Deel dit artikel
-

Hyves: samenwerking TMG basis interessante modellen

De samenwerking met Telegraaf Media Groep (TMG), moet Hyves meer slagkracht geven om sneller geld binnen te halen. “Het gaat een versnelling van onze strategie beteken. De online muziekmarkt is een grote markt. Het is logisch om daarmee een interessant verdienmodel te ontwikkelen in samenwerking met TMG”, aldus Marc de Vries, CEO van Hyves.

TMG maakte maandag bekend Hyves te hebben overgenomen. Het gaat om een volledige overname.

Exact uitgewerkte plannen zijn er nog niet, daarvoor moet men ‘eerst om de tafel gaan zitten’. Maar de Vries wijst op de vele mogelijkheden die er zijn, waaronder op het gebied van muziek. “Als je kijkt naar de opkomst van online muziek en de mate waarin mensen steeds meer bereid zijn daarvoor te betalen, dan kan je je een spin off bedenken. Naast betalen voor muziek, kan je daar ook weer advertentiemodellen op los laten. Of iets doen met concertkaartjes bijvoorbeeld.” Hij vindt het nog te vroeg om speculaties te doen, maar laat het voorbeeld van Spotify wel vallen. “We gaan eerst rustig bij elkaar zitten.”

Dit jaar lanceerde Hyves een aantal nieuwe producten. “We hebben veel upgrades gehad van onze mobiele apps, er was Hyves Afrekenen, onze marktplaats, de nieuwe homepage, Hyves TV, Hyves Mobile”, somt De Vries op. Als het aan hem ligt zorgt de overname van Hyves door TMG voor een flink stuk extra slagkracht.

Proposities

Ook Patrick Morley, COO van TMG geeft aan dat er ruimte zit om met gecombineerd bereik de omzet van de gebruiker te verhogen. “We gaan onze proposities verbinden. Daarnaast genereren bijvoorbeeld Habbo Hotel, de Vacaturekrant en Hyves samen een groter en meer divers bereik waaruit ook meer omzet en transacties te halen valt.”

Morley ziet bovendien gebruikers langer op Hyves blijven door een samenwerking met bijvoorbeeld Sky Radio. “We verwachten ook digitale radioproposities te ontwerpen, specifiek op de Hyves-doelgroep, waardoor we mensen langer op de site houden en indirect meer geld per gebruiker kunnen verdienen.”

Verdienmodellen

De Vries: “Er komen nieuwe verdienmodellen bij, daar hebben we natuurlijk gesprekken over gehad. Maar dat gaan we eerst in onderling overleg rustig uitwerken, voor we in detail treden. We willen niks overhaasten.”

Met de Hyves-rubriek Market Place hopen beide partijen meer synergie te behalen. Maandag verwees de Vries hiervoor al naar andere Telegraaf-sites als bijvoorbeeld Jaap.nl, Botentekoop en Speurders.nl. Ook nu weer geeft hij aan op het gebied van classifieds, vacatures, auto’s, huizen en dating veel kansen te zien. “We konden autonoom ook wel veel dingen bereiken, maar nu kan het sneller. We zijn van stand alone gegaan naar een bedrijf dat onder een cross mediale uitgever valt. Dat geeft veel kansen om de strategie sneller uit te werken.”

TMG heeft onder meer de sites Telegraaf.nl, Geenstijl.nl, Relatieplanet.nl en Habbo Hotel in het portfolio. Daar is nu Hyves aan toegevoegd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond