Deel dit artikel
-

De Financial Times kiest voor microbetalingen

De Financial Times gaat de komende maanden een betaalmodel invoeren waardoor lezers per artikel kunnen betalen. Bezoekers kunnen de volle tekst van een artikel gemaild krijgen.

Naast deze microbetalingen, is het ook een optie om een dag- en een weekpas te kopen. Het is op dit moment mogelijk om na registratie gratis tien artikelen per maand te lezen. Of deze laatste optie straks verdwijnt, nu er per artikel betaald moet worden, is niet duidelijk.

Lezers van de krant kunnen straks de dagpas en losse artikelen afrekenen met PayPal. Woensdag werd bekend dat PayPal een nieuwe dienst lanceert, PayPal for Digital Goods. Het voordeel hieraan is, dat de gebruiker binnen de website-omgeving van de verkopende partij kan blijven tijdens het betalen. Vaak is een microbetaling een inpulsaankoop en dat moet snel afgerekend kunnen worden. "Kleine bedragen wil je zo snel betalen. Je wilt niet steeds opnieuw al je creditcardgegevens invullen, maar met één druk op de knop klaar zijn", aldus Dennis van Allemeersch, Country Manager Benelux PayPal.

Bij microbetalingen is de verkopende kant bij een klein bedrag vaak veel kwijt aan transactiekosten. "Bij een betaling van een of twee euro, wil je niet de helft afdragen. Micropricing is kritiek voor de webwinkelier", aldus Van Allemeersch. In de nieuwe dienst biedt PayPal lage tarieven voor microbetalingen, vijf procent van de verkoopprijs, plus vijf dollarcent.

Ook Facebook kiest om deze redenen voor de nieuwe dienst van PayPal. Gebruikers van de netwerksite kunnen binnenkort op Facebook betalen voor bijvoorbeeld virtuele goederen met PayPal.

De oplossing van PayPal komt uiteindelijk ook voor mobiele platforms beschikbaar. Van Allemeersch: "Dat is ons algemeen streven, om standaard oplossingen beschikbaar te maken voor elk platform. Te meer omdat voor een mobiel of een iPad, oplossingen als deze uitermate geschikt zijn. Zeker bij de iPad waar betalingen vaak tussen de drie en vijf euro liggen. Je kunt debatteren of dat een microbetaling is, maar het blijven kleine betalingen."

In Nederland blijft iDEAL een uitdaging voor PayPal. Volgens Van Allemeersch heeft PayPal met de diensten die het nu mobiel biedt al wel een competitief voordeel op iDEAL. "Daar blijft men  praten over mobiel. Wij doen het. This is our markt to take."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond