Deel dit artikel
-

IAB geeft aanzet richtlijnen sociale media expertise

De Taskforce Social heeft de aanzet gegeven voor een aantal richtlijnen waarmee een merk een juiste keuze kan maken om een social media bedrijf in te huren. Met de richtlijnen, die nog aangevuld kunnen worden door de markt, moet de social mediamarkt geprofessionaliseerd worden.

De uitgangspunten van de taskforce zijn in samenwerking met onder meer DDMA, Pitchview en IPAN uitgewerkt tot een eerste opzet voor acht richtlijnen. Met het groeiend aantal social media experts, moet het document van IAB organisaties een handvat bieden om de juiste partij aan te trekken.

De richtlijnen gaan onder meer in op de bestaande expertise binnen en referenties van een social media bedrijf. Ook de return on investment komt terug in een van de richtlijnen. Succes is te meten aan hand van vooraf bepaalde doelstellingen. Doelstellingen kunnen sales gerelateerd zijn, maar ook branding gerelateerd of liggen op het gebied van engagement of kostenbesparing, zo is te lezen in het document.

John Meulemans, voorzitter van IAB Taskforce Social: “Met deze richtlijnen willen we merken en organisaties helpen een goede beslissing te nemen als het gaat om het inzetten van de juiste expertise. Op dit moment zijn er veel partijen die zich expert noemen, maar buiten hun eigen aanwezigheid op de diverse social media platformen geen enkele praktijkervaring hebben. En dat kan slecht uitpakken voor een merk.”

De definitieve richtlijnen worden in januari gepubliceerd. Tot eind december wordt gevraagd om feedback vanuit de markt.

Aanzet richtlijnen inzet social expertise

View more documents from John Meulemans.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond