Deel dit artikel
-

Omzet Amazon.com groeit 39 procent

Amazon.com verkocht afgelopen kwartaal aanzienlijk meer mediaproducten en elektronica dan een jaar geleden. ’s Werelds grootste webwinkel houdt de lippen stijf op elkaar over de verkopen van Kindles en titels voor die ebook reader.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die Amazon.com gisterenavond presenteerde. De omzet steeg met 39 procent tot 7,56 miljard dollar. De nettowinst daarentegen steeg veel minder, met 32 miljoen dollar tot 231 miljoen.

De lokale winkels in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Japan en China dragen voor 3,4 miljard dollar bij aan de omzet, 32 procent meer dan het derde kwartaal van 2009. Amerika groeide het sterkst. De omzet uit handel in elektronica en andere ‘algemene waren’, bijvoorbeeld, verdubbelde tot 2,3 miljard. Buiten Amerika zijn elektronica ook de snelst groeiende productgroep, met 60 procent tot 1,6 miljard euro.

Voor het komende kwartaal verwacht Amazon lagere winstmarges te zullen realiseren. Dat heeft te maken met investeringen in marketing en nieuwe diensten. Deze operationele kosten stijgen vermoedelijk met 40 procent.

Zo kunnen twee nieuwe, mits trouwen, klantengroepen in Amerika aanspraak gaan maken op gratis bezorging van bestellingen: jonge ouders en studenten. De webwinkel denkt dat deze groepen door de gratis bezorgingen meer gaan kopen.

Daarnaast opende Amazon net 10 fulfillmentcentra en staan 3 openingen op til. Dat brengt het totaal aantal fulfillmentcentra op 52. Door dit soort investeringen is het sinds kort mogelijk dat Nederlandse, en andere Europese, webwinkeliers de fulfillment (afhandeling) van online bestellingen door en bij Amazon.com laten afhandelen.

Foto: Oreilly (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond