Deel dit artikel
-

Android knabbelt aan marktaandeel Symbian

Android moet in 2010 Symbian nog ruim voor zich dulden als meest gebruiker mobiele besturingssysteem wereldwijd, pas in 2014 is er sprake van een flinke inhaalslag voor het mobiele platform van Google.

Het aantal apparaten dat op Symbian draait is in 2010 goed voor een marktaandeel van 40,1. Voor Android is dit marktaandeel dit jaar 17,7. Dat blijkt uit nieuwe marktcijfers van onderzoeker Gartner.

Android verkleint het verschil met Symbian in 2014 aanzienlijk. Gartner voorspelt dat Android in dat een marktaandeel kent van 29,6. Symbian blijft de voorsprong behouden, al is het nipt, met een aandeel van 30,2. Ook de absolute aantallen komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Symbian en Android, die beide draaien op meerdere toestellen van verschillende fabrikanten, zijn in 2014 gezamenlijk goed voor 59,8 procent. Dat Symbian de voorsprong weet te behouden komt door het volume aan mobiele apparaten dat Nokia in de markt zet.

Apple’s iOS weet het aandeel niet vast te houden. Opgemerkt moet worden dat Gartner de besturingssystemen van mobiele communicatie apparaten heeft onderzocht. Het is niet duidelijk of hier ook het gebruik van tablets als bijvoorbeeld de iPads in wordt meegenomen.

Apple weet het marktaandeel van 2010 (15,4) in 2014 niet vast te houden. Dit aandeel daalt naar 14,9, alhoewel het besturingssysteem op mobiele apparaten wel in absolute aantallen weet te stijgen. De stijging is echter niet sterk genoeg om het marktaandeel vast te houden. Toch staat het besturingssysteem van Apple in 2014 nog steeds op de derde plek in het overzicht van Gartner. Research in Motion komt op de vierde plek met een marktaandeel van 11,7 en Windows Phone volgt met een daling van het marktaandeel (van 4,7 in 2010 naar 3,9 in 2014).

Volgens Gartner zorgt de lancering van nieuwe besturingssystemen als iOS4, Symbian 4 en Windows Phone 7 dat de groei van smartphones zich blijft voortzetten. Toch zal het speelveld van besturingssystemen zich afspelen rondom een paar hoofdspelers. Dat zijn de partijen die de meeste ondersteuning krijgen van ontwikkelaars en een sterke merkbeleving weten te creëren bij consumenten of op de zakelijke markt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond