Deel dit artikel
-

Layar zoekt aansluiting tot reclame- en mediabureaus

Technologiebedrijf Layar onderzoekt hoe het mediabureaus, merken en adverteerders toegang kan geven tot het in Nederland gebouwde augmented reality-systeem.

Daarvoor trekt Layar mensen aan in Amerika en Nederland die kunnen bemiddelen tussen de marketeers met geld enerzijds en de met Layar werkende externe programmeurs en bureaus anderzijds. De eerste Amerikaanse medewerker werd gisteren bekend gemaakt.

“We worden vaak door grote merken gevraagd om hen te helpen bij de stap naar augmented reality”. Layar zelf voert dat soort projecten niet uit omdat het zich puur op de ontwikkeling van zijn platform en de browser wil richten.

“Maar”, vervolgt Maarten Lens-Fitzgerald “we hebben wel een community van ontwikkelaars, merken, bureaus, uitgevers en game bedrijven die graag geld verdienen. Onze strategen koppelen verzoeken van merken dus aan de ontwikkelaars en monitoren de samenwerking. We zorgen er vervolgens voor dat er goede use cases worden beschreven”, ter referentie voor volgende projecten.

Lens-Fitzgerald is een van de oprichters van Layar. Hij acht het van cruciaal belang dat commerciële partijen zijn vinding gaan onderkennen als uitgeefplatform. “We willen impactvolle content naar het dagelijks leven van mensen brengen”.

Volgens de ondernemer is het een kwestie van tijd tot bedrijven als Amazon en eBay augmented reality inzetten voor hun respectievelijke klanten. Hij verwacht dat zij hun eerste schreden al in 2011 op dit terrein zetten.

“Halverwege de jaren negentig kwamen de eerste medium specifieke webconcepten en -bedrijven op zoals Amazon en eBay en later Facebook en Zygna. Ik verwacht dat dit jaar de eerste mediumspecifieke concepten en bedrijven van augmented reality op ons platform opkomen”.

In het geval van Layar staat augmented reality voor een projectie van gevisualiseerde databases op internet in het scherm van de mobiele telefoon. Een gebruiker kijkt door de camera van zijn Apple- of Android-mobiel en ziet op zijn scherm de fysieke wereld waarop ook nog een Layar-laagje is geprojecteerd. De gebruiker kan interageren met de objecten op zijn scherm en deze soms ook in 3D of als animatie bekijken.

Layar verdient nog geen geld en financiert zijn activiteiten met geld van externe investeerders. Eerder deze maand rondde het Amsterdamse bedrijf nog een financieringsronde af waarin het 10 miljoen euro ophaalde, onder meer bij Intel Capital.

Lens-Fitzgerald: “Binnen nu en eind 2011 zoeken we naar dé use case voor augmented reality. We hopen te bepalen of dat bijvoorbeeld games zijn of toch een long tail van hyperlokale ervaringen”, de situatie waarbij iedereen Layar eigenlijk op zijn eigen manier gebruikt en er niet één de factor toepassing van de technologie blijkt te bestaan.

“In de komende maanden verwachten we ook zicht te krijgen op hoe er geld is te verdienen”.

Derde partijen kunnen reeds commerciële lagen op Layar publiceren, maar het Nederlandse bedrijf werkt daarin kostendekkend maar deelt niet in de inkomsten:

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Cor Schermer

De hype goes on.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond