Deel dit artikel
-

Google lanceert OV-dienst zonder actuele reisinfo

Google heeft woensdag officieel de eigen OV-dienst Transit gelanceerd in Nederland. Hierin wordt de reisinformatie van de NS en GVB getoond in Google Maps. De actuele reisinformatie, over bijvoorbeeld vertragingen van treinen, ontbreekt nog.

De NS, die sinds woensdag ook actuele reisdata vrijgeeft, nodigde Google uit ook dit op te nemen in de dienst. “In onze API geven we ook actuele reisinformatie, Google is welkom dit ook te gebruiken”, aldus Bert Meerstadt, president-directeur van de NS. 

In Transit wordt de mogelijkheid aan Google Maps toegevoegd om naast autoroutes en looproutes, ook informatie over reizen met het openbaar vervoer op te vragen. Ook in de organische zoekresultaten van Google wordt bij bijvoorbeeld een museum of een hotel, OV-informatie getoond, als welke tramhaltes er in de buurt zijn. Naast het uitstippelen van een route, is het ook mogelijk om per tram een tabel op te vragen van de vertrektijden.

“We hebben nog niet de ondersteuning om real time informatie in onze dienst op te nemen”, aldus Noam Ben-Haim, product lead Transit Europe. “Dat is wel informatie die we in de toekomst beschikbaar willen maken, dat zit in de planning, al heb ik geen idee wanneer precies. Op dit moment bieden we dat ook nog niet in andere landen waar Transit is gelanceerd.” De informatie die nu getoond wordt, is gebaseerd op de trein- en tramtijden die per week worden opgehaald bij de openbaar vervoersbedrijven die hun data afstaan aan de dienst van Google. In Nederland gaat het om GVB en de NS.

Er is ook gesproken met 9292ov, die over alle data beschikt van alle openbaar vervoersbedrijven in Nederland, maar hier heeft Google schijnbaar geen deal mee kunnen sluiten. “Niet iedereen is van mening dat alle informatie overal voor iedereen beschikbaar moet zijn. Zij geloven in gecontroleerde informatie op de website”, aldus Meerstadt. Het zou kunnen dat 9292ov de data niet wil delen omdat het een concurrent ziet in Transit van Google.

Google is inmiddels met andere OV-bedrijven in gesprek. In de nabije toekomst moet ook hiervan de informatie in Google Transit worden opgenomen.

Deel dit bericht

6 Reacties

Wim Heitinga

Schandalige reactie van 9292ov.

verkooy

Eind van een schandalige en overprized monopolist.

bolke

Monopolist? .. Ow, google …

Wim Heitinga

Het is weer zover. Wil iedereen aub stoppen met het misbruiken van mijn naam. Ik ben de enige echte Wim Heitinga.

Wim Plevier

Ik ben nog niet echt onder de indruk van Google's nieuwe dienst. Als ik als testtraject 'Centraal Station, amsterdam' naar 'Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam' invoer herkent ie de startlocatie niet. Ik krijg 6 opties – vrijwel indentiek qua naam – ik kies de eerste; 'Centraal Station'. Nu krijg ik een route die 34 minuten duurt. Terwijl daar maar 5 minuten treinreistijd bij zit. De rest is lopen; het kost ongeveer 13 minuten om te lopen vanaf 'Centraal Station naar 'Amsterdam Centraal'. En later nog 16 minuten om van 'Amsterdam Sloterdijk' naar 'Sloterdijk' te lopen.  Er moet nog een boel verbeterd worden aan deze dienst voordat deze bruikbaar is.  Hoewel ik ook geen grote fan van 9292ov ben zie ik niet in waarom hun reactie nou zo schandalig zou zijn. Misschien dat dat beargumenteert kan worden.

Nico de Haan

Google stimuleert blijkbaar lichaamsbeweging, best een nobel streven… 😉

Maar zonder gekheid: deze club staat er toch wel om bekend veel software in een beta-fase te lanceren, zonder dat zaken al 100% werken. Kan me goed voorstellen dat de Transit-service binnen korte tijd geoptimaliseerd wordt met nieuwe input (zoals hierboven te lezen viel moeten er nog meer actuele informatie/API-diensten aan gekoppeld worden) en user-input die wordt verwerkt.

Moet echter wel zeggen dat de huidige status me nogal tegenvalt, had gehoopt dat deze service al iets verder geoptimaliseerd was.

En wat betreft de reactie van 9292ov: begrijpbaar als ze het als concurrent zien. Met de slagkracht van een gigant als Google is het mogelijk wel interessant om te kijken of je kunt samenwerking.

Kan me echter ook voorstellen dat 9292ov haar naam nog niet aan deze service wil verbinden, omdat die nog niet optimaal werkt. Dit kan dan echter ook weer liggen aan het feit dat die specifieke input er nog niet is…

Eigenlijk is de vraag vooral aan Google: hoe ga je je service optimaliseren en deze markt veroveren?

En wat zijn de verdere plannen? GPS-based advertising, met een mengeling van persoonlijke voorkeuren en tijdstip van de dag? Bijvoorbeeld: Ik plan mijn route, Google herkent dat ik rond lunchtijd reis en weet dat ik graag een biologisch broodje eet, dus geeft me ook nog even advies over waar ik dat -op de route- kan oppikken?

Andere discussie, maar ik vraag me sowieso af waarom TomTom daar niet al slimmer op inspringt wanneer ik rond lunchtijd aan het rijden ben…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond