Deel dit artikel
-

Nieuwe NRC.nl wil NU.nl met meer diepte zijn

De nieuwe site van NRC moet volgens uitgever Hans Nijenhuis een NU.nl zijn, maar dan voor de meer dan gemiddeld geïnteresseerde Nederlander. NRC.nl is geen krant op het internet, maar een plek voor snel nieuws, met duiding. Achtergronden die NRC geeft, zijn tegen betaling te lezen, in de papieren krant, of in de versie op de iPad.

Het nieuws op NRC.nl is snel en kort, maar wel met duiding. De internetredacteuren plaatsen het laatste nieuws online, om vervolgens duiding te vragen andere journalisten van NRC. Deze extra informatie wordt gepresenteerd als een citaat. De hiërarchie op de site wordt bepaald door de actualiteit.

Volgens Ernst-Jan Pfauth, Chef Internet bij NRC Handelsblad & nrc.next, stopt NRC met ‘krantje spelen op internet’.  “Voor het complete achtergrondverhaal van 1.200 woorden pakt u de krant of de iPad.” Ook bijvoorbeeld de stukken van columnisten zijn enkel nog in de betaalde papieren, of iPad-versie van de krant te vinden.

De nieuwe site is verdeeld in twee kolommen met links het meest actuele nieuws en rechts ‘het beste van het web’. Ook zijn er verschillende blogs te lezen van de NRC-redacteuren. Zo is er bijvoorbeeld een klimaatblog van de eigen klimaatjournalist van NRC.

“Velen van u lazen de oude site voor de achtergronden. Anderen omdat ze NRC-journalistiek vanuit het buitenland willen kunnen lezen. Tegen allen zou ik willen zeggen: lees de krant! Daar staan alle columnisten. Die biedt alle achtergronden. En de krant kan nu ook moeiteloos in het buitenland worden gelezen: als digitale editie of, nog veel beter, als app op de iPad”, aldus Nijenhuis in een reactie.

Nijenhuis verwacht met de omslag in eerste instantie dat veel bezoekers de site links zullen laten liggen. Dat zijn de lezers die de achtergronden graag online lezen, zoals eerder het geval was. Pas in een later stadium worden nieuwe bezoekers aangetrokken. De nieuwe bezoekers is de lezer die ontdekt dat het korte nieuws meer duiding geeft dan het nieuws op bijvoorbeeld NU.nl. Deze bezoekers moeten uiteindelijk ook doorgestuurd worden naar de digitale krant of iPad-app.

Deel dit bericht

7 Reacties

Catrien

Ja, als je die Pfauth de vrije hand geeft gaat het fout :)De boel wordt in een hippig jasje gegoten (met een helemaal niet narcistische banner in de header hoor :)) en vervolgens wordt er gezegd dat als je het nieuws echt wilt lezen, je de krant moet kopen.  1 woord; FAIL Ik vind het ontwerp enorm slecht ogen. Er wordt heel veel ruimte ingenomen door niets. Grote footer, enorme afstanden tussen nieuwsberichten, banner die slecht/niet passen in het format, etc, etc. Maargoed wat wil je met een Belg aan het roer. In Belgie zoekt men nog via de Gouden Gids :) 

Jos

@CatrienIk vind het ontwerp juist erg goed. Veel ruimte ingenomen door niets? Die ruitme zie ik niet, ik zie wel functionele witruimte, waardoor de site, ondanks veel tekst, toch rustig oogt. Wel vind ik dit design meer het design voor een blog, niet voor een nieuwssite waar een groot aantal berichten per dag wordt gepost.

Catrien

@ Jos Dan is het ontwerp toch slecht? We hebben het toch echt over een nieuwssite 🙂

Dennis

Ik ben het eens met Catrien en Jos. De nieuwe NRC site is in mijn ogen een simpel wordpress(achtig) ontwerp en voldoet in mijn ogen niet aan de lay out die je bij een kwaliteitskrant zoals de NRC verwacht. Gemiste kans.

Jelle Verkleij

Als ik naar nu.nl ga zie ik bij het openen al 25 koppen (inclusief 3 kleine artikelen) die ik kan snellen plus nog eens de navigatie. Op nrc.nl zie ik momenteel 3 koppen (inclusief 2 kleine artikelen). Ik raad aan eens met een usability bureau een afspraak te maken om het te bespreken. Daarnaast vind ik het een prima stap om te beginnen en actief te gaan ontwikkelen vanuit deze basis. Dat geeft ook aan dat er een commitment is om de site actief door te ontwikkelen. Iets wat VK.nl bijvoorbeeld te zwak heeft gedaan. Mijn idee is de stap nu iets te groot door het grove contrast met de oude website. Dit zal zeker merkbaar zijn in de bezoekers aantallen. Succes internet chef! Dat de site met elke iteratie een stuk beter mag worden.

rick

Nu.nl heeft de positie van teletekst op het internet kunnen bereiken. De yup van nu vormt zelf zijn mijn mening, en wil nieuws snel en gemakkelijk kunnen scannen en heeft daar niet per se een krant voor nodig. Nrc kan zich beter op een niche richten, zoals het FD of bijv. het ND.

kees zegers

"Voor de columnisten moet je de krant kopen…" En de mensen die dat anno 2010 durven te zeggen, moeten ons meer 'duiding' geven? Dream on….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond