Deel dit artikel
-

Truus.nl doet gooi naar marktaandeel Albert.nl

Truus.nl, een webwinkel voor producten als tandpasta, luiers, vuilniszakken en alles wat daartussen ligt, gaat de concurrentie aan met Albert.nl, de online winkel waarin vooral Etos veel non-food artikelen verkoopt.

Waar Albert niet overal in Nederland bezorgt, belooft Truus dit wel te doen. “Wij besteden onze bezorging uit aan TNT. Om die reden kunnen wij in heel Nederland bezorgen”, aldus Olivier Prakken, samen met Christian van Someren oprichter van Truus. Hij vervolgt: “Wij verkopen 3.000 producten waarvan sommige ook in de online schappen van Albert liggen. In die zin kan je het zien als directe concurrentie.”

Truus besteedt veel uit. Prakken: “Eigenlijk alles waarvan wij denken dat een partner meer capaciteit of kwaliteit aan het systeem kan toevoegen.” Eén voorbeeld is de bezorging, maar ook het hele logistieke hart wordt uitbesteed. S&H is de logistieke fulfillment partij die de  producten inslaat, opslaat en klaarmaakt voor verzending. Het ontwikkeling van de site is in handen van ISM eCompany.

“Dat geeft de slagkracht die we nodig hebben en zorgt voor een schaalbaar businessmodel. We hoeven ons geen zorgen te maken om hoeveel orders er per dag doorheen gaan, maar kunnen ons richten op wat we moeten doen.”

De komende tijd kunnen boodschappers winkelen bij Truus zonder dat de bezorgkosten in rekening worden gebracht. Na deze proefperiode wordt er 4,95 euro in rekening gebracht voor bestellingen onder de 45 euro. Voor duurdere bestellingen worden geen bezorgkosten gerekend.

Lange termijn

Het geld dat in Truus wordt gestoken komt van een privé-investeerder. Deze investeerder zit er voor de lange termijn in. “Wij denken in plannen van vijf jaar, daar is de financiering op vastgesteld. We zijn serieus bezig om een significante speler te worden.”

Volgens Prakken is Bol.com een online speler die het goed doet. “Ze hebben Nederland in contact gebracht met het online kopen van een boek. Wij hebben een betere propositie: we verkopen producten die mensen vaker kopen. Een boek koop je meestal toch maar één keer.” Hij denkt dat Nederland, al bekend met online winkelen, ook klaar is voor het kopen van huishoudartikelen online. “Je zou eigenlijk verwachten dat in de categorie waar betrokkenheid bij een product laag is, als bijvoorbeeld bij wc-papier, al veel meer online gekocht wordt. Dan hoeft de consument het huis niet uit om zoiets te halen en kan die tijd aan leukere dingen worden besteed.”

Boodschappenpatroon

Op de site kan de consument op basis van de behoeften een categorie kiezen als man, vrouw, gezin, baby of huishouden. In de virtuele schappen kan vervolgens geselecteerd worden op prijs, alfabet en meer. Om het boodschappentraject zo persoonlijk mogelijk te maken, werkt Truus samen met de Erasmus Universiteit. “We willen de boodschappen zo relevant mogelijk maken. Als iemand naar shampoo kijkt, krijgen ze bijvoorbeeld ook advies over conditioner”.

Ook kan de gebruiker een boodschappenlijstje maken en opslaan. Daarbij kunnen ze aangeven hoe vaak ze de boodschappen op dat lijstje willen bestellen. Twee dagen voor de order de deur uit gaat, krijgen ze een overzichtsmail en kunnen ze dingen toevoegen of schrappen.

Als Truus na een tijdje inzicht heeft in het boodschappenpatroon van de consument, kan er extra advies gegeven worden over het opgeslagen boodschappenlijstje. Bijvoorbeeld om het toiletpapier een per half jaar te kopen, of het aantal tandpastatubes per twee maanden in een grotere hoeveelheid te kopen, mocht dat praktischer zijn. “Wij hebben uiteindelijk het overzicht en weten wat de optimale bestelling is.” De verzamelde gegevens worden verder nergens voor gebruikt, belooft Prakken. “We willen geen site vol met banners.”

Verdienmodel

Het verdienmodel is gebaseerd op de marge die Truus met het product verdient. “Dat verschilt per fabrikant en per product.” Zo is de babycategorie minder winstgevend. “Daar draaien we gemiddeld verlies op. Door de prijzenoorlog zijn de prijzen van luiers in de supermarkt omlaag gegaan. De inkoopprijs is gelijk gebleven. Toch willen wij dat product voor dezelfde prijs brengen als elders. We vinden het belangrijk dat de consument voor de cruciale boodschappen bij ons komt, om vervolgens ook andere producten als bijvoorbeeld shampoo, lippenbalsem of zonnebrand te kopen. Andere initiatieven hebben een minder breed assortiment, misschien wel alle haarproducten die er zijn, maar geen wc-papier. Wij willen in ons aanbod een goede propositie hebben”, aldus Prakken.

“We hebben een significant marketingbudget dat we gaan inzetten om consumenten met ons te laten kennismaken. Dit zal, mede met hulp van reclamebureau Indie, worden vormgegeven. Daarnaast gaan we inzetten op directe marketing van de fabrikanten”.

De site wordt de komende tijd verder doorontwikkeld. Als alles goed staat, dan wordt ingezet op andere platformen. “Er zijn tal van mogelijkheden. Iemand die staat te wachten op de trein, kan nog even snel mobiel zijn boodschappen doen. We hebben genoeg plannen om de consument vaker en beter te kunnen helpen”.

Deel dit bericht

19 Reacties

Anton

Jammer dat de TNT alleen maar staakt, anders had ik er nog wel in geloofd dat ze bezorgen op plaatsen waar Albert niet bezorgd.

Erwin Boogert - Emerce

Ik geloof niet dat pakken luiers via TNT Post worden bezorgd. Of ze moeten die tegenwoordig heel plat maken 😉 Anders gaan ze toch via de niet-stakende pakketdienst.

Janssen

Wat een tenenkrommend verhaal over deze startup. "wij outsourcen de verzending bij tnt" ja wie niet ? "Ook de webdev hebben we uitbesteed" ja wie niet? En dan als klap op de vuurpijl, "wij denken in plannen van 5 jaar blablabla en zijn serieus bezig een grote speler te worden". Natuurlijk willen ze dat, ze beginnen een bedrijf. Dan ben je over de helft van het stukje en heb je niks gelezen dat niet voor elke startup geld.  Het is die studenten niet aan te rekenen maar dat emerce het braaf opschrijft en plaatst is wel

Ate van der Meer

Grappig dat dit door de redactie van Emerce gepakt wordt en gepubliceerd. Wij, Snakeware, werken al jaren voor http://www.boodschappenxl.nl een speler uit Friesland die met succes de Noord Nederlandse markt bedient. Ik krijg het gevoel dat voor redacties van bladen als Emerce of bijvoorbeeld een Quote het noorden fysiek niet bereikt wordt, simpelweg omdat men de echt goede verhalen niet opzoekt. Advies aan redacties: onderzoeken, stap in de auto en haal echte verhalen op. Groet Ate van der Meer, Snakeware. Alle succes gewenst aan Truus.nl

patric

wederom zure reacties op dit artikel. Laten we toch eens een keer stoppen met dat afkraken. Het is de jongens van Truus van harte gegund om hier een succes van te maken. Zij gaan er tenminste voor.  Denk wel dat er nog flinke stappen gemaakt moeten worden, wellicht dat elementen als social shopping, fun, engagement, etc nog een bijdrage kunnen leveren. Tis nu wel heel erg vanuit product en prijs. En ik ben het ook wel eens met de reactie van Snakeware…..get out of your office guys and do some real journalism 😉 Boodschappenxl is al een tijdje goed bezig

chantal

Ik vind t n top idee en ga zeker vandaag n bestelling plaatsen!

Matthijs

"Wij zijn heel cool en goed bezig, waarom schrijven jullie journalisten niet over ons. Wij waren eerder en dit is niet ??rlijk." Uhuh. Zorg gewoon dat je de beste en de snelste bent, met de grootste mond. Ik zou een pr-bureau nemen met goede relaties. Schijnt nog steeds te werken.  http://www.marketingfacts.nl/berichten/20101209_truus.nl_wil_met_bezorgservice_online_retailmarkt_veroveren/

Jannemiek - Emerce

@Janssen, Over welke studenten heb je het? De initiatiefnemers achter dit project hebben een verleden bij Procter & Gamble. Dat zijn in ieder geval geen studenten. @Allen, Het is zeker waard hier over te schrijven. Het is een van de weinige spelers die met non food artikelen in Nedderland de hele markt wil bereiken. En dat doen ze onder meer door zaken uit te besteden, helemaal niet zo vanzelfsprekend bij een beginnend online initiatief. Het wordt vaker gedaan, maar het kan een reden zijn waarom een initiatief makkelijker uit kan groeien. Daarom de moeite waard om dat stuk in dit artikel op te schrijven. @Ate, We werken met een hele kleine redactie, die er zeker op uit trekt, maar we kunnen niet overal zijn. Als je een goed initiatief hebt, trek dan bij ons aan de bel, er is onder het kopje 'contact' op deze site meerder e-mailadressen en telefoonnummers te vinden. We kunnen helaas maar een deel en niet alle nieuwe initiatieven in de gaten houden of ontdekken. Maar bel ons gerust, of stuur een mail als je iets leuks ziet. Graag zelfs!

Yvette

Ik vind de naam truus.nl helemaal top en het ook een goed initiatief! Ik ga er zeker bestellen. En Ate, kom op zeg. Doe normaal.

Joost

Goed initiatief. Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat werken en wat de doelgroep is.Juist in de vergelijking die met BOL.com gemaakt wordt kan wel eens het probleem liggen. De artikelen die ze verkopen zijn alledaagse artikelen. Artikelen die je bij je dagelijkse boodschappen bij de supermarkt ook meeneemt. Zolang je dan niet een completer assortiment boodschappen aanbiedt, zoals ik die dagelijks koop (zoals http://www.boodschappenxl.nl wel doet), zie ik de meerwaarde niet. Moet ik alsnog naar de supermarkt voor de rest.

Robbert

Ik vind het juist leuk om te lezen welke nieuwe initiatieven er in de markt genomen worden dus emerce, blijf lekker van dit soort verhaaltjes schrijven!

rob

Christian en Olivier,veel succes! @Ate, het speelveld om publiciteit te genereren is voor iedereen hetzelfde. Niet verongelijkt zijn, maar in de mail of telefoon klimmen.

Joost

nou mensen, heb zojuist de moeite genomen de website te bekijken en het initiatief een eerlijke kans te geven en ik moet zeggen dat het me alles meevalt!Weliswaar alleen het non-food segment, maar dat maakt de bezorging aan huis ook minder cruciaal omdat er geen dingen de diepvries in moeten of zo. En ondanks ik toch de supermarkt in moet blijven gaan voor mijn wekelijkse voedsel producten (kan ik tenminste zelf de beste sinaasappelen etc uitkiezen), scheelt het mij toch tijd dat ik deze 'boring' producten niet meer zelf hoef te pakken en en te sjouwen! Ben benieuwd naar het succes van dit initiatief maar ik geloof er wel in, zeker als je leest dat de online markt zo sterk aan het groeien is!Maar ik ben om in elk geval!

Wouter van Voorst

Leuk om te lezen dat Truus.nl door Emerce wordt opgepikt. Ik kan mij totaal niet vinden in reacties die direct een artikel als dit afschieten. Je bepaalt bovendien zelf wat je leest. Dit artikel is zeker relevant. Zowel vanuit (e-)marketing oogpunt als uit retail oogpunt. Ik heb Truus.nl (super naam) ook even kritisch bekeken. Ik zie een zeer volwassen site met direct een breed assortiment.De toekomst van het abonneren zie ik zeker zitten. We gaan steeds meer toe naar een vorm van internetintelligentie waar je een alert krijgt en niet meer hoeft na te denken over (saaie) boodschappen. Waarom zou je een tijdschrift maandelijks laten komen en je boodschappen niet?De kennis die een site als Truus.nl weet op te bouwen over de consument is zeer relevant. Goed dat ze dit direct zo serieus nemen en met Erasmus Universiteit hierover nadenken.Ik hoop van harte dat mede door de komst van dit soort partijen de concurrentie toeneemt en het makkelijker wordt voor de consument!Ik kijk nu al uit naar IPad App van Truus.nlGood luck !

Nick

Bij Truus denk ik eerder aan een afwasmachine .. Althans, uit mijn omgeving wordt het woordje Truus aangeduid als afwasmachine.

Arno

Truus.nl is wel erg traag hoor, met pagina's van ruim een half mb tot 1 mb groot. Echt ISM weer.

Michiel

Het grote voordeel van Albert.nl is dat je het tijdstip kunt aangeven wanneer ze komen. Bij TNT kan dat niet en moet je het vaak alsnog ophalen bij het postkantoor. Had je net zo goed naar de supermarkt kunnen gaan. Ook bezorgt Albert.nl tot in de keuken. Handig als je op een etage woont. Doet TNT ook niet. Truus is een goed idee, maar hier moeten ze wel iets aan doen.

Virginia Jonkers

@Janssen hier sluit ik me helemaal bij aan wat een amateurs ik doe het nog beter met mn zolderwebshoppie

Wat een tenenkrommend verhaal over deze startup. “wij outsourcen de verzending bij tnt” ja wie niet ? “Ook de webdev hebben we uitbesteed” ja wie niet? En dan als klap op de vuurpijl, “wij denken in plannen van 5 jaar blablabla en zijn serieus bezig een grote speler te worden”. Natuurlijk willen ze dat, ze beginnen een bedrijf.

jeen

ik heb gister een nieuwe website ondekt, deze heeft alles te maken met vibrators. ik heb een tarzan besteld en deze is prima ze zeggen op de site dat ze een nieuw programma maken om nog beter te bepalen welke vibrator het beste bij je past. http://www.vibratorheaven.nl mijn faforiet!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond