Deel dit artikel
-

Powned in de online top 5 van grootste omroepen

Powned is na anderhalve maand al de vijfde grootste publieke van Nederland, in termen van bezoekaantallen. Een kleine groep, veelal hoogopgeleiden, bezoekt de site miljoenen keren per maand.

Dat blijkt uit de meest recente bereikcijfers van STIR, over de maand september 2010. Omroep Powned, voorgekomen uit weblog Geenstijl, staat op een stevige vijfde positie en lijkt bij het huidige groeitempo de AVRO van diens nummer vier-positie te kunnen verdrijven.

Zeventien omroepen hebben minder bezoek dan Powned. Enkel NOS, VARA, TROS en AVRO zijn groter dan de jongeling.

De website van Powned drijft overwegend op nieuwsberichtgeving en commentaar van een vaste groep reageerders.

Hoewel het aantal bezoeken na een kleine twee maanden al boven de 3 miljoen zit, is het online bereik klein. De omroep bereikte in september 3 procent van de Nederlandse internetpopulatie van 13 jaar en ouder. Daarmee bevindt het zich op een veertiende positie in een categorie ‘kleintjes’ met Omroep Max en de NPS (nu: NTR).

De tweede nieuwe omroep, WNL, bevindt zich zowel in termen van aantallen bezoeken als in termen van bereik aan de onderkant van de ladder.

Powned profileerde zich bij de oprichting als een sterk online georiënteerde omroep. Uit de STIR-cijfers blijkt Powned online vooral een hoogopgeleide doelgroep aan te spreken, sociale klasse AB1. Het aantal hoogopgeleide bezoekers is groter dan het aantal laag- en middelopgeleiden samen. Powned.tv wordt bijna vijf keer vaker door mannen dan voor vrouwen bezocht.

Deel dit bericht

19 Reacties

Peter

Nogal logisch, al dat bezoek komt via de linkjes naar PowNews op Geenstijl.nl.

johnw

Ja poe poe…nou WNL , doe als doe powned…groter bek,onbeschoft….ranzig…..doe een interview naar de schaamhaar van Vanessa,of patricia paay……of vraag openbaar aan een vrouwelijke bewindsvrouw hoevaak ze met haar drukke leven nog een beurt krijgt…..dat doet het hem wel hoor….

danny at easyconcepts dot kom

GO > GO > GO! DO minique

GertJan

Ehm… Als bereik gemeten wordt in % op basis van STIR cijfers dan is Powned toch gewoon een kleintje? Met een harde kern die de site heel vaak bezoekt. Ook knap, of het nou komt via Geen Stijl of niet. Maar daarmee ben je niet in de top 5 van de 'grootste omroepen'. Als een kleine groep je site heel vaak bezoek dan wordt je bereik niet automatisch groter. Vreemde kop dus, het artikel hinkt op twee gedachten die aan elkaar worden geknoopt.

Bas Groot

GertJan heeft gelijk: het is een kleine harde kern die PowNed bloedfanatiek bezoekt.  Dat ze "groter" zijn valt echt wel mee, je moet je als journalist ook niet te veel door de Powboys laten manipuleren.  Omroep Max is een klant van mij dus ik weet ongeveer wat daar in de buik van 't apparaat gebeurt qua cijfertjes. Max en Pow hebben ruwweg een even grote community. Mijn conclusie is dat ze gewoon veel meer pageviews per persoon genereren, ongeveer 2,5x zo veel. Als je dus 2,5x zo veel pageviews per persoon genereert, ben je opeens "groter". Dus wat je meet is niet grootte maar fanatisme van de aanhang.  Dat verbaast me niks, want reaguurders zijn fervente internetters, maar toch helemaal niet slecht voor een mini omroepje wat maar net een paar weken geleden begonnen is. En GeenStijl kennende zou het me niks verbazen als ze niet wat trucjes hebben uitgehaald om de cijfers te manipuleren en zo krantenkoppen te genereren. Bijvoorbeeld een scriptje draaien dat SiteStat bestookt met requests. Zo zou ik het doen althans.  De cijfers verstjeren om te laten zien hoe onbetrouwbaar het allemaal is, is immers door GeenStijl tot kunstvorm verheven, om niet te zeggen tot hun mantra en hun bestaansrecht.  Maar ik nodig de heren Weesie c.s. van harte uit om dat tegen te spreken en te verklaren dat ze zich keurig aan de regels hebben gehouden… 😉

Stefan Smit

interessant, je bent dus pas een grote omroep als je online veel bereik hebt? Gaat het bij televisie niet om iets anders? 😉

Dien

Ik ben 65 jaar en geniet elke keer naar Powned. Klasse, leuke informatie, beetje ondeugend, goede presentators; Dit zal een h?le grote omroep worden!!

marcel vogels

Persoonlijk denk ik dat PowNed het in zich heeft om echt een hele serieuze en grote omroep te worden. En laten we wel ween, voor een piepjonge zender maken ze nu al aardige programma's. In die zin is het een mix van VPRO&BNN maar dan van deze tijd.  Zelf vind ik het interessant dat het eerst als website is begonnen en daarna de TV bestieren, in plaats van andersom. Dat zou in principe moeten betekenen dat bijvoorbeeld NU, Autoweek/blog of IEX ook met programma's of zenders moeten kunnen komen.

Maurits van Eeghen

@Bas Groot: Denk je dat je klant (Omroep Max) blij is om te horen dat jij voor hun sitestat bestookt met requests? Dat impliceer je namelijk ;) Maar serieus: Dit is toch een prachtig voorbeeld van het feit dat het belang van 'bereik genereren' redelijk onbeduidend is op internet? Het is slechts 1 van de vele gegevens, waarmee je als internet-marketeer aan de slag kan. Dat je vervolgens daarmee kan werken, het bereik effectief kan benutten en bijvoorbeeld een 'kleine maar fanatieke aanhang' meetbaar/aantoonbaar aan je merk kan binden is nou juist het mooie van internet marketing.

Bas Groot

@Maurits for the record, dat is jouw fantasie.  Wij zijn bij geen enkele klant ooit bezig geweest de statistieken te beinvloeden. Eerder het omgekeerde, nl. proberen om grote afwijkingen in statistiekpakketten onderling te begrijpen omdat we zien dat als je 2 of 3 pixelmetingen op dezelfde site zet, er fors afwijkende cijfers uit kunnen komen, vaak is de ene consequent 25-35% hoger dan de ander of zie je dat er grote schommelingen zijn afhankelijk van de algemene drukte op het internet in het algemeen. Ook al doen we zelf zulke dingen niet, we weten wel hoe je de boel kunt foppen. Ik weet het een en ander van de technisch uiterst clever uitgevoerde apenstreken van de waarde collega's bij GeenStijl.  Overigens heb ik nog eens wat dingen nagekeken en het lijkt erop dat de site zelf in elk geval koosjer is en dat het echt puur de hardcoreness van hun doelgroep is waardoor ze 250% meer pageviews per gebruiker hebben.

Maurits van Eeghen

@Bas: het was mij al duidelijk dat je dit onbedoeld impliceerde. Vandaar ook de emoticon, die een lachend gezichtje met een knipoog moet voorstellen. Snap je hem?

Bas Groot

Aaaah…. ik heb me al sinds 1996 afgevraagd waar die rare 🙂 rubble in mailtjes voor diende hahaha. Zonder gekheid, ik weerspreek het omdat ik wil voorkomen dat op wat voor manier ook de suggestie wordt gewekt van "geen antwoord = besmuikt toegeven", ook als het als grapje gebracht wordt.

Frans Kok - STIR

@ Bas Groot Het is niet mogelijk om met requests aan SiteStat de bereiksresultaten van STIR te manipuleren. Het bereiksonderzoek van STIR is namelijk gebaseerd op een panel van 10.000 personen. Binnen dat panel worden bereik, visits en pageviews gemeten. Kortom: de metingen voor Powned verlopen volgens de geldende regels (dus zonder "trucjes").

Bas Groot

@Franks Kok: Goed dat je dit aangeeft. Maar dat moet je dan toch es uitleggen, want ik snap het niet. De STIR gebruikt toch ook iets van software om te meten, toch? Je gaat lijkt mij niet 10.000 mensen opbellen om ze te vragen hoe veel keer ze op een site geklikt hebben en dat als betrouwbaar aanmerken, of wel? Dus hoe zit dat panel dan? Hebben jullie zelf meet- en interventiesoftware op die mensen hun computers gezet of zo, net zoals de KLO doet met radio en televisie? Als je automatisch requests gaat tellen, dan kan het alsnog heel goed dat PowNed onbedoeld hoog scoort vanwege de hoge autorefresh rate bij de twitterfeed op hun homepage. Als 100 mensen de hele dag die pagina open hebben staan, verzamel je zomaar een miljoen requests per etmaal.

Frans Kok - STIR

@Bas Groot Op het moment dat panelleden op het internet gaan, loggen zij in op de Webmeter website. De websites die worden gemeten, plaatsen cookies met informatie die Nedstat in staat stelt om het panellid te herkennen. Het grote voordeel van de Webmeter ten opzichte van andere online bereiksonderzoeken is dat er geen speciale software nodig is die panelleden eerst moeten installeren. Dat neemt de drempel weg om bijvoorbeeld het internetgedrag op het werk goed te kunnen meten. De Webmeter meet alle bezoeken vanaf elke locatie (thuis, werk, school, onderweg etc.). De autorefresh op hun Twitter feed heeft overigens geen invloed op de meting van de website. Daar wordt namelijk een andere code voor gebruikt.

Mike

– Een enkele website die platgezeten wordt door een klein groepje dat blijkbaar gelukkig wordt van al dat ge-etter, met 'hoogopgeleiden'die wellicht gezocht moeten worden bij het plaatselijke ballenkorps.  - De nieuwigheid van een reporter die zich lekker misdraagt om de aandacht op zich te krijgen op kosten van de belastingbetaler en t?n koste van diegene die zo gek is met hem te praten.  Dat is toch heel wat anders dan een omroep die goed is in wat ie doet, zijn bestaansrecht aan inhoud ontleent, en d?n terecht groeiende is?  En waar je dan helemaal de schurft van krijg zijn honden in schaapskleren zoals Prem, die dat Pow-gesodemieter bombarderen tot 'nieuwe journalistiek'. Of zijn het gewoon slijmerige vriendjes in profiterende provocatie?De ene polarisatie lokt de andere uit, d?t is de ziekte op dit moment in Nederland. Bij deze kom ik er even bijliggen op het ziekbed !

Douwe

Mooi om te zien dat het PowNed ook op Emerce lukt om zaken op scherp te zetten!  @Mike… denk om je hartslag… rustig adem halen…

arie

Dat lijkt me logisch als ze spitsnieuws ervoor opofferen in het menu op geenstijl.. Ik vind het helemaal niks en bezoek de site ook niet puur om het feit dat ik mijn schermresolutie niet aan wil passen aan hun formaat.

arie

Trouwens grappig.. Ik zie nu pas dat dit artikel van 28 oktober 2010 is en dat het nu (13febr 2011) op de site http://couchbuddy.tv/kijkcijfers/ bovenaan staat als TV nieuws..

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond