Deel dit artikel
-

Foursquare verdubbelt in 3 maanden

Het aantal check-ins op locatiedienst Foursquare ging over de grens van 200 miljoen. Mobiele internetters melden steeds vaker dat ze een winkel of andere gelegenheid bezoeken.

Met een kort bericht op zijn weblog meldt Foursquare dat het over de grens van 200 miljoen check-ins is gegaan. Dat is een verdubbeling ten opzichte van juli 2010.

Het bedrijf had 16 maanden nodig om de eerste 100 miljoen check-ins te verwerken. De tweede 100 miljoen kwam significant sneller binnen, een teken van een rappe groei in het gebruik van de dienst.

Foursquare was een van de eerste bedrijven die het verschijnsel ‘mobiel inchecken’ op de kaarten zette. Nu bieden ook grote bedrijven als Yelp en Facebook vergelijkbare diensten. Een Nederlandse kloon hiervan is het nog vrij jonge Feest.je. En het lijkt slechts een kwestie van tijd voor Google Maps de mobiele Place Pages ook van een incheck-knop voorziet.

Gebruikers van dit soort diensten activeren op hun telefoon een programma en melden met een druk op de knop op welke locatie ze zich bevinden. Die informatie delen ze met vrienden, maar wordt soms ook gebruikt om een spelelement aan de applicatie toe te voegen. MyTown en Gowalla zijn daar voorbeelden van.

Ook in Nederland mogen mobiele internetters graag vertellen waar ze zich bevinden. In juli bleek nog dat Albert Heijn onder de supermarkten het populairst was om in te checken. Andere gelegenheden, zoals boekhandel Selexyz, geven enthousiaste incheckers zelf kleine cadeaus. Dit soort mobiele marketingpraktijken is vooralsnog geen gemeengoed.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond