Deel dit artikel
-

Bing personaliseert resultaten met ‘Facebook-likes’

Bing van Microsoft gebruikt de voorkeuren van Facebook-leden om zoekresultaten relevanter te maken. Een gebruiker van Bing moet op basis van opt-in de zoekmachine koppelen aan een Facebook-account, voor de ‘likes’ van vrienden bij de zoekresultaten worden getoond.

Volgens Bas van de Beld, oprichter van State of Search en social marketing ambassador bij DDMA, kan deze zet een ‘flinke impact’ hebben. "Het is nog even afwachten omdat Bing vooral in Amerika groot is en hier nog niet echt. Voor ons zal er weinig veranderen, maar in Amerika is het interessant wat er gaat gebeuren." Hij vervolgt: "Voor Google zal het weinig gevolgen hebben. Het is geen Google killer."

Als Bing is gekoppeld aan een Facebook-account, krijgt een gebruiker de voorkeuren van vrienden te zien tussen de standaard zoekresultaten. Bas van den Beld: "Bing pakt de ‘likes’ en integreert die in de zoekresultaten. Google had iets soortgelijks met de Social Circle, maar daar werd weinig gebruik van gemaakt. Het wordt interessant wanneer Google met de Google Me social layars komt, om te kijken wat dat inhoudt."

Beperking

Logischerwijs verschijnen de extra resultaten pas wanneer het netwerk van een Facebook-gebruiker groot genoeg is. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om met Bing alleen binnen de ‘likes’ van vrienden te zoeken en de algemene zoekresultaten uit te zetten.

Het koppelen van Facebook aan Bing betekent ook dat de zoekmachine meer gegevens over leden van het sociale netwerk gaat tonen wanneer er op personen wordt gezocht.

"Opvallend is dat Marissa Mayer van Google zich onlangs nog uitsprak over het feit dat Facebook niet doorzoekbaar is voor Google. Terwijl iedereen toen eigenlijk al wist dat Bing in gesprek was met Facebook", aldus Van den Beld.

Marktaandeel

Deze stap zal met name een boost voor Bing, meent Van den Beld: "Microsoft pompt er geld in, in zo’n deal. Dat doen ze om een marktaandeel te kopen. Google probeert het zo organisch mogelijk te doen."

De nieuwe social plugins van Facebook, die gebruik maken van de Open Graph, werden drie weken na de lancering in april door meer dan 100.000 sites gebruikt. De Open Graph verspreidt onder meer de ‘like-feature’ van Facebook naar een keur aan externe sites. Met de snelheid waarmee de nieuwe API werd opgepakt, zette het sociale netwerk een grote stap richting het semantische web. Dit betekent ook dat Facebook miljarden impressies krijgt per dag dankzij de contenteigenaren die de nieuwe social plugins integreren op hun site.

‘Social graph’

De ‘Open Graph‘ integreert externe sites in de zogenoemde ‘social graph’. In de praktijk betekent dit dat een site als bijvoorbeeld NU.nl, afhankelijk van de data die de uitgever zou delen, terugkomt in gebruikersprofielen, zoekresultaten en feeds op Facebook. De nieuwe ‘like-knop’ bijvoorbeeld geeft gebruikers de mogelijkheid om bepaalde content, bijvoorbeeld een blogpost of een nieuwsbericht, in hun Facebook-feed op te nemen.

"Als je nu in Facebook zoekt, dan zijn er zes of zeven ‘likes’ nodig voor een bepaald artikel in die resultaten opgenomen wordt. Het is een hele nieuwe manier van traffic genereren", aldus Van den Beld. "Facebook indexeert misschien niet een site op inhoud, maar wel op het feit dat een pagina door Facebook-gebruikers wordt gedeeld. Het is als het ware een nieuwe manier van optimaliseren, waarna de kans aanwezig is dat je site naar voren komt in de zoekresultaten van facebook."

Het web dat voornamelijk wordt gedomineerd door hyperlinks, waarmee zoekmachines als Google hun voordeel doen, schuift meer en meer op naar een omgeving die wordt aangedreven door sociale verbanden.

Watch live streaming video from facebookinnovations at livestream.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond