Deel dit artikel
-

Hoe Facebook Google vervangt als informatiebron

De rol van Google als primaire bron van informatie verandert. Profielensites als Facebook en Hyves nemen een deel van diens functie over, niet als zoek- maar als vindmechanisme.

Dat wordt duidelijk wanneer de referrals van een aantal grote Amerikaanse sites worden bekeken. Referrals zijn verwijzingen door derden naar een bron. Onderstaande cijfers zijn afkomstig uit gegevens van statistiekendienst Compete.com.

Er komt meer en gerichter verkeer uit referrals uit sociale netwerken dan van zoekopdrachten uit Google. Dat is het eerste dat opvalt wanneer naar de verkeersbronnen van de genoemde Amerikaanse bekende merken wordt gekeken. Google heeft in Amerika 72 procent van de zoekmarkt in handen.  

Google en Facebook zijn niet 1-op-1 met elkaar te vergelijken. Siteverkeer uit Google vindt plaats nadat een algoritme de relevantie van een webpagina heeft bepaald. Bij verkeer uit Facebook zijn het overwegend persoonlijk bekenden van de sitebezoeker die als verkeersbron fungeren.

Foto: eflon (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond