Deel dit artikel
-

OPTA ziet klachten over zakelijke spam verdubbelen

Telecomtoezichthouder OPTA ontving dit jaar bijna 34.000 spamklachten, meer dan een verdubbeling in vergelijking met het voorgaand jaar. Bijna de helft van de klachten ging over zakelijke spam.

Vorig jaar ontving OPTA nog 15.000 klachten. Dit was grotendeels nog voor de spamwet voor bedrijven in werking ging. Sinds 1 oktober 2009 mag ook aan bedrijven niet ongevraagd commerciële e-mail in bulk worden verzonden. Toch deed een onbekend aantal bedrijven dat wel. Omdat de wet nu geldt voor consumenten en bedrijven, komen er meer klachten binnen.

Het eerste half jaar na de invoering van de zakelijke spamwet kwamen er een kleine 20.000 klachten binnen, iets meer dan 10.000 gingen toen over zakelijke spam. Op dat moment had OPTA nog geen boetes uitgedeeld, maar was de toezichthouder al wel enkele onderzoeken gestart.

Er zijn in dit jaar 83 onderzoeken gestart en 56 waarschuwingen uitgedeeld voor het overtreden van het spamverbod. Ook heeft de telecomtoezichthouder drie boetes opgelegd. Een boete kan maximaal oplopen tot 450.000 per overtreding.

De spamoverlast is niet compleet opgelost met de uitbreiding van de wet naar bedrijven. Het leeuwendeel van de spam komt immers uit het buitenland.

Deel dit bericht

2 Reacties

Frank

Ik meld elke week trouw mijn spam aan de OPTA van een lokale ondernemer uit Twente, dat voor mij Verweghistan is. Toch lijkt het kansloos, want hij blijft spammen. Vraag me af hoe lang ik de OPTA nog moet informeren als er toch niets gebeurt. 56 waarschuwingen is gewoon niet veel.

Bernard

Er zitten genoeg zeurkousen bij die alles aanmelden als spam. Pas geleden nog een mailtje gestuurd naar een relatie en die meldde het aan als spam. Denk maar niet dat ik dan nog iets bij hem koop…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond