Deel dit artikel
-

Europa onderzoekt misbruik machtspositie Google

De Europese Commissie start een diepgaand onderzoek waarin uitgezocht moet worden of Google zijn dominante positie op de zoekmarkt misbruikt. Er zijn verschillende klachten binnengekomen dat Google rommelt met de posities in organische en betaalde zoekresultaten.

Het onderzoek naar concurrentievervalsing is ingesteld na klachten dat Google betaalde zoekresultaten voorrang zou geven op organische, onbetaalde zoekresultaten. Hiermee zou Google zijn monopolie op de zoekmachinemarkt misbruiken.

Ook is er geklaagd dat de zoekmachine zijn eigen diensten kunstmatig hoog neer zou zetten in de zoekresultaten om concurrerende diensten een stapje voor te zijn. Onderzocht wordt of Google willens en wetens de onbetaalde zoekresultaten van concurrerende diensten lager in de zoekresultaten plaatst. Het gaat dan bijvoorbeeld om prijsvergelijkers, de zogenoemde verticale zoekdiensten.

Daarnaast wordt gekeken of de beschuldigingen kloppen dat Google de ‘Quality Score’ van betaalde links van concurrerende verticale zoekdiensten verlaagd. Met de ‘Quality Score’ wordt deels de prijs bepaald die adverteerders aan Google moeten betalen. Met een hoge ‘Quality Score’ wordt de kans dat een advertentie wordt getoond groter. Als twee adverteerders dezelfde zoekwoorden gebruiken, dan moet de site met een lage ‘Quality Score’ een hogere prijs betalen voor dezelfde plek in de zoekresultaten.

De Commissie benadrukt nog dat er geen bewijs is tegen Google, maar dat er enkel een onderzoek is gestart. Dat Google schuldig wordt bevonden, is dus nog niet bewezen.

Naast deze punten wil de Commissie nog aantijgingen onderzoeken dat Google exclusiviteit afdwingt bij site-eigenaren die gebruik moeten maken van het advertentiedienst van Google, AdSense. Bovendien zouden adverteerders die Google advertentienetwerk gebruiken, hun campagnes niet zomaar bij een concurrerend netwerk mogen wegzetten.

Bron foto: Erwin Boogert (CC)

Deel dit bericht

7 Reacties

Simon

Goed nieuws!With great power comes great responsibility en ik moet de aanklagende partijen als reiswebsites en vergelijkers groot gelijk geven. Het is voor Google heel eenvoudig om iedere markt over te nemen door simpelweg hun eigen diensten bovenaan in de zoekresultaten te zetten, en als onafhankelijke zoekmachine zou dat eigenlijk niet moeten voorkomen. Probleem is echter: iedereen blijft Google gebruiken. Het lijkt wel een soort verslaving. Maar als je ECHT een signaal wil geven, is het gewoon Google niet (of zo min mogelijk) gebruiken (zoals ik zelf doe).Iedere gebruiker die er wegloopt is er 1, zelfs al hebben ze er miljoenen.

Lucien

Helemaal eens met bovenstaande maar los van bovenstaande B2B bedreiging die Google vormt voor allerlei partijen zoals bijv de reisbranche met de overname van ITA (alle vluchtgegevens) is er natuurlijk het privacy aspect voor ons allen. Als je GMAIL als mail account gebruikt, Chrome om te surfen en Android om te bellen (nog los van het streetview wifi scannen schandaal) dan heeft Google een akelig accuraat beeld van je. Nu zal dat de meeste mensen niet zo heel veel interesseren maar voor mij is het feit dat er zo enorm veel data over mij opgeslagen (en verkocht!) door een commercieel bedrijf dat ik al jaren alternatieven gebruik. Jaren geleden zette iedereen die iets van techniek wist zich af tegen Microsoft. Google is nu echter al vele malen machtiger en in mijn ogen gevaarlijker dan Microsoft ooit geweest is.

Us Heit

Laat ze dan ook gelijk maar naar Apple kijken. Er wordt tegenwoordig niet meer gesproken over, een mobiele telefoon, maar over een i-phone en niet over een mp3 speler maar over een i-pod en met de i-pad gaat het ook die kant op. Dit is ook valse concurentie. De i-phone hype, gaat gaat zo, net als Microsoft en Google de markt behoorlijk bevuilen.

Kingma

@Us Heit: Das geen valse concurrentie, dat is slimme marketing, waamee deze bedrijven hebben bewerkstelligd om van hun merknaam een soortnaam te maken.

Pieter

Citaat: "Ook is er geklaagd dat de zoekmachine zijn eigen diensten kunstmatig hoog neer zou zetten in de zoekresultaten om concurrerende diensten een stapje voor te zijn". Reactie 1. Goh verrassend (maar niet heus). Reactie 2. Vraag me af of dit verboden is (het is toch hun site?). Reactie 3. Het verbaast mij juist in positieve zin hoe weinig (op het oog) misbruik Google maakt van zijn enorme machtspositie. In een wereld waarin bijna elk bedrijf (incl. die het hardst schreeuwen dat Google zijn positie misbruikt) zijn klanten en concurrenten een loer probeert te draaien vind ik dat Google het nog best netjes doet.

MercadoSite

En hoe zit het met hun PR van een website ?Daar klopt helemaal niets van, maar is ook in grote mate bepalend (ondanks dat vele anders beweren) voor het zoekresultaat.Ook hun advertentiebeleid, ten opzichte van adsense en adwords, zou onderzocht moeten worden, hier klopt ook niets van.MercadoSite.

Hendrik Iddema

Hear Hear! Eindelijk. De macht van google is dramatisch te noemen. Ooit meldde google ‘we zullen nooit in display gaan’ (toen adsense begon). En nu de klanten eenmaal opgehaald zijn bij uitgevers – wordt nu ook daar de aanval geopend. En inmiddels ook op de advertentie netwerken. Tot we allemaal alleen nog via google inkopen, waar nu de dataverzameling over gebruikers tot idiote hoogte is gestegen. Zoals Rubicon Project ooit zei (inmiddels ten onder gegaan aan .. google): ” Fire your sales time or Fire Google. You can’t have both”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond