Deel dit artikel
-

iPad only magazine geeft content gratis weg

TRVL, een Nederlandse initiatief, is een tijdschrift exclusief voor de iPad, waar losse artikelen gedownload kunnen worden. “Inkomsten uit advertenties en sponsoring zijn voldoende.”

Het iPad magazine TRVL was in eerste instantie een iPad-tijdschrift waar betaald moest worden voor de content. "Maar dat voelde niet goed", aldus Jochem Wijnands, mede-oprichter van TRVL. De gebruiker kan nu de app gratis downloaden en vervolgens per nummer bepalen welke artikelen hij, wederom gratis, wil lezen.

Wijnands: "We halen helemaal nog geen geld op. De app is tot nu toe ontwikkeld met eigen geld. Maar we hebben het idee dat de adverteerders wel zullen komen." Hij is er van overtuigd dat er met dit model geld verdiend kan worden. "Je hebt minder kosten dan bij een papieren blad. Als de markt wat groter is, dan moet je met inkomsten uit advertenties rond kunnen komen."

Een papieren uitgave steunt volgens Wijnands op adverteerders en verkopen aan lezers. "Die inkomsten heb je nodig om je kosten te dekken. Voor wereldwijde distributie hoeven wij alleen maar toe te treden tot de AppStore. Dus we hebben minder inkomsten nodig om onze kosten te dekken."

Hij ziet wel in dat TRVL bekendheid moet krijgen, wil het initiatief slagen. "Maar ik ben er van overtuigd dat dat lukt. Al kun je dat natuurlijk nooit met 100 procent zekerheid zeggen."

Wijnands: "We weten dat we in eerste instantie tussen de 5000 en 6000 keer zijn gedownload. Nu we gratis zijn, meet Apple niet meer wat er wordt gedownload, dus we wachten op onze eigen cijfers. Aan onze site statistieken denk ik dat we nu rond de 500 keer per dag gedownload worden. Maar dat kan ook meer of minder zijn. Voor ons is het ook spannend."

Een kritische massa is natuurlijk nodig om een dergelijk initiatief vol te houden. "We zijn nu vooral afhankelijk van de mensen die ons lezen en sympathiek vinden", aldus Wijnands.

De schrijvers en fotografen die meewerken krijgen nu nog niks betaald. "Het is voor iedereen een avontuur." Uiteindelijk zal er waarschijnlijk een verdeelsleutel komen. "Hierbij kijken we hoe vaak een artikel is gedownload en hoeveel inkomsten er in die periode zijn binnengekomen. of we kunnen per artikel een eerlijk bedrag betalen, waarna de schrijver of fotograaf niet meer meedeelt in de winst."

Wijnands heeft geen doelstellingen. "We zijn elke keer blij als we een nummer afkrijgen. Uiteindelijk moeten we drie of vier nummers per maand gaan uitgeven."

Virgin Group heeft begin deze week het magazine ‘Project’ gelanceerd. Het is een titel die ook enkel uitkomt op de iPad, maar wel betaald. Eerder maakte mediamagnaat Rupert Murdoch bekend samen met Apple te werken aan ‘Daily’, een digitale krant, speciaal voor de iPad. Deze moet nog uitkomen.

Deel dit bericht

5 Reacties

JW

Lekker naieve gasten. Geen geld, geen payroll, geen doelstellingen, gewoon gaan. Vaag dat er in het hele artikel nergens te vinden is waar het tijdschrift over gaat of voor wie het is bedoeld… De naam TRVL doet wel wat vermoeden natuurlijk. 😉

Maarten

What about een exclusief reismagazine van VirginAir… met mooie verhalen inclusief vlieg, verblijf en vroegboek kortingen. – Moet toch ook uitkunnen…

Jochem Wijnands

Misschien leuk om nog even te melden, TRVL wordt nu ruim 1000 keer per dag gedowload en staat nr. 1 in Nederland (reis-apps) en deze week ook nr. 11 in de VS (achter google earth, american airlines, booking. com, etc). Iedereen bedankt voor de super reacrties, de RT's en de mooie reviews in de appstore. Jochem

Maarten

Good to be the first…! – Hoop dat jullie het vol kunnen houden. - Het gaat om het gevoel dat mensen krijgen bij een abbo op een pad magazine. Betaald of niet betaald. Dat je wat in handen hebt, qua waarde, zit tussen de oren. Het is zoeken naar een verdienstenmodel, maar reclame-inkomsten moeten toch een boel goed kunnen maken. Wat dat betreft zal iAd (html5) voor ipad en bekende vormen toch voor een groot deel van de inkomsten moeten kunnen zorgen. Veel drukwerk en opmaak kosten verdwijnen. Het lijkt me zelfs mogelijk een model te kunnen opzetten waarbij auteurs van artikelen ook naar eigen succes mee kunnen delen in de opbrengst afhankelijk van de investeringsmogelijkheden die je hebt. Betalen voor een ipad magazine heeft waarschijnlijk het voordeel dat de koper zich meer emotioneel bindt c.q. een meer bewuste keuze maakt, maar dit meer voor de bekende merken/magazines, waarbij herkenbaarheid je als abbo over de drempel moet helpen. Idee: Verenigingen kunnen ook een online magazine beginnen hiervoor zie ik ook veel voordelen. Je kunt eveneens je/de vereniging steunen en interactief zijn/interactieve realtime mogelijkheden bieden. De afstand tussen nieuweling en gerenommeerde zal wel kleiner worden, waardoor het moeilijker zal zijn je als nieuweling te manifesteren. Maar ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat het onmogelijk is. :) Het gevoel wat een ipad magazine kan onderscheiden van een website is dat je haast/zoek-gedrag moet worden weggenomen en je overtuigd wordt iets van waarde te worden gebracht, iets vertrouwds, je besteed quality time. Hardware tablets moet naar onder 200 euro, niet kleiner zijn dan de huidige ipad en (zullen) massaal worden aangeboden in combinatie met abonnementen van uitgevers. Als uitgever doe je het dan ook het beste in combinatie met je logo bijvoorbeeld op de tablet, wat ik absoluut een aanrader vind, helemaal voor dagblad uitgevers. Zo denk ik erover… Dank u.

Drs RW Visser

Een digitaal blad dat ik niet kende tot ik afgelopen zondag (15 april 2012) een uitstekend interview hoorde met de oprichter.

Direct feel issues binnen gehaald.

Wat een prachtig blad.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond