Deel dit artikel
-

Retargeting: bevrijd uw advertenties

[Workshop] Retargeting is een vorm van behavioural targeting waarbij je bezoekers ook elders of buiten uw site relevante advertenties kunt tonen. Advertenties volgen als het ware de bezoekers op hun online zoektocht. Dit verhoogt de kans op kliks aanzienlijk.

Vindt u dat retargeting voor retards is?
Ja: Dan moet u toch echt even verder lezen. Retargeting is niet de zoveelste behaviourhype, het is een bewezen techniek om adverteerders en publishers meer rendement te leveren.
Nee: Terecht. Adverteerders bereiken relevante doelgroepen en verhogen daarmee hun kans op een succesvolle campagne. Een verdubbeling van uw CTR is niet ongebruikelijk.

Bent u publisher?
Ja: Dan kunt u direct met retargeting aan de slag. Wat nodig is, is een meetpixel (ook wel deadpixel genoemd) op uw website. Er zijn verschillende partijen die u hieraan kunnen helpen. Overigens helpt het als uw site redelijk bezocht wordt, het wordt anders lastig uw bezoekers elders terug te vinden.
Nee: Dan bent u wellicht adverteerder? Verderop in dit artikel komt u uitgebreid aan bod. U bent consument en u vreest voor uw privacy? Lees snel de toelichting.

Toelichting: Publishers en advertisers dienen zich uiteraard te houden aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Cookiewetgeving is op Europees niveau in de maak. In alle gevallen blijven via retargeting opgebouwde profielen van bezoekers altijd anoniem.  

Bent u adverteerder?

Ja: Dan kunt u onmiddellijk met retargeting aan de slag. Er wordt namelijk meestal gebruik gemaakt van IAB-advertentieformaten, zo zijn uw advertenties op meerdere websites inzetbaar. Tip: gebruik rich media in uw ads voor nóg betere resultaten.
Nee: Dan vindt u de voor u relevante informatie elders in dit artikel.

Toelichting: retargeting biedt veel kansen voor adverteerders mits zij het principe ‘people not pages’ omarmen. Met retargeting koopt u doelgroep(en) in, geen websites. En dat is wennen als je al jaren bepaalde sites inkoopt voor het bereiken van je doelgroep.

Gelijk aan de slag?
Ja: Een bedrijf als Traffic4U biedt zogenaamde search retargeting. Bezoek vanuit Google krijgt zo de ad te zien die matched met de zoekopdracht. Zie verder de toelichting.
Nee: Lees dan nog even verder, u raakt vast overtuigd.

Toelichting: Traffic4U werkt voor search retargeting samen met verschillende netwerken. Naar verluidt hebben die een groot bereik en goede kwaliteit. Kijk voor meer informatie op de site van Traffic4U.
Bekend met Google AdWords?
Ja: Als u adverteert met Google AdWords kunt u uw ads laten retargeten op het inhoudsnetwerk van Google AdSense (Google noemt retargeting trouwens remarketing). Kijk voor de mogelijkheden in uw AdWords dashboard of vraag uw zoekmachinebureau.
Nee: Kijk hier voor meer informatie over AdWords remarketing.

Wilt u cases?
Ja: Hier vindt u verschillende retargetingcases, onder Leaseplan en Skoda. WebAds is overigens een advertentienetwerk dat retargeting faciliteert.
Nee: dan wordt het de hoogste tijd dat u zelf gaat experimenteren met retargeting. Een bedrijf als Adrime helpt u snel op weg.

Nog niet overtuigd?
Online reisbureau EasyToBook koppelt data uit Google Analytics aan de data van e-mailpartner Tripolis. Tripolis is nu in staat om iemand die de aankoop van een stedentrip afbreekt per mail een persoonlijke aanbieding te doen voor die stad. Het resultaat volgens EasyToBook: een 500 procent hogere ROI op de wekelijkse mailing.

Meer informatie?
Bekijk op Slideshare de presentatie van Edgevertising op IAM’10. Daarin een mooie retargetingcase voor De Telefoongids. De CTR zou in dit geval met een factor 10 zijn verhoogd.

Voor dit artikel is gesproken met Robert Bruil van De Telefoongids BV.

Deel dit bericht

6 Reacties

Wouter

Mooi artikel – leuk geschreven. Een aspect komt denk ik niet voldoende aan de orde: brand imago van adverteerder. Wat is de negatieve impact die adverteerders mogelijk ondervinden als deze hun bezoekers retargetten. Uit eigen ervaring koop ik vaak overhemden in Engeland – ongeveer 6-8 per jaar en ik ben al 10 jaar trouwe klant. Nu kijk ik vaker dan dat ik koop … logisch. Maar vervolgens hebben ze Criteo ingeschakeld om mij letterlijk te achtervolgen. Zonder frequency capping is mijn ervaring als trouwe klant nu doorgeschoten in een negatieve ervaring. Ook adverteerders kunnen het goed inzitten – ik ben trouwe klant van Vodafone – moet ik nou werkelijk elke dag weer opnieuw die knallende advertenties zien – of geeft Vodafona mij de rust door dit niet meer te doen. Als laatste voorbeeld zou je retargetting kunnen vergelijken met een bezoekje aan de Dixons bijvoorbeeld. Je kijkt naar wat MP3 spelers en besluit vervolgens rustig door te lopen. Om vervolgens een schreeuwende verkoper achter je aan de horen rennen die vraagt of je toch niet liever WEL wil kopen, om vervolgens om de hoek te gaan staan en het weer te vragen .. etc. etc. Goed artikel, mooi geschreven maar de impact op brands is onderbelicht. De resultaten zijn geweldig – dat weet ik – maar een klik is ook maar een klik.

Douwe

Ben het eens met Wouter. Er zijn inderdaad dankzij retargeting een aantal sites/brands waar ik een grondige grondige hekel aan heb gekregen. Please… gebruik een frequency cap als je dit als adverteerder inzet!

Wouter Blok

Hi Karel,Dank voor de vermelding!EasyToBook.com gebruikt Yahoo Web Analytics voor de retargetting per email. Ons email marketing bureau Ematters heeft dit alternatief geboden nadat duidelijk werd dat Google het niet toestaat om persoonlijke informatie als email op te slaan.Groet,Wouter Blok

Mark

Wij zijn aan er ook naar aan het kijken maar als ik naar mijn eigen ervaringen kijk, liever niet.  Los daarvan heb je veel pc's die door een heel gezin gedeeld worden en op die manier krijgen vader en zoon wehkamp lingerie overal waar ze komen omdat moeders op bh jacht is geweest.  Zoals Douwe ook aangeeft: Denk goed na over je frequency cap.

Stephan

Het woord 'retargeting' begint eenzelfde leven te leiden als 'behavioral targeting': eerst een hype en later een negatieve lading omdat het niet altijd even slim wordt toegepast. Mark & Douwe zullen het al met me eens zijn. Er zijn tientallen aanbieders die hun oplossing retargeting noemen, maar er zitten grote verschillen in.  De eenvoudigste variant is puur een meetpixel plaatsen op je homepage en iedereen die langs geweest is wordt geretarget, zoals bijvoorbeeld ClickDistrict dit aanbiedt. Dat werkt zeker qua conversie, maar wordt vaak als storend ervaren. Wat zegt namelijk het feit dat je op de homepage bent geweest over de interesse van deze bezoeker?  De meest geavanceerde variant is een toepassing waarbij per product middels een algoritme wordt berekend in welke mate de bezoeker is geinteresseerd en met name in welk product. Alleen bezoekers boven een bepaald interesse niveau worden geretarget op het product waarin de bezoeker primair geinteresseerd is. Bezoekers die al geconverteerd zijn moeten uiteraard niet meer geretarget worden. Netmining is zo'n bedrijf die dat in Nederland aanbiedt. Nadeel is natuurlijk dat je minder bezoekers retarget, maar kwalitatief wel een stuk beter. Blijft voor alle oplossingen gelden dat je moet kijken naar de freq. cap en ook hoe lang je blijft retargeten. En dan heb je nog alle varianten die daar tussenin zitten. Het beste is gewoon met de verschillende varianten te experimenteren en te ervaren wat het beste voor je werkt.

Robin

Goed artikel. Echter, zoals Wouter ook al aangeeft, zijn er nog een groot tal zaken waar adverteerders rekening mee moeten houden. Indien er goed gebruikt maakt van een freq cap, kan het voor sommige bedrijven erg nuttig zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond