Deel dit artikel
-

eBuddy breidt uit naar Azië

Het Nederlandse eBuddy heeft Azië in het vizier en wil daar lokaal aanwezig zijn om sneller te kunnen schakelen. Het bedrijf stuurt iemand van de organisatie die kant op, om andere werknemers te zoeken. “Local presence is daar nodig, willen we verder groeien”, aldus Onno Bakker, mede-oprichter van eBuddy.

De penetratie van mobiele telefoons is in Azië erg groot. Er wordt daar niet overal ADSL aangelegd of fiber in de grond gestopt. De infrastructuur ligt wat dat betreft achter bij Europa. Een mobiele telefoon is bovendien goedkoper dan een PC." En dat merkt Bakker ook in de gebruikers. "In Azië zien we een ontzettende groei. Een van de grotere landen voor ons op dat gebied is Indonesië."

In Nederland heeft eBuddy rond de miljoen actieve gebruikers. "In Indonesië ligt dat cijfer rond de 7 miljoen per maand", aldus Jan-Joost Rueb, mede-oprichter van eBuddy, eerder tegen Emerce.

Volgens Bakker gebeurt in Azië alles op mobiel vlak. "Ze hebben daar als het ware de computer overgeslagen. Als je kijkt naar de advertentiemarkt, dan gaat dat beter op mobiel dan op het web. Het bereik is groter." Mobiel is bovendien de tak van eBuddy die op dit moment de meeste groei kent.

Om die reden wil eBuddy de eerste voorzichtige stap maken naar Azië. Bakker: "Het gaat dan vooral om distributiedeals met handsetfabrikanten. Omdat wij daar zoveel gebruikers hebben, zijn we veel meer een brand." Hij haalt een voorbeeld aan van een lokale carrier die een metershoog billboard langs de weg zet, met het eBuddy-logo als lokkertje voor klanten. "Dat gebeurt zonder dat we er zijn, kun je nagaan wat je kunt doen als je er bent."

Het ligt voor de hand om Singapore als thuisbasis te nemen. Bakker: "Van daar uit kun je makkelijk naar de grote landen daar omheen reizen."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond