Deel dit artikel
-

Hyves en Telegraaf vormen front tegen Marktplaats

De overname van Hyves biedt De Telegraaf misschien wel zijn laatste kans om een degelijke marktpositie op te bouwen met online rubrieksadvertenties. “Daar hebben we nog geen nummer één of nummer twee marktpositie:, aldus Telegraaf-bestuurder Patrick Morley.

Zojuist gaven Hyves en Telegraaf Media Groep in het hoofdkantoor van de profielensite een mondelinge toelichting voor de pers over de vanochtend bekend gemaakte overname van de profielensite.

Daaruit werd niet duidelijk hoeveel TMG heeft betaald voor Hyves. Wel gaf Patrick Morley van het uitgeefbedrijf toe dat deze overname zijn bedrijf dichterbij het behalen van zijn digitale financiële doelstellingen moet brengen. De opmerking dat TMG nu nog niet de nagestreefde 100 miljoen euro, maar hooguit 70 miljoen omzet boekt, sprak de operationeel directeur niet tegen.

Consolidatie, geen lacunes

“We kijken voortdurend naar interessante bedrijven. We willen autonoom groeien, maar als er zich gelegenheden aandienen dan overwegen we die serieus. Er zitten geen lacunes in ons portfolio. We zijn overal goed vertegenwoordigd, maar willen de posities wel verder uitbouwen en kijken verder naar consolidaties en versterking”.

Een van de punten waar synergie te behalen is, volgens Hyves-baas Marc de Vries, is de Hyves-rubriek Market Place, ook wel: Advertenties. Hyves beschikt al jaren over dit onderdeel met rubrieksadvertenties, maar pas een jaar geleden begon men er meer aandacht aan te geven.

“Op dit punt kun je wel wat verwachten”, zegt hij onder verwijzing naar Telegraaf-sites als Jaap.nl, Botentekoop, Autotekoop. Autotelegraaf.nl en Speurders.nl.

Zes jaar geleden herlanceerde De Telegraaf de website Speurders.nl, de digitale tegenhanger van een papieren krantenrubriek die al bijna 100 jaar oud is. Hiermee wilde de uitgever een serieuze concurrent in het zadel helpen voor eBay en Marktplaats.

Uit Morleys woorden vanochtend is af te leiden dat zijn bedrijf zowel met algemene rubrieksadvertenties als met online autovacatures de nummer één of nummer twee in die segmenten wil worden. Het bereik van Hyves moet TMG helpen dat doel te realiseren. Hoe de plannen er concreet uitzien, moet nog blijken.

Telegraaf in cijfers

Volgens de meest recente Stir-cijfers heeft Hyves een bereik van 52,7 procent. Alle Telegraaf-sites bij elkaar opgeteld zitten net boven de helft daarvan (31,1 procent). De rubrieksadvertentiesites van TMG zijn klein en vallen in het niet bij Marktplaats.nl, dat een bereik heeft van 44,2 procent.

Het bereik van de Telegraaf-sites:

  • Speurders.nl – 5,4%
  • Autotelegraaf – 1,4%
  • Vacaturekrant – 1,3%

Het bereik van Speurders’ concurrenten:

  • Tweedehands.net – 6,8%
  • 2dehands.nl: 3,3%

Het bereik van andere autosites:

  • Autoweek (Sanoma Digital) – 4,5%
  • Autotrack (Wegener) – 4,4%
  • Autotrader (Sanoma Digital) – 3,6%

Online classifieds behoren tot de grotere online reclamemarkten. Adverteerders in Nederland gaven in 2009 voor 175 miljoen euro uit bij rubrieksadvertentiesites en bedrijvengidsen.

Foto: picsbycam (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond