Deel dit artikel
-

Twitter begint Analytics-dienst, nieuwe inkomstenbron

Twitter boort een nieuwe bron van inkomsten aan met de lancering van Twitter Analytics. Bedrijven kunnen tegen betaling nauwkeuriger zicht krijgen op hoe tweets over hun producten en diensten worden ervaren.

Dat nieuws maakte het bedrijf gisteren bekend tijdens de Defrag-conferentie in Denver. Het bedrijf gaat de Analytics-dienst vooralsnog niet zelf voeren, maar besteedt dat uit aan een externe partij.

Twitter sloot een samenwerkingsverband met Gnip, een analysebedrijf voor social media. Meerdere partijen zouden in het vervolg bekend worden gemaakt, maar daar gaf Twitter-oprichter Evan Williams op dat moment geen zicht op.

Gnip bevestigt de samenwerking, waarbij het een sublicentie krijgt op Twitters data.

Het analysebedrijf biedt drie Twitter-analysediensten:

  • Klanten krijgen zicht op alle vermeldingen van hun Twitter-account, inclusief diens volgende uitingen over het bedrijf en of diens activiteiten; prijs onbekend
  • Klanten krijgen zicht op 10 procent van alle Twitter-berichten voor 60.000 dollar per jaar
  • Klanten krijgen zicht op 50 procent van alle Tweets voor 360.000 per jaar

Los van Gnips analysedienst kunnen externe partijen sowieso inhaken op Twitters berichtenstroom. Daarbij zouden ontwikkelaars echter maar zicht hebben op 2 procent van alle berichten die via de API worden gepubliceerd.

De impact van Twitter op het bedrijfsleven bleek vorige week uit een presentatie van internetexpert Mary Meeker van zakenbank Morgan Stanley. Ze liet zien wie in Amerika de meeste Twitter-fans heeft:

Hoeveel Twitter verdient aan de nieuwe dienst van Gnip is niet bekend. Behalve met Gnip heeft Twitter ook betaalde overeenkomsten met Google, Microsoft en Yahoo. Deze zoekpartijen hebben toegang tot alle Twitter-berichten die verschijnen. De zoekbedrijven verwerken deze data in hun respectievelijke zoekmachines.

Williams zei tijdens de Degrag-conferentie ook dat hij bijzonder tevreden is over de reclamedienst die Twitter recentelijke lanceerde. Bedrijven kunnen daarbij zogeheten Promoted Tweets presenteren op profielpagina’s en in de zoekresultaten van Twitters zoekmachine.

Over geld sprak Williams niet, ook niet toen hij werd gevraagd te reageren op het gerucht dat het bedrijf in een nieuwe financieringsronde zou zitten. Daarbij zou de waarde van het bedrijf Twitter op 3 miljard dollar zijn bepaald.

Twitter haalde in eerdere financieringsrondes 160 miljoen dollar aan extern kapitaal op. 

Deel dit bericht

3 Reacties

j de waard

Interessante ontwikkeling voor Online Reputatie en Webcare.

Martho

Cool! Zeker een goede zaak voor een dergelijk bedrijf als Twitter.Een bedrijf met zoveel klanten mag toch geen verlies maken? Het is trouwens wel geinig om te zien, onderaan op http://www.imaginetraffic.com/www.twitter.com kan je zien hoeveel stroom ze ongeveer zullen verbruiken. Niet normaal!

Martho

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond