Deel dit artikel
-

Nederlanders minder vaak lid van merk op sociaal net

Ruim 30 procent van de Nederlandse internetter is op een sociaal netwerk fan van een merk, of heeft zich aangemeld bij een groep van een merk op een sociaal netwerk. Wereldwijd is dit percentage bijna 50 procent.

Dat blijkt uit een langlopend jaarlijks onderzoek naar sociale media van Universal Media. Hierbij worden de actieve internetters ondervraagd, een groep die minimaal om de dag internet gebruikt.

Van de internetters in Nederland die zich op een sociaal netwerk bezig houden met een merk, geeft 29 procent aan positiever te zijn gaan denken over het bewuste merk. Wereldwijd is dit 72 procent. Van deze internetters heeft 28 procent de intentie om de producten van een merk aan te bevelen. Ter vergelijking, wereldwijd is dit 63 procent. Lid worden van een groep van een merk op een sociaal netwerk, maakt dat 25 procent meer loyaliteit voelt naar een merk. Ook hier ligt het wereldwijde percentage weer hoger, namelijk op 6 procent.

Hyves en Facebook

Volgens Universal Media kan dit verschil in percentages tussen Nederlandse internetters en internetters wereldwijd liggen aan de beperkte mogelijkheid tot lange termijn relaties tussen merken en consumenten op Hyves. Facebook heeft hiervoor meer mogelijkheden opengehouden. “Met de wijzigingen binnen Hyves en de opkomst van Facebook is te verwachten dat ook in Nederland deze verbintenis sterker zal worden”, zo is er te lezen in het rapport.

Desondanks is er een duidelijke behoefte van de consument aan interactie met merken en bedrijven binnen social media. Per productcategorie verschilt echter wel de mate waarin consumenten bereid zijn te interacteren met een merk. Het liefst interacteert men met merken gerelateerd aan computersoftware, gezondheid, reizen, film, en huishoudelijke producten.

Redenen voor relatie

De belangrijkste 5 redenen om een relatie aan te gaan met merken of bedrijven binnen een social netwerk zijn vermaak en tijdsbesteding, educatie, voorkeuren delen met anderen, gratis content en productinformatie.  

Universal Media geeft mee dat een bedrijf het sociale landschap van een categorie moet begrijpen voor het een goede interactie kan opzetten met de consument.  Het gebruik van social media wisselt immers per platform en ook de sociale behoeften van consumenten in de meerdere categorieën zijn verschillend.

Binnen de gezondheidssector bijvoorbeeld wil de consument het liefst leren en serieuze informatie krijgen. Bij de categorie film, een visueel rijk medium, is de toegang tot ‘leuke’ en ontspannende content belangrijk voor de consument. In de categorie computer software is de vraag voor klantgerichte dienstverlening erg hoog. Per categorie zijn ook andere behoeften in meer of mindere mate aanwezig.

Deel dit bericht

1 Reactie

Stefan Smit

Het is inderdaad jammer dat Hyves beperkte mogelijkheden biedt (zeker voor kleinere merken met beperktere budgetten) om een 'fanpage' te starten. Bij Facebook zijn deze mogelijkheden beter en kan je sneller interactie opzoeken, o.a. door het prikbord en de mogelijkheden om je eigen tabblad te ontwerpen. Ik hoop dat Hyves dit ook gaat doen, maar zie dit helaas niet snel gebeuren (als ze het al gaan doen). Jammer…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond