Deel dit artikel
-

Hyves verkocht aan TMG

Telegraaf Media Groep (TMG) heeft Hyves overgenomen. Het gaat om een volledige overname.

Hoeveel er betaald is, dat willen beide partijen niet uit de doeken doen. Zowel bij Hyves als bij TMG was men niet bereid in te gaan op verdere vragen.

Beide partijen noemen de overname een mooie manier om de bedrijfsstrategieën beter uit te kunnen voeren. TMG beweert een impuls te kunnen geven aan de digitale ambities. Er zijn plannen om Hyves te verbinden met andere TMG-platformen.

Volgens Hyves-CEO Marc de Vries zal zijn netwerksite door de verbinding met TMG door kunnen groeien in gebruikersactiviteit en omzet.

TMG heeft onder meer de sites Telegraaf.nl, Geenstijl.nl, Relatieplanet.nl en Habbo Hotel in het portfolio. Daar wordt nu Hyves aan toegevoegd.

Volgens STIR-cijfers zullen Hyves en TMG een gecombineerd netto online bereik creëren van 8,5 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder per maand. TMG wil graag meer bedrijfsresultaat realiseren uit online activiteiten. “De overname van Hyves zal deze strategie een belangrijke impuls geven”, aldus Patrick Morley, COO van TMG.

Eerder kocht TMG de profielensite Sugababes en Superdudes. Toen de online communities met teruglopende ledenaantallen kampten, werden ze in de etalage gezet. In 2009 werden de sites gekocht door de internet startup Swigle. Hoe TMG met de overname van Hyves op denkt te boksen tegen Facebook, dat in Nederland steeds populairder wordt, is niet bekend.

Hyves ontkende eind september nog dat de aandeelhouders een koper zochten voor de sociale netwerksite. Het Financieele Dagblad meldde toen nog dat de uitgeverswereld gepolst zou zijn om te kijken of er interesse is voor Hyves. Er zouden toen al gesprekken gaande zijn met TMG.

 

Deel dit bericht

17 Reacties

Henrik

Nou het is duidelijk dat Hyves kwaliteit boven het grote geld heeft geplaatst. Eerst T-Mobile nu de Telegraaf! Dit kan alleen maar beter worden!

Martijn

Hyves verliest al jaren terrein aan Facebook en meer gespecialiseerde social network sites. Ik had niet verwacht dat er alsnog een partij zou willen investeren in het verliezende team. Hyves is de Ilse van deze periode …

Ilja

Denk dat dit de laatste kans was voor Hyves om te verkopen. TMG koopt een kat in de zak als ze denken dat het bereik 13+ hier mee toeneemt (eerst doen ze trouwens alle jeugd bladen weg). Als er een doelgroep is waar Hyves nog kans maakt om sterk te blijven is het 13 en jonger. Alles boven de 13 zal gaan verschuiven naar Facebook en meer nice netwerken. Ben benieuwd naar het bedrag, aantal jaren geleden was Sanoma in de race voor ?60m, dat zal denk ik nu behoorlijk lager zijn. Schat dat een redelijk bedrag (nog te hoog) tussen de ?10m en ?15m is.

Karel Kolb

Ik vind het vooral knap dat Hyves zo'n hoge penetratie in Nederland heeft weten te bereiken, respect. Dat aan alles een eind komt is een gegeven, dat ligt niet aan de kwaliteit. Het getuigt van realiteitszin om op het juiste moment te beslissen jarenlang heel hard werken om te zetten in klinkende munt.

Jigal Schrijver

Gewoon heel goed gedaan! Gefeliciteerd. Hoop dat alle betrokkenen er mooi aan verdiend hebben. Er is niks leukers dan je bedrijf te verkopen waar je hard aan en voor gewerkt hebt. Enjoy.

Joost

@KarelHet juiste moment om te verkopen hebben ze een paar jaar geleden voorbij laten gaan.De weg naar beneden is ingezet en ik begrijp dan ook niet echt waarom TMG erin is gesprongen.

Nico

Een onbegrijpelijke zet van TMG. Het dalende aantal leden van hyves wordt alleen maar groter en zeker als je je richt op 13+ is het na mijn idee een kansloze zet. Ben benieuwd hoe TMG tegen FB gaat opnemen..

Marcel

@ Joost en Nico TMG is kampioen wat betreft miskleunen : Onderweg.nl – Brixter.nl – Jaap.nl – Speurders.nl …..het is het allemaal net niet. Hyves zal wel aangekocht zijn wegens boekhoudkundige redenen…..her en der wederom een paar dikke verliesposten wegschrijven…..

danny at easyconcepts dot kom

blij dat hyves in .nl handen blijft, volgens mij was er een aantal jaren geleden al sprake dat ze hyves zouden overnemen 🙂 anyway win & win voor hyves en TMG…         

Marcel Vogels

Wat negatief allemaal. Tuurlijk gaat FB erg hard, en natuurlijk wordt Hyves flink opgepoetst. Maar vergeet niet dat TMG ook kijkt naar haar totale marktpositie. Denk dat zij zich afvragen. Wat gaat er gebeuren als Hyves naar Marktplaats of Sanoma gaat? Wellicht is dit een defensieve zet om nog bij de grote jongens te kunnen aanpikken. Zoveel mogelijkheden zijn er op dit gebied niet meer. De consolidatieslag (in Nederland) is zo'n beetje wel gedaan. Ik denk dat de komende 2 jaar hier nog zeker de directe vruchten van gaan plukken. Ook met de Digitale Professionals die dit de TMG als geheel oplevert.  Daarna, tja, wie het weet mag het zeggen. maar ik denk dat niemand met zekerheid dergelijke ontwikkelingen kan voorspellen.  Maar, zoals eerder gesteld, Hyves is in Nederlandse handen gebleven, en dat is op zichzelf al goed nieuws.

Nico

Uit het artikel; Hyves en Telegraaf vormen front tegen Marktplaats ''zowel met algemene rubrieksadvertenties als met online autovacatures de nummer ??n of nummer twee in die segmenten wil worden. Het bereik van Hyves moet TMG helpen dat doel te realiseren.'' Doelgroep van hyves neigt steeds meer naar jonger dan 14 jaar. TMG wil o.a. auto's gaan aanbieden, en hyves mobiele abbonnementen aanbieden. Volgens mij richten ze zich op de totaal verkeerde doelgroep en gaan ze hier beide de plank volledig mis slaan..

Victor van Zuydewijn

21.5 miljoen

Hugo

Waarom investeren in een zinkend schip? Mijn inziens verliest Hyves al jaren terrein op de meer geavanceerdere netwerk community's als Facebook.

Jan Prins

Ik denk dat TMG heel slim heeft gewacht tot de lucht (hype) uit Hyves is weggelopen. Groter dan nu zal Hyves niet meer worden. Maar er zijn vele mogelijkheden om de omzet van ? 0,3/hyver/maand op te krikken naar bedragen waar bijvoorbeeld uitgevers of operators aan gewend zijn. Een hyver die ingaat op de MVNO propositie verveelvoudigd de omzet en winstgevendheid. En zo zijn er nog wel meer mogelijkheden. Het lijkt me dat dit ook het verkoopverhaal van Raymond cs is geweest.  Een van de redenen waarom ze het overname bedrag niet bekend maken lijkt me een earn out deal. Waarin hyves 3 jaar de tijd heeft om de omzetverwachtingen waar te maken en zo lekker te cashen. Ik denk dat ze zeker ?100 mio moeten kunnen halen.

Ferdinand

100 miljoen halen?!?!Ze hebben een winst van 4 miljoen, jij denkt dat ze het 25(!!)-voudige gaan opstrijken?!? Think again. En dan dat rekensommetje van die 'analist' Berkelder…10x EBIT?!? Dat is een regel die je leer met boekhouden middelbare school…prachtig hoe alle blogs het 1-op-1 overnemen….lijkt me eerder dat je WACC moet berekenen.40 miljoen voor een zinkend schip is VEEL…punt!Ze hadden het 2 jaar geleden moeten verkopen, toen het nog niet ZO obvious was dat ze worden vermorzeld door Facebook.deze deal is ZEER slim van de hyves directie en uitermate DOM van de TMG.

Randy

Hyves heeft eieren voor haar geld gekozen. Facebook is niet te verslaan en dat heeft Hyves te laat gezien. Nu hebben ze het voor veel minder moeten verkopen…..maarja als je nog 10 of 20 miljoen krijgt mag je nog niet klagen. Toch..?

Hans van Schip

De "FaceBook X-factors" zijn actueel nu Hyves verkocht is 😉 .. Social Media X-factors: http://ttiny.nl/tr/?c=20f4ff  Denk trouwens niet dat Hyves al bijna dood is zoal velen hierboven. Gr. Hans

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond