Deel dit artikel
-

Startup Bluetrace is consumenten op het spoor

[Startup watch] Feike Liemburg van Bluetrace stuitte op een heel nieuwe markt: Bluetooth als indicator voor het volgen van grote stromen mensen. Ideaal voor de inzet van hulpdiensten en lokale marketing.

Liemburg begon als websitebouwer, verkocht ADSL-abonnementjes en leverde WiFi aan zo’n driehonderd campings voordat hij zijn ware roeping vond: Bluetooth. Zijn bedrijf levert kastjes waarmee bedrijven berichten op maat naar mobiele telefoons kunnen sturen. Die kastjes vinden in het buitenland veel meer aftrek dan in Nederland, waar Bluetooth-marketing maar langzaam van de grond komt. ‘Sommige van die Nederlandse Bluetooth-bedrijfjes zijn alweer drie keer doorverkocht.’

En toen: eureka!

In de loop van 2009 kwam Liemburg in contact met TNO om kastjes te ontwikkelen die de locatie van de Bluetooth-telefoons zouden kunnen bepalen door te meten aan veldsterktes. Vrijwel iedereen heeft een mobiele telefoon en bij een bepaald percentage staat Bluetooth aan. Dat geldt voor 14,7 procent van de gebruikers, bij auto’s ligt dit percentage nog hoger. Met dergelijke constanten is het mogelijk om het aantal mensen in te schatten en belangrijker, te volgen. De organisatie van het Renesse Festival in Zeeland zette dit jaar voor het eerst dergelijke metingen in voor het bepalen van bezoekersaantallen op bepaalde plekken. Ook bij de uit de hand gelopen Love Parade in Duisburg (500 gewonden, tientallen doden) had het systeem ingezet kunnen worden, vertelt Liemburg: ‘Normaal gesproken ben je afhankelijk van meldingen van mensen op het veld. Ons systeem vervangt handmatige steekproeven. Qua kosten scheelt dat al gauw enkele duizenden euro’s.’

Bluetooth als Big Brother?

Nee. Bluetrace verzamelt geen persoonsgegevens en voldoet aan de eisen die het College Bescherming Persoonsgegevens stelt. Liemburg: ‘We kunnen hooguit zien of er een Ladyphone wordt gebruikt.’ Bluetrace meet dus alleen anonieme locatiegegevens. Bij McDonald’s kan bijvoorbeeld worden gemeten hoe lang wachtenden in de rij staan.

Klanten?

Vele. De gemeente Haarlem gebruikte de meetmethode eerder dit jaar om de huldiging van de Nederlandse Olympische sporters te volgen. De gemeente Breda wilde weten of het doorstromingsproject ‘de groene golf’ optimaal werkte. De Bluetooth-technologie bleek daar een aantrekkelijk alternatief voor weglussen en kentekenherkeningscamera’s. Bluetrace was ook paraat bij de inhuldiging van de WK-ploeg in Amsterdam.’

En wat kunnen marketeers hiermee?

Marktonderzoek! Bluetrace meet van FEBO-filialen het aantal passanten, het aantal klanten en hun verblijfsduur in de winkel. De resultaten van rendabele filialen worden vergeleken met filialen die minder goed lopen. Ook op potentiële nieuwe locaties voert Bluetrace metingen uit. Daarnaast zijn gerichte marketingacties denkbaar op festivals. Al moet Liemburg toegeven dat men daar nog niet warm voor loopt. ‘Het bereik van gemiddeld 14,7 procent stuit meestal op bezwaren, men is bang dat doelgroepen worden buitengesloten. Wat niet zo is. Wij hebben gemeten op de Margriet Winter Fair en dan blijkt dat het Bluetooth gebruik bij vrouwen gelijk is aan dat van mannen.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond