Deel dit artikel
-

Uw eigen Google Webmaster en 10 tips

[WORKSHOP] De dienst Google Webmaster Central, het zelfde als Google Webmaster Tools, bestaat al een tijdje, maar opvallend veel bedrijven met een website maken er nog geen gebruik van. Dit is een gemiste kans, want het is ten eerste gratis en ten tweede levert het veel informatie op over hoe Google een website ‘ziet’. Een derde reden is, dat Google deze dienst blijft uitbreiden.

door Reynder Bruyns

Waarom gebruiken?
Menig bedrijf is huiverig om data te delen met Google. In dit geval is het niet aan de orde. Het is namelijk zo dat Google data deelt, data die Google namelijk al heeft over de website. Google wil via GWC webmasters helpen om de website beter zichtbaar te maken via hun zoekmachine. Daarnaast wordt het voor de ‘crawler’ van Google ook eenvoudiger om de website te indexeren. Je kunt je indenken dat het een enorme inspanning is om het gehele internet te indexeren en vindbaar te maken via een zoekfunctionaliteit. Dit eenvoudiger maken is voor Google een kostenbesparing.

Het nut van GWC is groot. Je krijgt namelijk beter inzicht over hoe de website getoond wordt in de zoekresultaten. Google toont nuttige informatie over fouten die de ‘crawler’ tegenkomt. Wellicht nog interessanter is dat Google data toont voor welke zoekwoorden de website wordt getoond. De impressiedata per zoekwoord geeft inzage in de potentie om extra bezoekers te krijgen. Dit is data die je niet ziet in een eigen analytics tool. Deze data toont namelijk kansen voor bepaalde zoektermen om verder te optimaliseren zodat er meer bezoekers gerealiseerd kunnen worden. Ik zal dit toelichten met een paar voorbeelden.

Voorbeelden

Zoekfouten (404)
Wat wij bij menig klant ontdekken via GWC is dat de website 404’s genereert. Deze melding geeft aan dat de zoekmachine een pagina probeert te bezoeken op de website die niet (meer) bestaat. Google komt op deze pagina door een interne link die naar een niet bestaande pagina verwijst of door een externe link van een andere website naar een niet (meer) bestaande pagina op uw website.

Door deze fouten op te lossen wordt de website gebruikersvriendelijker omdat bezoekers minder foutmeldingen tegenkomen en alsnog relevante informatie krijgen. Ook voor zoekmachineoptimalisatie kan het nuttig zijn deze fouten op te lossen. Regelmatig gebeurt het dat om diverse redenen een pagina van een website verwijderd wordt. Zo’n pagina heeft in de loop der tijd een bepaalde waarde voor zoekmachines opgebouwd. Dit kan door de leeftijd van de pagina, de inhoud van de pagina en door links die van externe website verwijzen naar deze pagina. Zeker deze links kunnen een pagina veel waarde geven. Door bij het opheffen van een pagina deze door te verwijzen naar een andere aanverwante pagina wordt deze waarde beter gewaarborgd en in sommige gevallen de waarde van de aanverwante pagina zelfs verhoogd.

Zoekwoorden
Sinds dit jaar maakt Google via GWC ook inzichtelijk voor welke zoekwoorden de website gevonden wordt. Hierbij toont Google waardevolle data zoals de impressiedata, CTR data en positie. Al te lang waren we afhankelijk van data uit de befaamde Google keyword tool. Deze data blijkt niet altijd even betrouwbaar te zijn. Bij diverse tests die we bij Netsociety hebben gedaan kunnen we concluderen dat de impressiedata en met name de CTR data nauwkeurig zijn. De verschillen zijn soms maar een paar kliks. In de lijst met zoekwoorden staan ook zoekwoorden met een hoge impressiewaarde maar een CTR-waarde van 0%, maar gelet op de positie hebben ze nog een kleine push nodig om te stijgen in posities om wel bezoekers te generen.

Hoe implementeren?
Als er reeds een Google account voorhanden is, zoals een Gmail account, is het mogelijk direct aan te melden bij GWC. Zoniet dan kun je gratis een Gmail account aanmaken. Zodra er toegang is tot GWC krijg je direct de optie om een site toe te voegen. Het is ook mogelijk om meerdere sites toe te voegen. Om voor Google aan te tonen wie eigenaar is van de website biedt Google vier verificatiemogelijkheden. Afhankelijk van de technische mogelijkheden kan een passende optie gekozen worden. Na verificatie kan het meer dan een dag duren voordat er data zichtbaar is.

10 tips

1. www of non-www: Om technische redenen kan het voorkomen dat een website zowel met een www url als een non-www url te benaderen is. Google ziet dit als twee verschillende websites echter met de zelfde inhoud. Het risico is dat Google de autoriteit van de website verdeelt over beiden. Door in GWC aan te geven welke de voorkeur heeft, zal Google hier rekening mee houden.

2. Sitelinks instellen: Sommige websites hebben in Google extra links staan onder het zoekresultaat als er gezocht wordt op de bedrijfsnaam.  Deze extra links worden sitelinks genoemd. De sitelinks worden door Google bepaalt op basis van algemene autoriteit en de interne linkstructuur van de website. Dit zijn niet altijd de meest ideale sitelinks. Het is mogelijke specifieke sitelinks uit te zetten. Helaas kun je nog geen nieuwe toevoegen.

3. Foutmeldingen (Crawlfouten): Controleer minimaal 1 keer per maand de foutmeldingen (Crawlfouten). Vooral de 404 meldingen geven interessante mogelijkheden om het link profiel van de website te verbeteren door externe links naar niet bestaande pagina’s aan te passen naar een bestaande pagina.

4. Interne links: het aantal interne links naar een pagina binnen een website is een signaal voor Google hoe belangrijk de pagina is. Bij een niet optimale interne linkstructuur kan het gebeuren dat minder belangrijke pagina’s toch belangrijk zijn voor Google. Je kunt dit controleren met GWC.

5. Taal instellen: als de website een neutraal hoofddomein heeft zoals .com en .org is het voor Google lastiger de geografische positie te bepalen. Google probeert bij het tonen van zoekresultaten meer en meer rekening te houden met de geografische positie van de persoon die aan het zoeken is. Als de inhoud van uw .com voornamelijk voor de Nederlands markt bedoeld is , is dit in GWC aan te geven.

6. Sitemaps voor categorieën: In GWC is het mogelijk om een XML-sitemap toe te voegen. Dit document beschrijft de structuur van de website. Dit maakt het voor Google makkelijker om meer pagina’s van de website te indexeren. Google toont dan ook hoeveel pagina’s van de Sitemap geïndexeerd zijn. Heeft een website meer dan 5.000 pagina’s, dan kan het nuttig zijn om per hoofdcategorie een sitemap te maken. Op deze wijze ontstaat er per onderdeel inzicht in de hoeveel pagina’s die geïndexeerd zijn en waar dus eventueel aanpassingen gemaakt moeten worden aan de interne linkstructuur.

7. Crawlsnelheid controleren: De laadsnelheid van een website begint meer en meer een factor te worden voor Google. Daarnaast heeft het ook invloed op de hoeveelheid pagina’s die Google indexeert. GWC geeft inzage in de crawlsnelheid plus tips hoe de snelheid verbeterd kan worden.

8. Exporteer impressiedata maandelijks: de data die Google toont van de zoekwoorden met bijbehorende impressie data en CTR data wordt niet historisch bewaard. GWC toont maximaal 1 maand plus een week. Deze data kun je wel exporteren naar een CSV bestand.

9. Dubbele content voorkomen: Op sommige websites is het mogelijk via diverse wegen bij dezelfde content te komen. Dit is meestal zichtbaar in de url van de pagina in de vorm van allerlei variabelen, zoals ?product=dress&color=green. In GWC kan aangegeven worden of Google de variabelen moet negeren.

10. Gebruik GWC: Het is al eerder benoemd, maar vooral het daadwerkelijk gebruik maken van GWC kan niet goed genoeg benadrukt worden.

Conclusie
De onderwerpen hierboven besproken zijn maar een greep uit de vele mogelijkheden van GWC. Het belangrijkste is dat het geimplementeerd en ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Uit ervaring hebben we gemerkt dat organisaties die het geïmplementeerd hebben, er niets mee doen. Niemand voelt zich verantwoordelijk. Maak het onderdeel van de maandelijkse rapportage van de website en beleg het dus bij diegene die de rapportage samenstelt.

*) Auteur Reynder Bruyns is SEO Manager bij Netsociety

Deel dit bericht

2 Reacties

Vincent

Hi Reynder, Uitstekend artikel. Inderdaad vreemd dat deze toepassing nog zo onderbelicht is en weinig wordt gepromoot door Google zelf.

Sander Lems

Een kleine toevoeging: voor het aanmaken van een Google Account heb je helemaal geen Gmail emailadres nodig, je kan een Google Account prima aanmaken met je eigen bestaande bedrijfs emailadres (naam@bedrijf.nl). Dit laatste heeft dan ook zeker de voorkeur.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond