Deel dit artikel
-

Amerika stelt perken aan gedragsreclame

Rond de 5.000 Amerikaanse uitgevers en adverteerders stellen perken aan behavioural targeting, of: gedragsgebaseerde internetreclame. Met een opt out-regeling proberen ze overheidsingrijpen te voorkomen bij deze privacygevoelige online reclametechnieken.

Maandag publiceerde zeven brancheverenigingen uit de Amerikaanse online branche hiervoor nieuwe gedragsregels. Het gaat om zelfopgelegde regels en praktische handvatten om die regels uit te voeren.

Adverteerders en uitgevers beloven dat ze vanaf vandaag klip en klaar gaan vertellen of een site persoonlijke informatie van een internetter verzamelt. Immers, veel bedrijven verzamelen al klik- en surfgedrag van hun sitebezoekers maar vertellen dat niet aan die individuen. Daar moet verandering in komen, vinden de brancheorganisaties.

Internetbedrijven kunnen vanaf nu een icoontje naast al hun reclame-uitingen plaatsen. Daarmee geven ze aan dat er informatie over de bezoeker wordt verzameld. De internetter kan dat ‘i’-icoontje klikken en zien welke informatie door wie is verzameld en hoe dit wordt gebruikt om persoonlijke reclames te laten zien. Met een volgende muisklik gaat de individu naar de site Aboutads.info. Daar kan hij zich uitschrijven voor de technologie die zijn online gedragingen vastlegt en exploiteert.

Met deze maatregelen hopen de Amerikaanse bedrijven te voorkomen dat de overheid ingrijpt en strengere privacybescherming verplicht maakt.

Onder de onderschrijvers bevinden zich bedrijven als Google, Yahoo, Facebook, krantenbedrijven en talloze andere grote en kleine online spelers.

De initiatiefnemers achter About Ads zullen met technologie patrouilleren om te zien of de leden zich aan de regels houden. Het is niet duidelijk of overtreders worden aangepakt, noch wanneer de leden van de koepelorganen zich volledig aan de regels moeten houden.

Critici menen dat zelfopgelegde regels per definitie niet waterdicht zijn en dat regulering door toezichthouder FTC noodzakelijk is.

In Europa gaat de wetgever in het algemeen niet uit van het opt out-principe zoals in Amerika, maar van het opt in-principe. Uitgevers, adverteerders en technologiebedrijven mogen privacygevoelige informatie enkel verzamelen en verwerken als ze daar de expliciete toestemming van den consument voor hebben. De praktijk van e-mailmarketing is daar het bekendste voorbeeld van. Niemand mag met commerciële post worden benaderd zonder de expliciete toestemming van de ontvanger. Een herziening van de Telecomwet die per mei 2011 van kracht wordt, zou kunnen gaan bepalen dat dat ook geldt voor internet cookies en dus voor behavioural targeting. De Tweede Kamer moet echter nog stemmen over de wetswijziging.

Deel dit bericht

3 Reacties

Joost Phoelich

IAB Nederland is van mening dat zelfregulering een prima instrument is om de privacy van de burger te beschermen. Toch staat er in dit goede artikel een feitelijke onjuistheid. In de laatste alinea staat "In Europa gaat de wetgever niet uit van het opt out-principe zoals in Amerika, maar van het opt in-principe."Er is momenteel noch in Nederland noch in Europa sprake van enige opt-in bij behavioural advertising. Een dergelijk opt-in principe is in Nederland noch in Europa van kracht.Momenteel geldt er evenals in de US een opt-out principe, die mogelijk in Nederland genuanceerd wordt door een herziening van de Telecomwet in mei 2011, in een opt-in principe.

Bas Groot

Goede zaak! Veel beter dan dingen verbieden. Behavioural Targeting kan immers net zo goed de sitebezoeker helpen als dat het de privacy kan verkwanselen, het is net wat voor gegevens je opslaat en wat je ermee doet. Groot verschil is wel dat je in Europa wetten hebt voor de bescherming van persoonsgegevens, en in de VS heb je die vrijwel niet, waardoor er daar een meer dan levendige handel in persoonsgegevens bestaat.  Ik heb zelf een paar maanden geleden nog een voorstel voor privacy-wetgeving ingediend dat gebaseerd is op openheid van zaken geven ipv draconisch verbieden, maar het lijkt erop dat vooralsnog de hele kwestie "cookies" alsnog buiten de wet gehouden wordt met het idee "wil je dat niet dan zet je je cookies maar uit". Meest sappige is de deelname van Google. Google heeft zo'n oceaan aan privacy-gevoelige gedragsgegevens vergaard, dat ze momenteel eenvoudigweg de rekenkracht en technologie missen om er wat zinnigs mee te doen. Maar het staat wel op hun harddisks. En wie de technische specificaties van het grotendeels door Google developers bedachte OpenSocial leest ziet dat Google in het social media domein the very opposite van privacy propageert, alleen al door de aard van de technologie. Het is wel een bedrijf wat het mantra als "don't be evil" hanteert, maar dat mantra ook hard nodig heeft… ik ben benieuwd op hoe veel sites die driehoekjes daadwerkelijk zullen opduiken en vooral of daar dan begrijpelijk info achter staat.

Jitty van Doodewaerd

Als DDMA zijn wij een groot voorstander van transparantie in de gegevensverwerking. De meest effectieve manier om dit te bewerkstelligen is een strenge universele informatieplicht. Vertel mensen wat je doet en hoe ze zich hiervoor kunnen afmelden. Bijvoorbeeld door een icoon als in de US. Hiermee doe je recht aan de privacy van burgers, het gebruiksgemak van internet en het streven naar een Europese interne markt. Een opt-in zou in Europa zijn doel voorbij schieten. Alleen al omdat de meeste Europese landen een opt-out blijven hanteren. En daarnaast heeft Bas een goed punt als hij stelt dat privacywetten in Europa veel omvangrijker zijn dan in de VS. Zo moeten ?onze?bedrijven consumenten informeren dat zij gegevens van hen vastleggen en hen een opt-out mogelijkheid bieden. In de VS is dit geen wettelijke verplichting.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond