Deel dit artikel
-

Groupon zoekt nieuwe, rijke investeerders

De internationale kortingssite Groupon is op zoek naar nieuw extern kapitaal. De waarde van het bedrijf is afgelopen jaar verdrievoudigd tot 3 miljard dollar. Google zou een van de belangstellende financiers zijn.

Volgens weblog All Things Digital zou Google de kortingssite Groupon willen kopen. De vraagprijs zou ergens tussen de 2 en 3 miljard dollar zijn.

Op zoek naar een partner

De Amerikaanse zakenkrant plaatst dit gerucht in perspectief en meldt dat Groupon naar nieuwe investeerders op zoek is. Vanuit die positie spreekt het ook met Google. De kortingssite is echter op zoek naar een strategische partner, niet naar een nieuwe eigenaar. De partner zou in ruil voor dollars en winstdeling zijn bereik moeten inbrengen om Groupon te helpen groeien.

Andere namen die in dit proces worden genoemd zijn die van Facebook en eBay. Yahoo zou een in een eerder stadium al zijn afgehaakt. De lancering vorige week van Yahoo Local Offers lijkt dat te bevestigen. Yahoo combineert nu alle beschikbaar lokale kortingen op een site, waaronder die van Groupon.

Groupon is een site waar bakstenen winkeliers kortingen per stad geven aan bewoners. Zodra er genoeg mensen intekenen voor de kortingsactie wordt hij daadwerkelijk actief. De winkelier stelt zelf de drempel in. Dit soort acties levert eenmalig veel nieuwe bezoekers bij een winkel op.

Het bedrijf zou in Amerika dit jaar voor zo’n 300 miljoen dollar een netto omzet genereren. Volgend jaar zou dat 500 miljoen moeten zijn.

Wordt De Telegraaf een concurrent?

In april 2010 trok Groupon al 135 miljoen dollar extern kapitaal aan. Daarmee ging het binnen en buiten Amerika op overnamepad. Door de overname van het Europese MyCityDeal kwam het ook in Nederland terecht.

De Telegraaf zette vorige week een tegenstap en nam een belang van 40 procent in de Nederlandse kortingssite Groupdeal. Het geld van de uitgever wordt gebruikt om de groei van Groupdeal te versnellen en het bedrijf ook spoedig buiten Amsterdam lokaal actief te maken. Er worden bijna dagelijks nieuwe mensen aangenomen.

Met de investering in Groupdeal kan De Telegraaf tevens laten zien hoe goed het in staat is om gericht en agressief zijn internetstrategie uit te voeren. Ten eerste moet het de kans grijpen om in korte tijd tegenwicht te bieden aan marktleider Groupon. Ten tweede, biedt deze situatie voor het eerste de gelegenheid om het bereik van de nieuwe dochter Hyves met een specifiek doel in te zetten.

Zoeken naar een directeur

Van een echte strijd is in Nederland nog geen sprake. De lokale activiteiten van Groupdeal beperken zich overwegend tot Amsterdam. Als aanvulling daarop biedt het ook landelijke kortingsacties. Groupon meldt daarentegen op zijn site dat het in Nederland in 36 steden actief is. Het vreemde daar aan is dat het bedrijf in september nog aangaf dat het in 57 steden actief was. Het is niet duidelijk hoe en waarom Groupon Nederland met 21 steden is gekrompen.

De Telegraaf kan profiteren van een mogelijke zwakte bij Groupon Nederland. De kortingssite zoekt namelijk al maanden naar een vaste directie.

De operationele leiding is sinds vier maanden in handen van Erik Haasdijk. Het Amerikaanse hoofdkantoor laat echter weten dat de functie van Country Manager tijdelijk door Lea Cramer van het Duitse kantoor wordt ingevuld. Cramer werkt volgens haar LinkedIn-profiel vanuit Amsterdam, maar komt oorspronkelijk uit Duitsland. Ze werkte voor Rocket Internet, een investeerder die tot de verkoop aan Groupon een van de eigenaren van MyCityDeal was.

Foto: kwantakoon (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Actiepagina

Google heeft 6 miljard dollar geboden en Groupon zegt nee. Ik denk dat ze beter ja hadden kunnen zeggen aangezien er steeds meer concurrentie bijkomt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond