Deel dit artikel
-

Social media gebruikers niet op zoek naar oplossingen

[Column] De aandacht voor social media heeft hype-achtige vormen aangenomen. Elk zichzelf respecterend tijdschrift, tv-zender, politicus of loodgieter lijkt minimnaal een Facebook- of Twitter-account te hebben. Bedrijfjes, statistiektools, onderzoeken en cursussen met betrekking tot social media schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Zou al deze aandacht voor sociale media niet de zoveelste internetluchtbel zijn?

Concreet geven deze media invulling aan sociale basisbehoeften door het mogelijk maken van contact, communiceren en verkrijgen, behouden en uitbouwen van status. Dat laatste lijkt wellicht onwerkelijk, maar bestudeer eens de nodige LinkedIn- pagina’s of Twitterberichten en je ziet hoe de ego’s zichzelf opblazen. Alleen al hierom zijn social media ‘here to stay’. Ook aardig voor branding en Google-rankings trouwens. Al zou het best kunnen zijn dat Twitter bijvoorbeeld  over vier jaar niet meer bestaat, maar dat de functies ervan hoogstwaarschijnlijk gemeengoed zijn geworden.  Deze en andere social media-mogelijkheden zijn dus geen hype.

Tja, zelf ben ik ook gebruiker van (zojuist geteld) ruim tien social media-toepassingen. Met de meest prachtige namen. Wat dacht je van Get Glue, Blip of Delicious? Maar N=1. Toch blijft de vraag staan of social media overschat worden.

Wanneer plotseling ‘social media’-strategieën worden gemaakt zouden de alarmbellen toch  echt moeten afgaan. Een gemiddelde site heeft immers de online marketing nog niet eens op orde, worstelt met content management, vecht voor een plaats in de zoekmachinemarkt, mist vaak nog veel kansen voor rendementsverhoging en heeft statistieken die nog steeds niet toereikend zijn. Wat heeft nu prioriteit?

Natuurlijk is het verstandig om te reageren op geluiden van klanten in social media-omgevingen. Maar metingen verrichten naar geluiden van de doelgroep in deze omgevingen en hieruit conclusies trekken alsof de horde voorlopers een representatieve steekproef vormen is meestal minder verstandig. Het is prettig wanneer artikelen uit de online shop worden gepromoot omdat klanten informatie achterlaten op Facebook of Twitter, het is echter minder waarschijnlijk dat hier direct of indirect volumes mee worden gegenereerd.

 Social media gebruikers zijn in de eerste plaats niet op zoek naar producten of oplossingen. Ze ‘zenden’ via een ‘one-to-many’-kanaal boodschappen en zoeken personen of informatie. Verkeer hieruit converteert dan ook minder dan zoekmachineverkeer.

Terug dus met de voeten in de vaderlandse klei: focus op de websitedoelen en internetstrategie. Social media en hun toepassingen zijn om verschillende redenen belangrijk, maar veelal niet het belangrijkste. First things first.

(Zo, en nu even op Twitter kijken of er al een volgende hype aankomt.)

Deel dit bericht

6 Reacties

Hans

Ben het in grote lijnen eens met jullie. Leuk artikel. Het is inderdaad jammer dat veel mensen en met name bedrijven niet weten wat ze moeten met de Social Media en dus doen ze maar wat.Reden waarom ik wat hulp op mijn Blog heb gezet ( http://ttiny.nl/tr/?c=655486 ) om ze op weg te helpen en die wordt goed ontvangen. Want het klopt wat jullie zeggen: "Als je het doet, doe het dan goed en doordacht" en zorg dat de rest op orde is.Groetjes van OMA

Henk

Waarom kan ik deze column niet tweeten? 😛

Wim van der Mark

Prima observatie. Ik sprak tijdens een cursus iemand die mij om hulp vroeg bij het maken van een social media plan. Ik stelde met een sm tool vast dat hun merknaam in 2010 al 2 x in de NL social media genoemd was. Vervolgens zag ik dat ze op de belangrijkste keywords vrijwel onvindbaar waren en nauwelijks interactie mogelijkheden op de eigen website boden. Het social media plan mocht dus nog wel een paar jaar in ijskast. Mensen zijn toch zo bang dat ze een boot missen.

OMAlkmaar

Blij dat je het met me eens bent Wim 🙂 Heb je zelf mijn Blog al bekeken? ben wel benieuwd wat je van mijn plan van aanpak voor Social Media vindt: http://ttiny.nl/tr/?c=655486   Gr. Hans

Wim van der Mark

Leuke blog Hans, Inderdaad eerst goed nadenken wat je met social media wilt. Wat je er nog aan toe kunt voegen is dat bedrijven moeten beseffen wat ze van social media mogen verwachten en wat niet. Bedrijven moeten eerst de essentie van social media snappen, want die is 100% anders dan de essentie van andere media. Het gaat bij social media niet over bedrijven die iets aan consumenten te melden hebben. Het gaat over consumenten die iets aan andere consumenten in hun netwerk te melden hebben. Consumenten willen helemaal geen bedrijven als vriend als dat bedrijf doet wat het altijd doet: zenden zonder dialoog. Daarom zijn ook veel zakelijke profielen ?een beetje zielig? met slechts enkele tientallen vrienden, die zelden communiceren.

Hans van Schip

Thx voor de feedback Wim en leuk dat je mijn Blog waardeert :-)Afgelopen Online Tuesday hadden we het er allemaal nog over: op Social Media zet je "THINGS WORTH SHARING" en dat is precies wat jij bedoelt.In mijn Blog en op Twitter( http://twitter.com/OMAlkmaar ) "share" ik dan ook vooral de dingen waarvan ik denk dat men ze waardeert en dus shared met hun achterban en volgers. Gr. Hans

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond