Deel dit artikel
-

IAB: reguleer meten mobiele advertentie-impressies

Het IAB heeft in samenwerking met de Mobile Marketing Association richtlijnen voor het meten van mobiele advertenties opgesteld. Beide organisaties vragen nu het publiek om hier op te reageren. De richtlijnen moeten een kader geven voor het tellen van advertentie-impressies op het mobiele web.

In de richtlijnen wordt een methode voorgesteld voor deze meting en wordt een mobiele advertentie-impressie gedefinieerd. Volgens Joe Laszlo, directeur onderzoek bij IAB in de Verenigde Staten, is het meten van mobiele advertenties ingewikkelder dan het meten van andere online advertenties voor het ‘gewone’ web. Dat laat hij weten aan ClickZ.

“De manier waarop mobiele netwerken met data omgaan is anders en de mogelijkheden per mobiel apparaat kunnen verschillen. Op mobiele apparaten kunnen bovendien zaken als cookies niet zo gebruikt worden als dat op de PC kan. Daarnaast spelen mobiele operators een grotere rol in het doorspelen van data, wat het ook nog eens moeilijker maakt om te meten.”

Het doel van de richtlijnen is om standaarden vast te stellen hoe een mobiele advertentie-impressie wordt gedefinieerd en gemeten. Ook stimuleert het IAB met de richtlijnen partijen om de impressies te laten controleren door een onafhankelijke derde partij.

De uiteindelijke richtlijnen moeten het voor adverteerders, die mobiele advertenties willen inkopen, makkelijker maken. In 2005 wisten richtlijnen van het IAB hetzelfde te doen voor de display markt.

Er kan op het document gereageerd worden tot en met 10 december. De definitieve versie moet in maart volgend jaar klaar zijn.

Deel dit bericht

1 Reactie

Frans Jan Boon

Misschien kan het IAB eens kijken naar affiliate netwerken? Die willen af van LCC (last cookie counts) en toe naar conversie attributie. Zou voor mobiel ook een oplossing zijn (iig bij CPA campagnes).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond