Deel dit artikel
-

Demand Media op weg naar winst

De Amerikaanse beurskandidaat Demand Media, een online uitgever van handleidingsteksten en video’s, verkleinde zijn verlies tot 305.000 dollar. Het bedrijf zet per 1.000 getoonde pageviews meer dan 10 dollar om.

Dat blijkt uit een melding aan de Amerikaanse toezichthouder op de beurs, de SEC.

Demand Media boekte over het derde kwartaal van 2010 een omzet van 65,4 miljoen dollar, een toename van 26 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Die omzet is afkomstig uit twee takken van sport: 1) het uitgeven van digitale handleidingen c.q. stappenplannetjes en 2) het verkopen van domeinnamen en webhosting. De uitgeefactiviteiten zijn betrekkelijk nieuw voor het bedrijf dat tot 2006 eNom heette.

De uitgeefactiviteiten leverden in de drie maanden tot eind september 40 miljoen dollar omzet op. Dat komt zowel van eigen sites, zoals eHow.com, als van sites die in opdracht van derden worden gemaakt en geëxploiteerd. Demand Media deelt bij de laatste categorie in de inkomsten.

Van de kopij die Demand Media laat produceren gaat 69 procent naar eHow.com. De rest gaat naar andere eigen sites en sites van derden zoals krantensites en blogs. Demand Media is de grootste uploader van Youtube en publiceert dagelijks 6.300 artikelen en video’s. Aan video verdient het bedrijf minder dan tekst vanwege de hogere productiekosten.

Demand Media publiceert teksten en video’s waarin puntsgewijs voor een bepaald thema wordt uitgelegd hoe het werkt of wordt gemaakt. Dit soort online handleidingen wordt ook wel tutorials of how to’s genoemd. Het bedrijf werkt anders dan anders, in de zin dat het eerst kijkt wat de geldende advertentietarieven voor een bepaald onderwerp zijn. Als dat hoog genoeg is, mag de tekst of video worden gemaakt. Zodoende worden alleen winstgevende producties gemaakt.

Het Amerikaanse bedrijf werkt vanuit vier datacentra. De enige niet-Amerikaanse staat in Amsterdam.

Uit de net gepubliceerde financiële cijfers blijkt dat Demand Media nog geen zwarte cijfers schrijft onder de streep. Het nettoverlies liep afgelopen twaalf maanden terug van 4,2 miljoen vorig jaar naar nu 305.000. Er ligt 29 miljoen dollar aan contanten in de kas.

In de maand september genereerde de sites van de nieuwe uitgeverij 621 miljoen pageviews wereldwijd, opgewekt voor 94 miljoen unieke bezoekers.

In de eerste negen maanden van dit jaar genereerde Demand Media 15 miljard pageviews wereldwijd. De omzet per 1.000 vertoonde pagina’s ligt boven de 10 dollar.

(klik groot)

De financiële cijfers:

De Amerikaanse uitgeverij staat op het punt naar de beurs te gaan.

*) Zie ook: ‘Gouden kansen met How To-economie’, Emerce.nl op 29 december 2008

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond