

Op de beurs liet Sony zijn eerste televisie zien waarbij Google TV is geïntegreerd. In tegenstelling tot Apple TV, werkt Google TV niet alleen met een extra apparaat, maar is het geheel geïntegreerd in televisietoestellen. Ook Logitech maakte bekend een televisie te lanceren waarin Google’s dienst is geintegreerd. Het is voor de consument wel mogelijk een losse settopbox te kopen die kan worden aangesloten op een televisietoestel. Deze is echter nog niet op de markt.

De dienst zou gratis zijn voor televisiefabrikanten en contentleveranciers. Google zou volgens Reuters zelf geen content gaan maken.

Deel dit bericht

9 Reacties

M Roelofs

Ik zeg: schoen & opeten als dit ooit wat gaat worden. De rijen carriers, uitgevers en exploitwanten in Nederland blijven strak schouder aan schouder gesloten. Wat dat betreft is Logitech als launching partner ook een teken aan de wand. Niet bepaald een A of B merk.

Ard van Leeuwen

Beste M. Roelofs ik zou alvast gaan oefenen met het eten van leer wat de kans dat dit gaat lukken lijkt me groter als dat je op het eerste gezicht zou zeggen. Google wordt het nieuwe Microsoft en meer. Veel tv fabrikanten kijken met een jaloers oog naar de alsmaar groeiende AppStore van android en trekken de terechte conclusie dat het lastig zal worden om nog een derde succesvolle AppStore (naast Apple en android) op te zetten. De kans is dus groot dat het android platform massaal gebruikt gaat worden om als tv software te dienen. Wat betreft het gesloten houden van de rijen, dat is precies de reden waarom google tv kan op succes heeft zeker als hier simpele pvr functies aan worden toegevoegd. Kabelaars zullen net als mobiele operators moeten gaan wennen aan het feit dat hun Core business internet providing is.

Roel Pollen

Yep, ik ga met Ard mee! Ik was nl. begin deze week op de IFA en heb daar een keynote van Google's CEO bijgewoond (verslagje op: http://www.3dimerce.com/blog/3dimerce-at-the-ifa-2010-google/ )". Hierin werd meer uiteen gezet over GoogleTV en een live-demo getoond. Erg indrukwekkend! Alles mooi geintegreerd en een perfecte match tussen alles wat Google te bieden heeft. Ik snapte bijv. YouTube HD eigenlijk nooit helemaal, maar daar kwam tijdens die demo verandering in! Naast Logitech (Zwitsers A-merk in muizen en ander computer randapparatuur) gaat ook Sony starten in de US. Bovendien hebben al diverse andere fabrikanten aangekondigd om GoogleTV te integreren. Binnen de nieuwe markt voor internet TV, denk ik dus dat Google (weer) de beste kaarten heeft! Dus meneer Roelofs, zoek vast een paar schoenen uit en plaats dan even een video op YouTube. Bij voorkeur in HD, dan kunnen we het op GoogleTV bekijken ;-) Roel Pollenwww.3dimerce.com

M Roelofs

De schoenen zullen ons heerlijk smaken- vooral omdat ze pas rond 2025 op z'n vroegst door de draaideuren van producenten, distributeurs en exploitanten en mediabureaus zijn gekomen. Online was een open en relatief kleine markt. TV is te beschermd en gesloten, en de belangen zijn er te groot.  Wat betreft muizen: daar heb ik niet heel veel inzage in, heb twee katten. Maar Logitech roept bij mij geen A-merk indruk op.

Stef van der Ziel

Reken maar dat internet gebaseerde TV-diensten gaan knagen aan het gesloten TV-model van nu. Het Internet heeft de muziekindustrie en de uitgeverijmarkt al geliberaliseerd. Het is een beetje na?ef om te denken dat het met TV niet zal gebeuren. Ik heb er toevallig net een white paper over gelanceerd (met de focus op distributie), deze is te downloaden vanaf mijn blog op jet-stream.nl/blog/

Roel Pollen

Nou, precies! Ik durf niet te voorspellen dat het supersnel gaat, maar 2025 is veel te ruim. Het model van programmering via de tv-gids is gedateerd. Consumenten -zeker de aankomende generatie- willen niet kijken wat er om 20:00 uur op tv is, maar gewoon kijken waar ze op dat moment zin in hebben. Helemaal in lijn met de internet-gedachte.  Ik vraag me bovendien af waar het begrip "TV" eigenlijk nog voor staat als dit apparaat op internet aangesloten is? Ook binnen deze markt zal men zichzelf opnieuw moeten gaan uitvinden. De markt zal dus het begrip TV opnieuw herdefini?ren om andere business modellen te verzinnen.Het goede nieuws is namelijk dat dit veel kansen biedt voor de partijen die dit als uitdaging gaan benaderen. Degene die zich gaan afzetten en het bestaande model kost wat kost willen handhaven, gaan de 'strijd' verliezen. Wat een heerlijke tijd is dit toch!

Stef van der Ziel

Ik denk zelfs dat het hele concept van een Set Top Box op de helling gaat. Sommige nieuwe kastjes zijn echt heel mooi. Maar duur en toch nooit exact wat de consument wil. En als je ziet wat Samsung e.c. met Wireless USB aan het doen zijn: Eind van het jaar komt er een WUSB chipset in volle productie op de markt waarmee je draadloos full HD kan streamen tussen twee apparaten. Die chips zijn ultra-low-power en worden massaal ingebakken in telefoons, PDA's, tablets, TV's, camcorders en beamers. Daarmee vervalt de behoefte aan een kastje aan de TV. Apps en websites worden de nieuwe Set Top Boxes. Apps met EPG's, social media en vooral goede content. Het scherm wordt een dom scherm en de intelligentie krijg je in je hand. Je tablet wordt je nieuwe zapper. Zoek, vind, speel af, kies de TV als WUSB output source en voil?, de hele wereld aan online content op je TV.  Spannend om te zien waar het heen gaat. De broadcasting en digitale TV markt zal erg defensief reageren, maar het internet heeft de muziekbranche op zijn kop gezet, heeft de uitgeverijbranche op zijn kop gezet, en nu is de broadcastingbranche aan de beurt.  Als consumenten deze nieuwe ontwikkelingen gaan omarmen (en dat gebeurt al: eyeballs gaan naar online, dus adverteerders ook), dan breekt dat de Nederlandse markt open. Een stortvloed van internationale spelers en nieuwkomers zal de markt betreden. De omroepen zullen wel meemoeten. En dat laat de kabelaars achter met een digitale walled garden tv-dienst waar geen consument meer op zit te wachten…

C. van de Pol

Super interessante ontwikkelingen op tv gebied. Zo kondigde KPN al aan dat KPN internet gebruikers 20 nederlandse zenders via internet kunnen gaan kijken. Moet je je even voorstellen dat je dit doet in combinatie met GoogleTV en PVR functionaliteit.
Vodafone heeft ook aangekondigd aan TV te gaan beginnen.
Nu Ziggo nog, waar blijven zij?

Het zal zeker niet tot 2025 duren, de TV markt is de laatste jaren al sterk aan het veranderen, en business modellen gaan op de schop. De spelers met walled gardens gaan dit uiteindelijk gewoon verliezen.

Marc

Wordt het niet eens tijd dat we nu eindelijk dit in Nederland kunnen kopen, waarom duurt dat allemaal zolang? Liggen de kabelaars weer dwars?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond