Deel dit artikel
-

Oprichter na opgeheven Twones weer met muziekstartup

[Startup watch] Nadat muziekaggregator Twones ter ziele is gegaan, denkt oprichter Tim Heineke succes te vinden met zijn nieuwe muziekstartup Shuffler. “Twones was geen dienst waar wij nog heil in zagen. Dat zien we hier wel in. Shuffler kan succesvol worden”, aldus Heineke.

Shuffler werd drie weken geleden gelanceerd. “Dij cijfers zijn we nog aan het opbouwen, maar de start was boven verwachting”, aldus Heineke. Hij zette een ‘internetradio uit muziekblogs’ neer. “Wij houden de muziekblogs bij en daar komen radiozenders uit voort met kanalen. We shuffelen de blogs als het ware.”

Per genre wordt per blogpost de muziek van de verschillende muziekblogs gestreamd. De startup kent een aantal kanalen. Voor Shuffler wordt gebruik gemaakt van de API van Last.fm om genres aan nummers toe te wijzen. De gebruiker kan navigeren door de verschillende blogposts en zo van nummer naar nummer springen. Bloggers creëren meer bereik en het publiek van Shuffler ontdekt nieuwe muzieknummers.

Heineke: “Na de lancering zaten we tijdens piekmomenten op 140.000 pageviews per dag en rond de 20.000 bezoekers. Nu is dat afgevlakt naar rond de 6.000 unieke bezoekers per dag.”

De oprichter die uiteindelijk geen toekomst meer zag in zijn startup Twones, denkt met Shuffler wel succes te behalen. “Het groeit uit zichzelf, we hebben een eigen plek, een eigen niche.” Heineke heeft niet de intentie mee te doen aan ‘het spel’ dat aanbieders als Spotify spelen. “Dan heb je meer dan 50 miljoen funding nodig.”

Heineke wil inzetten op de ‘kracht van de context’. “De dj of reviewer, daarvan filteren wij het verhaal bij de muziek. Het is alsof je als gebruiker weer bij de platenbak staat, hoezen eruit haalt en zo snuffelt naar wat je leuk lijkt.”

Het verdienmodel, want bij succes hoort ook geld, is vierledig. “Je hebt de gratis versie zonder account, dat wordt betaald uit advertenties. Daarnaast is er een gratis dienst waarbij gebruikers tegen betaling hun eigen channel kunnen maken. En al laatste nog een betaalde iPhone-applicatie en een betaalde iPad-applicatie.” Met die laatste twee is Heineke nog bezig. De iPhone-app zal ongeveer 1,99 euro gaan kosten. De iPad-app wordt een interactief muziekmagazine waar de gebruiker doorheen kan bladeren.

Waar Heineke voor de lancering nog voorzichtig was, is hij nu beduidend optimistischer. In juli liet hij Emerce weten: “Met muziek is het moeilijk geld verdienen. Maar het is mijn blind spot. Ik vind muziek leuk en ben irrationeel, ik begin er toch weer aan.” Vandaag de dag is het: “Ik denk dat ik de kritische massa kan bereiken, het gaat goed in trafiek en ook bij de peers in de online muziekwereld. Je merkt het als je iets leuks in handen hebt.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Roemie Hillenaar

Lijkt sterkt op The Hype Machine ( http://hypem.com ), welke inmiddels al weer 5 jaar bestaat! Wel moet ik zeggen dat de categorie?n een welkome aanvulling zijn en zal het zeker proberen. Succes!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond