Deel dit artikel
-

EU gaat US voorbij met online advertentiebestedingen

De groei van online advertentiebestedingen in Europa is zodanig, dat IAB Europe verwacht dat de online advertentie-industrie in Europa die van de Verenigde Staten inhaalt in 2011 als het aankomt op bestedingen.

Die bewering baseert IAB Europa op basis van de geauditeerde halfjaarcijfers van de landelijke Europese IAB-bureaus.

De halfjaarcijfers suggereren dat er een omslagpunt is bereikt, zo meent Alain Heureux, CEO van IAB Europe.

Nederland ontbreekt in het overzicht, maar 8 andere landen zijn wel meegenomen: Spanje, Polen, Italië, Hongarije, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Bulgarije en Roemenië.

Exacte cijfers geeft het IAB niet bij navraag, wel de percentuele groei. Deze is het hoogst voor de Spaanse online advertentiemarkt, namelijk 20 procent. Het gaat om groei in de eerste 6 maanden van dit jaar. Polen en Italië nemen een tweede en derde plek in met respectievelijk 18 en 15 procent.

Hongarije volgt met 11 procent. Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Bulgarije kennen alle drie een groei van 10 procent. Roemenië zag de eerste 6 maanden van dit jaar 8 procent groei.

In Spanje groeide display voor het eerst harder dan search met 28 procent tegenover 14 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond