Deel dit artikel
-

Brands4friends zoekt buitenlandse overname

De Duitse winkelclub Brands4friends wil volgend jaar een buitenlandse overname plegen om internationaal kritische massa op te bouwen.

Woensdag presenteerde de nieuwe leiding zich in Berlijn en gaf daarbij een presentatie van de plannen voor het komende jaar.

Per 1 november treden Peter Klare en Christopher Maass toe tot de directie. De oprichters deden al een stap opzij toen ze onlangs buitenstaander Sergio Dias benoemden tot algemeen directeur.

Brands4Friends is een besloten winkelclub waar leden tegen fikse kortingen, soms meer dan 50 procent, kleding en modeartikelen kunnen kopen.

Het drie jaar oude bedrijf is actief in Duitsland, Oostenrijk, Japan en Engeland en zint op verdere uitbreiding. Het model ‘besloten winkelclub’ is populair in Spanje en Frankrijk, maar daar zijn de topposities in de markt al ingenomen. Ook Nederland kent verscheidene winkelclubs. Sergio Dias laat zich niet in de kaarten kijken met de overnameplannen.

Over de lokale markt, waar de club marktleider is, is hij loslippiger. Het bedrijf heeft nu 3,5 miljoen klanten die dagelijks 33.000 artikelen kopen uit een aanbod van 600 merken. Iedere dag wordt een beperkt aantal producten van een of enkele merken verkocht uit de restvoorraden van leveranciers. In 2011 wil Dias dagelijks 66.000 items verkopen, in 2012 rond de 150.000.

In 2008 boekte het bedrijf een omzet van 25 miljoen euro. Het jaar daarna was het verkooptotaal opgelopen tot 80 miljoen euro. Dit jaar zou de omzet boven de 100 miljoen euro liggen, geïllustreerd door een piekdag in juli waarin men voor 850.000 euro verkocht.

In februari stapte bedrijvengroep Tengelmann in als aandeelhouder in Brands4friends. De nieuwe aandeelhouder zorgt voor liquiditeit en zou zich hard maken voor verdere groei in Engeland. Tengelmann is ook aandeelhouder in Zalando, een Duitse online schoenwinkel die onlangs een Nederlands filiaal opende.

Brands4friends zou in de belangstelling staan van organisaties die willen optreden als financiële of strategische partner. Dat is niet vreemd voor dit segment in de online branche. Het kwam onlangs weer in het spotlight te staan toen Amazon.com de winkelclub BuyVIP overnam. Daarmee verwierf de Amerikaanse e-commercegigant een stevige rol op de Europese online retailmarkt. BuyVIP is ook actief in Nederland.

Foto: pictiurfear (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond