Deel dit artikel
-

EU wil ‘controversiële’ online reclame beperken

Een Commissie van het Europees Parlement wil de consument beter beschermen tegen opdringerige reclametechnieken. De Commissie Internet Markt en Consumentenbescherming, doelt hiermee op adverteerders die zich op fora voordoen als een consument en het misbruik van persoonlijke data om individuele consumenten aan te spreken op hun interesses, behavioral advertising.

Meer in detail gaat het om derde partijen die mail lezen, of data van sociale netwerken gebruiken, om hiermee advertenties te personaliseren.

Het gaat om een voorlopig rapport waarover deze Commissie haar goedkeuring heeft uitgesproken. Volgens het rapport zouden dit soort advertenties een aanval zijn op de bescherming van de persoonlijke privacy wanneer individuen door middel van cookies of profiling gevolgd worden.

In het rapport wordt geadviseerd om deze problemen aan te pakken door een waarschuwing te geven wanneer er sprake is van behavioral advertising. Naast een waarschuwing, zou er ook een venster moeten worden geopend, waarin wordt uitgelegd hoe behavioral advertising werkt. De consument zou toestemming moeten geven wanneer er persoonlijke data wordt verzameld. De huidige Europese regelgeving zou nog niet genoeg mogelijkheden bieden om misleidende en agressieve reclame tegen te gaan met de komst van nieuwe reclametechnieken.

Ook zou er voor Europese websites een labelsysteem moeten komen. Aan de hand hiervan zou zijn af te lezen in hoeverre een site zich houdt aan een bepaalde standaard van databescherming.

In december stemt het Europees Parlement over het rapport.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond