Deel dit artikel
-

E-mailclub ziet deel bestuur vertrekken uit onvrede

Het rommelt binnen de e-mail associatie, voorheen de e-mailmarketingclub EMMA. Een bestuurslid stapt op om een eigen associatie op te richten. Uit onvrede wordt samen met enkele andere partijen vrijdag de Dutch E-Mail Service Provider Association (DESPA) gelanceerd. De partijen zien hun belangen niet terugkomen binnen de e-mail associatie. Versplintering van de markt dreigt, menen anderen.

Het gaat om een groep van zes E-mail Service Providers (ESP’s), bedrijven die massa mailings als bijvoorbeeld nieuwsbrieven kunnen versturen. De bedrijven achter twee van de vijf bestuursleden van de e-mail associatie, richten, samen met vier andere partijen, een aparte club op voor Nederlandse ESP’s. Volgens het nieuwe DESPA, de Dutch E-mail Service Provider Association, is het initiatief nodig omdat hun belangen binnen de e-mail associatie niet worden behartigd. Andere leden van de e-mail associatie zijn bang dat de e-mailmarkt verder versplintert.

Web Power, Tripolis, E-Village, Yourzine, RapidSugar en Blinker hebben het initiatief genomen voor de DESPA. Michael Straathof, voorzitter van de e-mail associatie, is op de hoogte van het nieuwe initiatief. "Ik had het anders aangepakt. Als je niet tevreden bent hoe je belangen behartigd worden, dan kan je je daar hard voor maken, samen met de vereniging.." Straathof erkent dat het een beeld oproept dat de e-mail associatie zijn bestaande leden niet tevreden kan houden. "We hebben sommige dingen nog niet geregeld, zoals gesprekken met ISP’s. Om die reden ben ik wel blij dat ze opstaan, al willen wij het graag samen met elkaar oplossen. Het is een keuze geweest en je kunt je afvragen of dat de juiste is."

Versplintering

"Ze willen vanuit de ESP’s de markt verder professionaliseren. Dat vind ik wel een goed idee. Maar ik heb ook gezegd dat het beter is om het samen met ons concreet te maken, dan hangen we het onder de vlag van de e-mail associatie. Tot op heden heb ik daar nog geen bevestiging in gekregen." Straathof kan zich voorstellen dat de ESP’s de vereniging oprichten omdat er meer uit de markt te halen valt. Al ziet hij tegelijkertijd een grote overlap met waar hun eigen werkgroep ESP’s mee bezig is. "Ik ben bang dat de markt versplintert. Ik denk dat het voor de perceptie van het medium, de professionalisering van de markt en de vereniging van kennis beter is om het samen te doen."

Remco Groen van Tripolis en Ad Walraven van Blinker zijn twee van de vijf bestuursleden binnen de e-mail associatie. Tripolis en Blinker zijn ook twee van de zes bedrijven die de DESPA oprichten. Conrad Hagemans, managing director van Tripolis, die vanuit zijn bedrijf in de DESPA zit, geeft aan dat de club nog formeel moet worden ingericht. "We zijn nog in gesprek met de e-mail associatie of we geen onderdeel moeten worden." Hij en niet collega Remco Groen, bestuurslid bij de e-mail associatie, zal een formele functie binnen de DESPA bekleden.

Aandacht

Walraven meent dat de belangen van ESP’s binnen de e-mail associatie niet genoeg aandacht krijgen. Zo ook Hagemans: "Het is zo’n brede vereniging. De meeste leden zijn adverteerders, eindgebruikers. De ESP’s vormen maar een klein clubje daarvan. Als wij met z’n zessen nu de koppen bij elkaar steken, kunnen we straks andere ESP’s de ruimte geven om zich aan te sluiten en bekijken of we dat zelfstandig of als subvereniging van de e-mail associatie willen doen."

Hagemans geeft toe dat dit initiatief ook binnen de e-mail associatie opgericht had kunnen worden. "Maar dat duurde te lang. Het is een te grote vereniging geworden en ze willen nog verder verbreden. Dat is prima, maar daardoor wordt het voor ons moeilijk om besluiten te nemen."

Zelfregulering

De DESPA is een Nederlands initiatief waarbij de zes grootste ESP’s zich verenigen. "We willen gezamenlijk de kwaliteit verhogen. Zie het als zelfregulering binnen de branche", aldus Hagemans. Er wordt een gezamenlijk protocol opgesteld voor Nederlandse ESP’s, waarbij ze zich verplichten de kwaliteit van gegevens te garanderen. Bijvoorbeeld wanneer een klant switcht van provider, dan is vastgelegd hoe een e-mailbestand wordt uitgewisseld, met bijvoorbeeld de bounce lijst en de opt-in e-mailadressen,

Hagemans: "De belangen zijn nu te versnipperd. Wij willen ons focussen op de problematiek rondom de aflevering van e-mail. De afgelopen jaren is er bijvoorbeeld vanuit de EMMA geen initiatief geweest om om tafel te gaan zitten met grote ISP’s als Google, Yahoo en Microsoft. Dat zijn toch de partijen die de wereld van e-mail in de consumentenmarkt domineren. Wij zijn met z’n zessen bijvoorbeeld verantwoordelijk voor 60 procent van alle commerciële e-mail in de vorm van nieuwsbrieven en dergelijke."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond