Deel dit artikel
-

Fluctuaties in verkeer via AdWords door Google Instant

Google Instant, de nieuwe functie die Google aan zijn zoekmachine heeft toegevoegd, zal een impact hebben op adverteerders in Google AdWords. Google past om deze reden de manier waarop het bedrijf impressies meet aan.

Met Instant wordt, tijdens het typen van een zoekopdracht, nog voor deze compleet is uitgeschreven, al zoekresultaten gegeven. In het zoekvenster wordt de zoekopdracht zoals eerder automatisch aangevuld en per aanvulling kunnen de zoekresultaten verschillen. Dit zou volgens Google de gebruiker tijd moeten opleveren, tussen de 2 en 5 seconden per zoekopdracht.

Bij het intypen van de zoekopdracht ‘uitgeverij’ worden bij de eerste twee letters bijvoorbeeld nog de zoekresultaten getoond voor ‘uitzendinggemist’, bij de eerste vier letters komen er zoekresultaten over ‘uitgaan’ en bij verdere aanvulling over ‘uitgeverij’.

Voorheen kreeg de gebruiker pas de zoekresultaten te zien nadat hij op enter had gedrukt. Hierbij werd de advertentie getoond op de pagina met zoekresultaten. Met Instant zullen advertenties nu tijdens het typen al verschijnen bij de zoekresultaten, maar in sommige gevallen dus slechts een fractie van een seconde.

Impressies

Om die reden wordt een impressie enkel nog geteld wanneer de gebruiker op enter heeft gedrukt op de zoekopdracht af te ronden, of wanneer de gebruiker langer dan 3 seconden naar een pagina kijkt. Ook als er geklikt wordt op een link vanaf de resultatenpagina, wordt er een impressie geteld.

Google waarschuwt alvast dat Instant gevolgen zal hebben voor adverteerders. "Er kunnen schommelingen te zien zijn in aantal impressies en verkeer vanuit organische trefwoorden in AdWords. Sommige woorden zullen significant meer of minder impressies opleveren."

Google Instant wordt uitgerold in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Rusland. De dienst moet ‘zo snel mogelijk’ naar Nederland komen. Via Google.com is het voor Nederlanders al wel mogelijk de nieuwe functie uit te proberen.

Effect op SEO

Inmiddels is er een discussie gaande naar het effect van Instant op SEO. Volgens Steve Rubel, Director Insights bij PR-organisatie Edelman Digital, maakt Instant SEO irrelevant. Hij merkt op dat Instant met slimme voorspellingen werkt en direct feedback geeft, waardoor de gebruiker nog tijdens de zoekopdracht de juiste resultaten krijgt.

"Geen twee mensen zullen hetzelfde web zien. Ooit zag iedereen bij dezelfde zoekopdracht dezelfde resultaten. Dat is waar SEO om draaide. Nu zullen gebruikers hun zoekopdrachten real time gaan aanpassen. Wanneer je feedback krijgt, verander je je gedrag." Hierdoor, zo meent hij, wordt het optimaliseren praktisch onmogelijk.

Volgens Matt Cutts, hoofd van Google’s Webspam team, is de bewering van Rubel overtrokken. Hij geeft aan dat SEO dankzij Instant met de tijd wel zal veranderen, maar SEO wordt volgens hem niet irrelevant. Op zijn blog schrijft Cutts dat de zoekresultaten hetzelfde blijven, maar dat de gebruiker langzamerhand anders zal leren zoeken.

Veranderingen

Cutts geeft het voorbeeld waarbij hij zocht naar een persoon uit het Congres van de Verenigde Staten. Met Instant werd het hem meteen duidelijk dat deze persoon een energieplan had voorgesteld. "Ik verfijnde mijn zoekopdracht om meer te leren en was al snel een blog over dat onderwerp aan het lezen dat zich anders op de tweede pagina van de zoekresultaten had bevonden." De preview van de zoekresultaten zal de manier van zoeken aanpassen en uiteindelijk ook leiden tot veranderingen voor SEO.

Gebruikers moeten inloggen om gebruik te maken van Instant. Uitzetten van de dienst is ook mogelijk. Er worden met de nieuwe functie meer zoekresultaten getoond. Het aantal zoekopdrachten dat Google verwerkt, kan van 1 miljard naar 20 miljard stijgen. Een integratie van Instant in de mobiele versie van Google is onderweg.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond